تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,099,382 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,206,879 |
سیاستگذاری هویتی در آموزش رسمی دورهی پهلوی دوم | ||
مطالعات جامعه شناختی (نامه علوم اجتماعی سابق) | ||
مقاله 8، دوره 21، شماره 2، آذر 1393، صفحه 189-217 | ||
نوع مقاله: علمی وپزوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jsr.2014.56311 | ||
نویسندگان | ||
ملیحه شیانی* 1؛ علی کاظمی زرومی2 | ||
1دانشیار گروه برنامهریزی اجتماعی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران | ||
2کارشناس ارشد برنامهریزی رفاه اجتماعی دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
نهاد آموزشی بهعنوان سازوکاری محتوایی و صوری برای بازتولید ارزشهای هر جامعه شناخته میشود و هویت بهعنوان اولین پیشداشتههای هر شخص از جمله مهمترین آنها بوده است. کتابهای درسی مهمترین بخش رسانهی محتوایی یک نهاد آموزشی به حساب میآید و هدف از نگارش این مقاله آشکارسازی سیاستگذاری هویتی در متون درسی دورهی پهلوی دوم است. مطالعه بنا بر اقتضای موضوع با روش کیفی و تکنیک تحلیل محتوای کیفی انجام شده است. شش کتاب با استفاده از نمونهگیری هدفمند انتخاب و برای تحلیل آنها از میان روشهای تحلیل محتوای کیفی بهصورت تلفیقی دو روش تحلیل محتوای عرفی و جهتدار به کار گرفته شده است. تحلیل محتوای کتابهای علوم اجتماعی دورهی پهلوی با توجه به ابعاد هویت اجتماعی (هویت ملی، هویت مدرن-غربی، هویت دینی- مذهبی و هویت قومی- محلی) نشان میدهد که در این دوره به هویت مدرن- غربی نسبت به دیگر هویتها توجه بیشتری شده است. هویت ملی نیز با توجه به مفاهیم ملت، میهن و باستانگرایی مورد توجه بوده و از دو هویت دیگر نیز بحثی به میان نیامده است؛ هرچند هویت مذهبی اغلب در خدمت دیگر هویتها و مخصوصاً هویت مدرن- غربی قرار داشته و در این جهت به کار گرفته شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
هویت اجتماعی؛ آموزش؛ دورهی پهلوی؛ هویت مدرن- غربی؛ هویت ملی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,447 |