تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,502 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,118,869 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,224,986 |
بررسی نمودهای آراء و نظریات باختین در تئاتر استانیهفسکی | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی | ||
مقاله 13، دوره 20، شماره 2، دی 1394، صفحه 61-72 اصل مقاله (331.9 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfadram.2015.56358 | ||
نویسندگان | ||
اسماعیل شفیعی* 1؛ مهدی اعتماد سعید2 | ||
1استادیار دانشکده سینما-تئاتر، دانشگاه هنر، تهران، ایران. | ||
2کارشناس ارشد کارگردانی، دانشکده سینما و تئاتر، دانشگاه هنر، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
ولادزمیر استانیهفسکی، یکی از شناختهشدهترین کارگردانان اخیر تئاتر میباشد. وی بعنوان موسس و کارگردان هنری گروه تئاتر گارژنیتزه، دستاوردهای بسیاری را در زمینههای فرآیند تولید و اجرای تئاتر کسب نموده و این دستاوردها مورد توجه بسیاری از گروههای اجرایی و نظریهپردازان قرار گرفته است. بنابر اعتقاد بسیاری از منتقدان و نظریهپردازان عرصهی تئاتر از جمله پال آلین محقق انگلیسی، مهمترین علل کسب دستاوردهای کمنظیر در تئاتر گارژنیتزه، نهفته در ریشهها و بنیانهای نظری بکار گرفته شده در فرآیند تولید و اجرای تئاتر توسط استانیهفسکی است. شناخت بنیانهای مورد اشاره، در وهلهی نخست میتواند پاسخگوی چرایی تاثیرگذاری و جذابیت آثار استانیهفسکی و در وهلهی بعد میتواند کمکی شایان به گروههای اجراییای باشد که تلاش میکنند با بکارگیری این متد، آثار ارزشمندی را در حوزهی تئاتر ارائه نمایند. در مواجهه با فرآیند تولید و اجرای آثار استانیهفسکی، نمود آراء و نظریات باختین مشاهده میشود. از همین رو، این پژوهش تلاش مینماید با بررسی دقیقتر فرآیند تولید و اجرای آثار استانیهفسکی، جایگاه آرای باختین در این آثار را مشخص نماید. مهمترین دستاوردهای این تحقیق توصیفی- تحلیلی که با استفاده از منابع کتابخانهای به انجام رسیده، شامل: تشخیص ارتباط مستقیم ایدههای اولیهی اکسپدیشن/ گدرینگ تئاتر استانیه فسکی با نظریه "کارناوال"، و ارتباط اکسپدیشن/ گدرینگ و تمرینات گروه با نظریات باختین در باب "منطق گفتگویی"،"فلسفه کنشی" و "دیگربودگی" میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
استانیهفسکی؛ گارژنیتزه؛ باختین؛ تئاتر لهستان؛ منطق گفتگویی؛ نظریه کارناوال | ||
مراجع | ||
احمدی بابک )1375(، ساختار و تاویل متن نشانه شناسی و ساختارگرایی (چاپ سوم)، نشر مرکز، تهران.
استات اندرو (1389)، کمدی، ترجمه بابک تبرایی، نشر چشمه، تهران.
تودوروف تزوتان (1377)، منطق گفتگویی میخائیل باختین، ترجمه داریوش کریمی، نشر مرکز، تهران.
زندیه میگل (1386)، قلمروی پنهان، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه هنر تهران.
شکنر ریچارد (١٣٨٤)، نظریه اجرا، ترجمه مهدی نصرا... زاده، نشر نی، تهران.
غلامحسینزاده غریب رضا، غلامپور نگار (1387)، میخائیل باختین زندگی اندیشه ها و مفاهیم بنیادین، نشر روزگار، تهران.
گاردینر مایکل (1381)، تخیل معمولی، ترجمه یوسف اباذری، فصلنامه ارغنون، شماره 20، صفحه 33-66.
Allain, Paul. 2005. Gardzienice: Polish theatre in transition. London: Harwood Academic Publisher. Filipowicz, Halina. 1983. Expedition into Culture. The Drama Review: TDR, Vol. 27, No. 1, European and U. S. Theatre (Spring,1983), pp.54-71 Hodge, Alison.,2004. Staniewski, Wlodzimierz. Hidden territories, London and New York: Routledge. Hodge, Alison. 2010. Actor training. London and New York: Routledge. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,281 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,532 |