تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,098,246 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,205,905 |
کاربرد منطق فازی در تعیین ساختار بازار زیربخش های صنعتی ایران | ||
فصلنامه تحقیقات اقتصادی | ||
مقاله 2، دوره 50، شماره 3، آبان 1394، صفحه 563-592 اصل مقاله (1.53 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jte.2015.55801 | ||
نویسندگان | ||
محسن پورعبادالهان کویچ* 1؛ پویان کیانی2 | ||
1دانشیار دانشگاه تبریز | ||
2دانشجوی دکتری اقتصاد صنعتی دانشگاه تبریز | ||
چکیده | ||
ساختار بازار یکی از مهمترین ویژگیهای هر صنعت برای تحلیل وضعیت آن بهشمار میرود. برای بررسی ساختار بازار شاخصهای مختلفی همچون تمرکز، صرفههای مقیاس، ورود بنگاهها، و تفاوت کالا وجود دارد. اما، اغلب مطالعات انجامشده در این زمینه از یکی از این شاخصها (معمولاً تمرکز) به منظور تعیین ساختار بازار استفاده میکنند. در این مطالعه، با استفاده از روششناسی منطق فازی، یک شاخص جامع ساختار بازار از ترکیب سه متغیرِ تمرکز، صرفههای مقیاس و تعداد ورود بنگاهها به صنعت ساخته میشود و با استفاده از آن به بررسی ساختار بازار زیربخشهای صنعتی ایران در سطح کُدهای چهاررقمی ISIC در سال 1386 پرداخته میشود. نتایج حاکی از پایینبودن میزان شاخص جامع محاسبهشده برای تعیین ساختار بازار در اکثر زیربخشهای صنعتی ایران است؛ به طوری که 63 صنعت دارای شاخص ساختار بازار کمتر از 22/0 هستند؛ عمدة دلیل آن کمبودن صرفههای مقیاس در صنایع مذکور است. همچنین، رتبهبندی زیربخشهای صنعتی مذکور، بر اساس میزان رقابتیبودن، نشان میدهد که صنایع تولید آجر با شاخص ساختار بازار 037/0 به عنوان رقابتیترین صنعت و صنایع تولید جواهرات و کالاهای وابسته با شاخص ساختار بازار 781/0 انحصاریترین صنعت است. | ||
کلیدواژهها | ||
ایران؛ تعداد ورود بنگاهها؛ تمرکز؛ زیربخشهای صنعتی؛ ساختار بازار؛ شاخص جامع؛ صرفههای مقیاس؛ منطق فازی | ||
مراجع | ||
پورعبادالهان کویچ، محسن، محمدزاده، پرویز، فلاحی، فیروز و حکمتی فرید، صمد (1392). بررسی شاخصهای مختلف تمرکز در صنعت سیمان کشور، فصلنامة پژوهشهای اقتصادی کاربردی، 1، 71 ـ 88. خداداد کاشی، فرهاد (1389). اقتصاد صنعتی (نظریه و کاربرد)، چ 2، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت). خداداد کاشی، فرهاد و دهقانی، علی (1384). تبلیغات و تمرکز در بازارهای صنعتی ایران. فصلنامة مطالعات اقتصاد و مدیریت، 27، 32 ـ 51. خداداد کاشی، فرهاد و شهیکی تاش، محمدنبی (1384). درجة رقابت در بازار جهانی محصولات منتخب کشاورزی، اقتصاد کشاورزی، 13، 135 ـ 164. خداداد کاشی، فرهاد و جعفری لیلاب، پری (1391). بررسی ساختار بازار در صنعت بانکداریایران (1380 ـ 1385)، بررسیهای بازرگانی، 52، 34 ـ 40. جلالآبادی، اسداله و میرجلالی، فاطمه (1386). انحصار و تمرکز در صنایع ایران: مطالعة موردی برخی از صنایع 1379 ـ 1384، جستارهای اقتصادی، 4، 179 ـ 232. ابونوری، اسماعیل و غلامی، نجمه (1387). برآورد و مقایسة نسبت تمرکز در صنایع ایران با استفاده از الگوی لگنرمال، بررسیهای اقتصادی، 5، 111 ـ 134. ابونوری، اسمعیل و سامانیپور، حسن (1381). برآورد پارامتریکی نسبت تمرکز صنایع درایران، پژوهشنامة بازرگانی، 6، 91 ـ 128. حسینی، میرعبدالله و پرمه، زورار (1383). ساختار بازار جهانی فرش دستباف، پژوهشنامة بازرگانی، 8، 85 ـ 117. شوندی، حسن (1385). نظریة مجموعههای فازی و کاربرد آن در مهندسی صنایع و مدیریت، تهران: گسترش علوم پایه. شهیکی تاش، محمدنبی (1392). سنجش قدرت بازاری صنایع کارخانهای ایران، مجلة تحقیقات اقتصادی، 48، 43 ـ 64. شهیکی تاش، محمدنبی و کاظمزاده، عماد (1392). ساختار بازار خودروی سواری در ایران، فصلنامة سیاستهای مالی و اقتصادی، 1، 139 ـ 164. شهیکی تاش، محمدنبی و نصیری اقدم، علی (1390). تمرکز، شدت مانع ورود و صرفههای مقیاس در صنعت کولر آبی ایران و هزینة رفاهی ناشی از ساختار انحصار مؤثر، فصلنامة اقتصاد مقداری، 8، 73 ـ 98. پورپرتوی، میرطاهر، دانش جعفری، داود و جلالآبادی، اسداله (1388). مقایسة تطبیقی انحصار و تمرکز در برخی از صنایع کشور، پژوهشنامة اقتصادی، 9، 129 ـ 154. Fedderke, J. & Szalontai, G. (2009). Industry Concentration in South African Manufacturing Industry: Trends and Consequences, Economic Modeling, 26, 241-250.
Gordan, S. (2012). Using Fuzzy Logic for Evaluating the Level of Countries’ (Regions’) Economic Development, Panoeconomicus, 3, 293-310.
Hrazdil, K. & Zhang, R. (2012). The Importance of Industry Classification in Estimating Concentration Ratios, Economics Letters, 114, 224-227.
Jang, J.S.R., Sun, C.-T. & Mizutani, E. (1997). Neuro-Fuzzy and Soft Computing: A Computational Approach to Learning and Machine Intelligence, Prentice Hall, Upper Saddle River, NJ.
Pulaj, E. & Kume, V. (2013). Measuring Market Concentration of Construction Industry: Vlora Region Evidence, European Scientific Journal, 9, 121-136.
Qiao, Y., Keren, N. & Mannan, S.M. (2009). Utilization of Accident Databases and Fuzzy Sets to Estimate Frequency of HazMat Transport Accidents, Journal of Hazardous Materials, 167, 374-382.
Shahiki Tash, M.N., Nasrabadi, H. & Barghandan, K. (2013). Ranking Iran's Monopolistic Industry Based on Fuzzy TOPSIS Method, Iranian Journal of Economic Studies, 2, 103-122.
Shapiro, A.F. (2004). Fuzzy Logic in Insurance, Mathematics and Economics, 35, 399-424.
Sys, C. (2009). Is the Container Liner Shipping Industry an Oligopoly?, Transport Policy, 16, 259-270.
Van Leek, W. & Kerre, E.E. (1999). Defuzzification: Criteria and Classification, Fuzzy Sets and Systems, 108, 159-178.
Zadeh, L.A. (1992). Foreword of the Proceedings of the Second International Conference on Fuzzy Logic and Neural Networks, Iizuka, Japan, 13-14. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,193 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,805 |