تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,114,256 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,218,036 |
تأثیر برنامۀ حرکتی پیشرونده بر بهبود مهارت های حرکتی کودکان مبتلا به اوتیسم | ||
رشد و یادگیری حرکتی ورزشی | ||
مقاله 5، دوره 7، شماره 3، مهر 1394، صفحه 343-357 اصل مقاله (207.96 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jmlm.2015.55917 | ||
نویسندگان | ||
فاطمه شهیدی زندی* 1؛ بهروز گل محمدی2؛ حکیمه اکبری3 | ||
1کارشناسارشد، رفتار حرکتی، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران | ||
2استادیار، رفتار حرکتی، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه سمنان، سمنان، ایران | ||
3مربی، رفتار حرکتی، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه سمنان، سمنان، ایران | ||
چکیده | ||
هدف از این پژوهش بررسی تأثیر برنامۀ حرکتی پیشرونده بر بهبود مهارتهای حرکتی کودکان مبتلا به اوتیسم بود. روش مطالعۀ حاضر تجربی و از نوع پیشآزمون، آزمون میانی، پسآزمون و آزمون یادداری است. از بین کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم در شهرهای سمنان و یزد، 16 نفر بهصورت نمونههای در دسترس انتخاب و براساس سن (1/3 ± 26/8 سال)، جنس، شدت و درجۀ اوتیسم و نیز پایۀ تحصیلی بهطور نسبی همتاسازی شدند و در گروههای تجربی (8) و کنترل (8) قرار گرفتند. ابتدا پیشآزمون با استفاده از آزمون اولریخ 2000 از آزمودنیها بهعمل آمد. برنامۀ حرکتی پیشرونده به مدت 30 جلسه اجرا شد. پس از 15 جلسه آزمون میانی و 30 جلسه آزمون پایانی از کودکان بهعمل آمد و نیز پس از 30 روز از پایان تحقیق آزمون یادداری انجام گرفت. از آزمون KS بهمنظور تعیین نرمال بودن دادهها و از آزمون تحلیل واریانس عاملی با طرح تکرار اندازهگیری و نیز آزمون تعقیبیLSD بهمنظور تعیین کمترین تفاوت معناداری استفاده شد. یافتهها نشان داد که برنامۀ حرکتی پیشرونده نسبت به گروه کنترل در سطح معناداری 05/0 P< تأثیر بیشتری بر رشد مهارتهای دستکاری، جابهجایی و مهارت درشت داشته است. | ||
کلیدواژهها | ||
آسپرگر؛ اختلال بیش فعالی؛ اوتیسم؛ فعالیت بدنی؛ مهارت های حرکتی | ||
مراجع | ||
10.MacDonald, M., Esposito, P., & Ulrich, D. (2011). “The physical activity patterns of children with autism”. BMC research notes, 4(1), 422-431.
11.Mohammadi, M. R., Salmanian, M., & Akhondzadeh, Sh. (2011). “Autism Spectrum Disorders in Iran”. Iranian Journal of Child Neurology, 5(4):1-9.
12.Manjiviona, J., & Prior, M. (1995). “Comparison of Asperger syndrome and high-functioning autistic children on a test of motor impairment”. J Autism Dev Disord, 25, 23–39.
13.Manikanda, S., & Zahari, M. (2010). "The effect of physical exercises on intellectually Disable teens with Autism" Movement for intellectually Disabled of Singapore, 26(2), 34-42.
14.Magnusson, J. E., Cobham, C., & McLeod, R. (2012). “Beneficial Effects of Clinical Exercise Rehabilitation for Children and Adolescents with Autism Spectrum Disorder (ASD)”. Journal of Exercise Physiology online, 15(2), 71-79.
15.Odom, S. L., Brown, W. H., Frey, T. Karasu, N., Smith-Canter, L. L., & Strain, P. S. (2003). “Evidence-Based Practices for Young Children With Autism Contributions for Single-Subject Design Research”. Focus on autism and other developmental disabilities, 18(3), 166-175.
16.Pan, C-Y. (2010). “Effects of water exercise swimming program on aquatic skills and social behaviors in children with autism spectrum disorders”. Autism, 14(1), 9-28.
17.Pan, C-Y., Tsai, C-L., & Chu, C-H. (2009). “Fundamental movement skills in children diagnosed with autism spectrum disorders and attention deficit hyperactivity disorder”. J Autism Dev Disord, 39(12), 694–705.
18.Pan, C. Y., & Frey, G. C. (2006). “Physical activity patterns in youth with autism spectrum disorders”. Journal of autism and developmental disorders, 36(5), 597-606.
19.Pan, C., & Frey, G. C. (2005). “Identifying physical activity determinants in youth with autistic spectrum disorders”. Journal of Physical Activity & Health, 2(4), 412-422.
20. Sadock, B. J., & Sadock, S. A. (2007). “Kaplan and Sadock’s synopsis of psychiatry: Behavioral sciences and clinical psychiatry (10th Ed.)”. Philadelphia, PA: USA. pp: 256.
22.Schleien, S. J., Krotee, M. L., Mustonen, T., Kelterborn, B., & Schermer, A. D. (1987). “The effect of integrating children with autism into a physical activity and recreation setting”. Therapeutic Recreation Journal, 21(4), 52-62.
23.Sowa, M., & Meulenbroek, R. (2012). “Effects of physical exercise on autism spectrum disorders: a meta-analysis”. Research in Autism Spectrum Disorders, 6(1), 46-57.
24.Staples, K. L., & Reid, G. (2010). “Fundamental movement skills and autism spectrum disorders”. Journal of autism and Developmental Disorders, 40(2), 209-217.
25. Todd, T., & Reid, G. (2006). “Increasing physical activity in individuals with autism”. Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 21(3),167-176.
26. Ulrich, R. J. (2007). “Effect of a 10-month treadmill walking program on maladaptive and self-stimulatory behaviors of adolescents and young adults with autism”. Wichita State University. pp: 219. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,095 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,196 |