تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,572 |
تعداد مقالات | 71,006 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,494,380 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,755,254 |
نقش مشاهده در هنر معاصر امکان و ضرورت مشاهده در غیاب فرم در هنرهای تجسمی، نمایشی و موسیقی از نظر لومان | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی | ||
مقاله 14، دوره 20، شماره 2، دی 1394، صفحه 73-82 اصل مقاله (239.87 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfadram.2015.56359 | ||
نویسندگان | ||
مریم بختیاریان* 1؛ مجید اکبری2 | ||
1دکتری فلسفه هنر، دانشکده الهیات و فلسفه، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران | ||
2دکتری فلسفه، عضو هیئت علمی دانشکده الهیات و فلسفه، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
نیکلاس لومان، در مسیر روشنتر ساختن کارکرد سیستم هنر، با تحلیل روابط پیچیدهی مشاهده، تمایز و فرم، بر نقش تعیینکنندة مشاهده در هنر تأکید کرده است. با سه مشاهدهگر فعال، یعنی سیستم هنر، هنرمند و مخاطب، کار تولید اثر هنری، تا ادراک آن ادامه مییابد. نزدیکیِ تولید و ادراک به معنای متفاوت مشاهده و فرم بازمیگردد که شرط تحقق آنها، وجود تمایزات است. در هنگام مشاهده هر فرم، تنها یک سوی تمایز آشکار و سویهی دیگر که غیابش شرط مشاهده است، از نظر پنهان است. در هنر معاصر، در آثار کسانی مانند مارسل دوشان، جان کیج و دیگران، هنر بهمثابه بازی زیباشناختی فرمها در همین معنا جلوهگری میکند. علاوه بر این، در سینما نیز برای پذیرش جهان ساختگی روی پرده بهعنوان واقعیت از جانب مخاطبان، مشاهده در این معنا ضروری است. وقتی مشاهده فراتر از ادراک حسی صِرف و قابلیت نشانگذاری و تمایزگذاری تعریف شود، آنگاه سیستم هنر قادر به مشاهده و مدیریت آن است. در این نظریه، ضمن کنار گذاشتن بحث شانس و اتفاق، نقش و اهمیت نام هنرمند در مقبول واقع شدن اثر هنری تحدید شده است. با خوانش و ارائهی شرح مبسوطتری از این نظریه، توفیق آن را در زمینهی تشخیص هنر دشوار فهم معاصر ارزیابی میکنیم. | ||
کلیدواژهها | ||
نیکلاس لومان؛ سیستم اجتماعی؛ مشاهده؛ فرم؛ هنر | ||
مراجع | ||
رابرت هولاب (1375).یورگن هابر ماس نقد در حوزه عمومی: مجادلات فلسفی هابرماس با پوپری ها،گادامر، لومان، لیوتار، دریدا و دیگران، دکتر حسین بشیریه، تهران نشر نی.
مولر هارو، هریسون پل... [و دیگران](1386). نظریه سیستمها( مجموعه مقالات)، فرهادپود مراد، اباذری یوسف و...[و دیگران] ،تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان چاپ و انتشارات.
Jerslev Anne (2002), Realism and Reality in Film and Media, museum Tuscuanum Press. Luhmann Niklas (2000), Art as a Social System, Trans. Eva M. Kkodt, Stanford University Press.
Luhmann Niklas (2002), Distinction Theories, Ed.William Rasch, Trans. By: Joseph O’Neil, Stanford University Press. Luhman Niklas (1986), Ecological Communication, Trans. John Bednarz,Jr. University of Chicago press. Luhmann Niklas (1984), Social Systems, Trans. John Bednarz,Hr. and Dirk Baeker(1995), Stanford University Press. Lars Skayttner(2001), General Systems Theory, World Scientific Publishing, Singapore. Maanen Hans Van (2009), How to Study Art Worlds (on the Social Functioning of Aesthetic Values), Amesterdam University Press. Mihalopoulos Andrias Philippopoulos (2003), “Beauty and Beast: Art and Law in the Hall of Mirrors”, Entertainment Law, Vol.2, No.3, PP1-33. Schiltz Michael(2003), “Medium Theory: Form and Medium: A Mathematical Reconstruction”, Online Magazine of the Visual Narrative,pp55-78. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,157 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,891 |