تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,572 |
تعداد مقالات | 71,028 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,499,573 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,762,164 |
اسطوره و تبلیغات انتخاباتی تحلیل نشانهشناختی پوسترهای تبلیغاتی انتخابات مجلس هشتم | ||
مطالعات جامعه شناختی (نامه علوم اجتماعی سابق) | ||
مقاله 4، دوره 20، شماره 1، شهریور 1392، صفحه 95-124 اصل مقاله (1.35 M) | ||
نوع مقاله: علمی وپزوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jsr.2013.56210 | ||
نویسندگان | ||
علیرضا دهقان* 1؛ فرزانه نزاکتی2 | ||
1دانشیار گروه ارتباطات دانشگاه تهران | ||
2دانشجوی دکتری ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی | ||
چکیده | ||
این مقاله بهدنبال نشان دادن کاربرد اسطورهسازی در تبلیغات انتخاباتی است و بدین منظور پوسترهای تبلیغاتی انتخابات مجلس هشتم در حوزهی انتخابیهی تهران را مورد تحلیل نشانهشناختی قرار داده است. برای پرداختن به این مسئله، اسطوره از دیدگاه رولان بارت تعریف شده و نقش اسطوره در سیاست و تبلیغات سیاسی مورد مطالعه قرار گرفته است. در تحلیل پوسترهای تبلیغاتی با کمک دو محور همنشینی و جانشینی، معنای پنهان نشانههای حاضر در متن نشان داده شده است. نتایج این تحلیلها نشان داد که همهی پوسترهای تبلیغاتی مورد مطالعه از اسطورهپردازی استفاده کرده بودند و ازنظر کمیت تفاوتی میان کاندیداهای دو جناح مشاهده نشد. اسطورههای میهن، حامی، دانایی و قهرمانی بیشتر از سایر اسطورهها در تبلیغات انتخاباتی به کار رفته است. | ||
کلیدواژهها | ||
نشانهشناسی؛ اسطوره؛ تبلیغات انتخاباتی؛ ایران؛ انتخابات مجلس هشتم | ||
مراجع | ||
کتابنامهی فارسی
10. تودور، هنری. (1383). مفاهیم اساسی در علوم سیاسی: اسطورهی سیاسی. ترجمهی سید محمد دامادی. تهران: امیرکبیر. 11. دقیقیان، شیریندخت. (1386). مقدمهی اسطوره، امروز. تهران: مرکز. 12. دوورژه، موریس. (1367). جامعهشناسی سیاسی. ترجمهی قاضی شریعتپناهی. تهران: انتشارات دانشگاه تهران. 13. ستاری، جلال. (1376). اسطوره در جهان امروز. تهران: مرکز. 14. سجودی، فرزان. (1383). نشانهشناسی کاربردی. تهران: قصه. 15. فیسک، جان. (1386). درآمدی بر مطالعات ارتباطی. ترجمهی مهدی غبرایی. تهران: دفتر مطالعات و توسعهی رسانهها. 16. فکوهی، ناصر. (1387). اسطورهشناسی سیاسی. تهران: فردوس. 17. کاسیرر، ارنست. (1362). افسانهی دولت. ترجمهی نجف دریابندری. تهران: شرکت سهامی خوارزمی. 18. کرتیس، وستا. (1383). اسطورههای ایرانی. ترجمهی عباس مخبر. تهران: مرکز. 19. گیرو، پیر. (1380). نشانهشناسی. ترجمهی محمد نبوی. تهران: آگاه. 20. لوی اشتراوس، کلود. (1386). «بررسی ساختاری اسطوره». ترجمهی بهار مختاریان و فضلالله پاکزاد. فصلنامه فلسفی، ادبی، فرهنگی ارغنون. شمارهی 4. 21. مددپور، محمد. (1374). تجلیات حکمت معنوی در هنر اسلامی. تهران: امیرکبیر. 22. مشیرفر، شیوا. (1385). «مهدویت و انتظار منجی در ادیان دیگر». دومین همایش بینالمللی دکترین مهدویت. 23. معینی علمداری، جهانگیر. (1378). «سیاست نشانهها: نشانهشناسی و بازسازی نظریهی سیاسی». مقالهی دکتری علوم سیاسی. دانشگاه تهران. 24. هولندر، ادوین پی. و همکاران. (1378). روانشناسی اجتماعی (رهبری و قدرت). ترجمهی احمد رضوانی. آستان قدس رضوی. 25. هینلز، جان. (1375). شناخت اساطیر ایران. ترجمهی ژاله آموزگار و احمد تفضلی. تهران: چشمه. 26. وارنر، رکس. (1386). دانشنامهی اساطیر جهان. ترجمهی ابوالقاسم اسماعیلپور. تهران: اسطوره. 27. ولچ، دیوید. (1369). تبلیغات و سینمای آلمان نازی. ترجمهی حسن افشار. تهران: مرکز. کتابنامهی لاتین
10. Jowett G. S. & Donnell, V. O. (2006) Propaganda and Persuasion. Sage Publication. 11. Levi-Strauss, C. (1963). The Structural Study of Myth. Trans. Claire Jacobson and Brooke Grundfest Schoepf. New York: Basic Books. 12. Lindlof, Th. R. and Taylor, B. C. (2002). Qualitative Communication Research Methods (second edition). Thousand Oaks: Sage Publications: pp. 63-98.
13. Mazzoleni, G. & Schulz, W. (1999) “Mediatization of Politics: A Challenge for Democracy?” Political Communication. Vol. 16: 247-261.
14. Nimmo D. & Combs J. (1980) Subliminal Politics: Myth and Mythmakers in America. Englewood Cliffs. New York: Prentice-Hall. 15. Schrøder, Kim C. and Louise P. (2007) “Complexifying Media Power: A Study of the Interplay between Media and Audience Discourses on Politics”. Media, Culture & Society. Vol. 29: 890 - 915.
16. Strömbäck, J. (2008) “Four Phases of Mediatization: An Analysis of the Mediatization of Politics”. International Journal of Press/Politics. Vol. 13: 228 - 246.
17. Winfried S. (2004) “Reconstructing Mediatization as an Analytical Concept”. European Journal of Communication. Vol. 19: 87 - 101.
18. Yatsunska, O. (2005) “Image Myths in the 2004 Ukrainian Presidential Election Campaign”. Canadian Slavonic Papers. Vol. 47: 333 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,718 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,115 |