تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,036 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,505,089 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,769,204 |
تابوشکنی، مهمترین راهبرد جذب مخاطب در سینمای ایران | ||
مطالعات جامعه شناختی (نامه علوم اجتماعی سابق) | ||
مقاله 9، دوره 22، شماره 1، شهریور 1394، صفحه 231-256 اصل مقاله (450.33 K) | ||
نوع مقاله: علمی وپزوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jsr.2015.56320 | ||
نویسندگان | ||
عبداله بیچرانلو* 1؛ محمدحسن یادگاری2 | ||
1استادیار ارتباطات دانشگاه تهران | ||
2کارشناس ارشد مطالعات فرهنگی دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
در این مقاله، ضمن تبیین اهمیت اقتصاد در محیط نوین رسانهای و رقابت شدید رسانههای گوناگون برای جلب توجه مخاطبان، تابوشکنی مهمترین راهبرد فیلمسازان ایرانی برای جذب مخاطبان به سینمای نسبتا کممخاطب ایران دانسته شده است. در ابتدا ضمن مروری بر 25 فیلم پرفروش سینمای ایران از ابتدای دههی 1370 تا سال 1393، برخی نشانهها و رگههای تابوشکنی در آنها ردیابی شده است. در ادامه نگارندگان رویکردی کیفی را در پیش گرفتهاند: نخست با بهکارگیری روش «تحلیل روایتِ نشانهشناختی»، فیلمها تحلیل شدهاند؛ سپس از دل این تحلیل، مقولات تابوشکنانهی آنها استخراج شده و ازطریق راهبرد تحلیل تماتیک، تحلیل شدهاند. میدان مطالعه کل سینمای ایران از ابتدای دههی 1370 است که از این میان 5 فیلم بهشیوهی نمونهگیری هدفمند انتخاب شدهاند. | ||
کلیدواژهها | ||
فیلم؛ سینمای ایران؛ تابو | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,219 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,092 |