تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,515,265 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,776,433 |
تعریفِ «فلسفه» و «فیلسوف» در فایدونِ افلاطون | ||
فلسفه | ||
مقاله 2، دوره 13، شماره 1 - شماره پیاپی 24، خرداد 1394، صفحه 21-40 اصل مقاله (504.61 K) | ||
نوع مقاله: علمی -پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jop.2015.56683 | ||
نویسنده | ||
ایمان شفیع بیک* | ||
دانشآموخته دکتر ی فلسفه، دانشگاه شهید بهشتی | ||
چکیده | ||
این مقاله تبیینی است از دگرگونی دیدگاه افلاطون نسبت به معنای «فلسفه» و «فیلسوف» در فایدون در مقایسه با آثارِ پیشین او. فایدون تأویلِ افلاطون از زندگی و فلسفه و مرگ سقراط بر اساس آموزههای فرجام شناختی اورفیوسی و فیثاغورثی است. او در خلال این تأویل، بدبینیِ معرفتشناختیِ خویش و راه برونرفت از آن را بازمیگوید. او سقراط را نمونهی آرمانیِ فیلسوفی میشناسد که با پی بردن به جهل خویش و موانع کسب معرفت در این جهان، روح خود را از دلبستگیهای مادی پاک و وارسته و آمادهی پرگشودن از زندان جسم ساخته است، تا بتواند در ساحتِ برینِ نامادی به معرفت نائل آید. بدینسان، افلاطون به تعریف خاص خود از «فلسفه» و «فیلسوف» دست مییابد. بر اساس تعریف او، فلسفه راه رستگاری، و فیلسوف کسی است که در جستوجوی معرفت خود را آمادهی مرگ و رستن از جهان میسازد. | ||
کلیدواژهها | ||
افلاطون؛ سقراط؛ فایدون؛ فلسفه؛ فیلسوف؛ معرفت | ||
مراجع | ||
لطفی، محمدحسن (مترجم) (1367)، دورهی آثار افلاطون (4 ج، ترجمهی ج 1 با همکاری رضا کاویانی)، تهران: خوارزمی. گمپرتس، تئودور. (1375)، متفکران یونانی (ج 1 و 2)، ترجمهی م.ح. لطفی تبریزی، تهران: خوارزمی. گواردینی، رومانو. (1376)، مرگ سقراط، ترجمهی م.ح. لطفی تبریزی، تهران: طرح نو. یگر، ورنر. (1376)، پایدیا (ج 1 و 2)، ترجمهی م.ح. لطفی تبریزی، تهران: خوارزمی. Burnet, J. (ed.) (1900–1907), Platonis opera (5 vols), Oxford. Cooper, J. M. (ed.) (1997), Plato: The Complete Works, D. S. Hutchinson (assoc. ed.), Indianapolis/Cambridge: Hackett. Cornford, F. M. (1903), ‘Plato and Orpheus’, The Classical Review 17: 433–445. Crotty, K. (2009), The Philosopher's Song: The Poets' Influence on Plato, Lanham: Lexington Books. Duerlinger, J. (1985), ‘Ethics and the Divine Life in Plat’s Philosophy’, The Journal of Religious Ethics 13: 312–331. Festugière, A. J. (1967), Contemplation et vie contemplative selon Platon, Librairie Philosophique J. Vrin, Paris. (1973), Les trois «protreptiques» du Platon, Librairie Philosophique J. Vrin, Paris. Gallop, D. (2003), ‘The Rhetoric of Philosophy: Socrates' Swan-Song’, in A. N. Michelini (ed.), Plato as Author: The Rhetoric of Philosophy, Leiden: Brill: 313–32. Graham, D. W. (ed. and trans.) (2010), The Texts of Early Greek Philosophy: The Complete Fragments and Selected Testimonies of the Major Presocratics (vol. i), Cambridge: Cambridge University Press. Hamilton, E. and Cairns, H. (eds.) (1973), The Collected Dialogues of Plato, New York: Pantheon Books. Kingsley, P. (1995), Ancient Philosophy, Mystery, and Magic: Empedocles and Pythagorean Tradition, Oxford: Clarendon Press. Liddell, H. G. and Scott, R. (1996), A Greek-English Lexicon, H. Stuart Jones (rev.), Oxford: Oxford University Press. Long, H. S. (1948), ‘Plato's Doctrine of Metempsychosis and Its Source’, The Classical Weekly 41: 149–55. McMinn, J. B. (1960), ‘Plato as a Philosophical Theologian’, Phronesis 5: 23–31. Miles, M. (2001), ‘Plato on Suicide (Phaedo 60c–63c)’, Phoenix 55: 244–58. Morgan, M. L. (2006), ‘Plato and Greek Religion’, in R. Kraut (ed.), The Cambridge Companion to Plato, Cambridge: Cambridge University Press: 227–47. Robin, L. (trad.) (1968), Platon: Œuvres complètes (2 vols, avec la collaboration de M.-J. Moreau), Paris. Rosen, F. (1980), ‘Contemplation and Virtue in Plato’, Religious Studies 16: 85–95. Sedley, D. and Long, A. (eds.) (2011), Plato:Meno and Phaedo, A. Long (trans.), Cambridge: Cambridge University Press.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 27,525 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,923 |