تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,572 |
تعداد مقالات | 71,028 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,499,296 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,761,753 |
فهم جامعهشناختی ترومای شهری «ترومای حاصل از تصادفات موتورسیکلتسواران در تهران» | ||
مطالعات جامعه شناختی (نامه علوم اجتماعی سابق) | ||
مقاله 8، دوره 20، شماره 2، اسفند 1392، صفحه 209-232 اصل مقاله (601.96 K) | ||
نوع مقاله: علمی وپزوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jsr.2014.56279 | ||
نویسندگان | ||
محمد توکل* 1؛ عظیم حسن زاده2 | ||
1دانشیار دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران | ||
2کارشناس ارشد پژوهش علوم اجتماعی | ||
چکیده | ||
هدف مقالهی حاضر فهم ترومای شهری با عنوان فرعی عوامل اجتماعی و فردی موثر بر ترومای ناشی از سوانح موتورسیکلتسواران بوده است. بررسی وضعیت ترومای ناشی از سوانح بهطور کلی در ایران و بهویژه تهران نشان داد که سوانح ناشی از وسایل نقلیهی موتوری و در راس آن وسایل نقلیهی موتورسیکلت عمدهترین عامل در ایجاد تروما بودهاند. بررسی پیشینهی موضوع نیز نشان میداد که تحقیقات انجامشده در این زمینه با رویکردی فردگرایانه و از منظر پوزیتیویستی دنبال شدهاند که اولا عوامل ساختاری را در رفتارهای سوژههای اجتماعی نادیده گرفته و دوم این که معنای کنشهای این سوژهها را در مفاهیمی تحمیلی به تحلیل بردهاند. ازاینرو در جهت فهم ترومای ناشی از سوانح موتورسیکلتسواران با لحاظ عوامل ساختاری و فردی و از منظر سوژههای اجتماعی روش پژوهش گراندد تئوری بهعنوان روشی متناسب تشخیص داده شد. بااستفاده از این روش، با 20 نفر از موتورسیکلت سواران تروماتیزهشده و نیز 2 نفر از عوامل پلیس راهنمایی و رانندگی مصاحبه گردید. برای تکمیل دادههای پژوهش از روشهای مشاهدهی میدانی و مطالعهی متون تخصصی و غیرتخصصی نیز استفاده شده است. باتوجه به تاثیر عمدهی ساختار نابرابر توزیع سرمایههای ارزشمند اجتماعی در بروز رفتارهای منجر به تروما در موتورسیکلتسواران سیاستگذاری در جهت کاهش نابرابری های اجتماعی از هر نوع آن تاثیر موثری بر کاهش ترومای ناشی از سوانح مرتبط با موتورسیکلتسواران خواهد داشت. | ||
کلیدواژهها | ||
تروما؛ ترومای شهری؛ موتورسیکلتسواران؛ نابرابری اجتماعی؛ اپیدمیولوژی؛ گراندد تئوری | ||
مراجع | ||
کتابنامهی لاتین
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,429 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 873 |