تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,523,749 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,783,850 |
هویت اجتماعی و مقاومت فرهنگی؛ مطالعة مصرف کالاهای فرهنگی غیرمجاز در شهر تهران | ||
مطالعات جامعه شناختی (نامه علوم اجتماعی سابق) | ||
مقاله 4، دوره 19، شماره 2، اسفند 1391، صفحه 85-111 اصل مقاله (685.8 K) | ||
نوع مقاله: علمی وپزوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jsr.2013.56195 | ||
نویسندگان | ||
محمدمهدی رحمتی* 1؛ همایون مرادخانی2؛ مهدی سلطانی گرد فرامرزی3؛ سجاد مرادی4 | ||
1استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه گیلان | ||
2استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه رازی کرمانشاه | ||
3دانشجوی دکترای ایرانشناسیجامعهشناسی دانشگاه شهیدبهشتی و مربی پژوهشی جهاددانشگاهی واحد خوارزمی | ||
4دانشجوی دکترای رفاه اجتماعی دانشگاه علامهطباطبایی | ||
چکیده | ||
باتوجهبه اهمیت فزایندۀ هویت و مصرف در جامعهشناسی معاصر و نیز ارتباط میان این دو، مقالۀ حاضر درصدد بررسی رابطۀ میان هویت اجتماعی و مصرف کالاهای فرهنگی غیرمجاز در شهر تهران برآمده است. دلیل انتخاب کالاهای فرهنگی، آن است که مصرف در این حوزه، بیش از سایر حوزهها از قید ضرورتهای اقتصادی رها شده و بهتر میتواند روند تغییرات رخداده و گروهبندیهای هویتی را بازنمایی کند. در مبانی نظری، از دیدگاههای بوردیو و گیدنز استفاده شده است. تحقیق به روش پیمایش و در میان جوانان شهر تهران، با حجم نمونۀ ۴۰۱ نفر صورت گرفته است. نتایج تحقیق نشان میدهند که بین سطح مخالفت فرهنگی و مصرف کالاهای فرهنگی غیرمجاز، رابطۀ مستقیم و بین متغیر ایدئولوژی خانوادۀ سنتی و مصرف کالاهای غیرمجاز، رابطهای معکوس وجود دارد. همچنین، رابطۀ میزان سرمایۀ فرهنگی با مصرف ماهواره، مستقیم و مصرف سیدی و دیویدیهای غیرمجاز، معکوس است. | ||
کلیدواژهها | ||
هویت؛ مصرف فرهنگی؛ کالای فرهنگی غیرمجاز؛ سرمایۀ فرهنگی؛ مخالفت فرهنگی | ||
مراجع | ||
کتابنامه فارسی ۱. باکاک، رابرت. ۱۳۸۱. مصرف. ترجمۀ خسرو صبری. تهران: شیرازه. ۲. بوردیو، پییر. ۱۳۹۰. تمایز. ترجمۀ حسن چاوشیان. تهران: ثالث. ۳. چاوشیان، حسن. ۱۳۸۱. سبک زندگی و هویت اجتماعی؛ مصرف و انتخابهای ذوقی بهعنوان تمایز و تشابه اجتماعی در دورۀ مدرنیتۀ اخیر. پایاننامۀ دکترا. دانشکدۀ علوم اجتماعی. دانشگاه تهران. ۴. شوسلر و دیگران. ۱۳۸۰. استدلال آماری در جامعهشناسی. ترجمۀ هوشنگ نایبی. تهران: نی. ۵. فاضلی، محمد. ۱۳۸۲. مصرف و سبک زندگی. قم: صبح صادق. ۶. گلمحمدی، احمد. ۱۳۸۱. جهانیشدن، فرهنگ و هویت. تهران: نی. ۷. گیدنز، آنتونی. ۱۳۷۸. تجدد و تشخص. ترجمۀ ناصر موفقیان. تهران: نی. ۸. وبلن، تورستین. ۱۳۸۳. نظریۀ طبقۀ مرفه. ترجمۀ فرهنگ ارشاد. تهران: نی. ۹. هال، استوارت. ۱۳۸۳. هویتهای قدیم و جدید، قومیتهای قدیم و جدید. ترجمۀ شهریار وقفیپور. ارغنون ۲۴. کتابنامه لاتین 10. Anderson, W. Thomas Jr. and Linda L. Golden. 1984. Lifestyle andPsychographics; a Critical Review and Recommendation. in NA - Advances in Consumer Research Vol. 11, eds. Thomas C. Kinnear, Provo, UT: Association for Consumer Research: 405-411.
11. Edgell, s.. 1993. Class. Routledge. NewYork.
12. Jarvie, Grant & Maguire, Joseph A. 1994. Sport and Leisure in Social Life. Routledge. London & NewYork.
13. Roberts, K. 1978. Contemporary Society and the Growth of Leisure. London: Longman.
14. Roberts, K. 1999. Leisure in Contemporary Society. Waallingford. Oxon: CABI Publishing.
15. Rojek, C. 2000. Leisure and Culture. Basingstoke. Hants. Macmillan. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,623 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,024 |