تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,500 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,088,825 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,191,975 |
تحلیل جامعه شناختی شعر «برف» نیما بر اساس آرای شریعتی و با تکیه بر مفهوم «غم» | ||
جامعه شناسی هنر و ادبیات | ||
مقاله 4، دوره 7، شماره 1، فروردین 1394، صفحه 63-79 اصل مقاله (179.39 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jsal.2015.55766 | ||
نویسندگان | ||
حسین افراسیابی* 1؛ سجاد ممبینی2 | ||
1استادیار جامعهشناسی دانشگاه یزد | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد جامعهشناسی دانشگاه یزد، | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر بررسی جامعهشناختی شعر «برف»، اثر نیما یوشیج، بر اساس آرای دکتر شریعتی در زمینۀ هنر، با تکیه بر مقولۀ غم و با روش تحلیلی است. نوع نگاه شریعتی به کیفیت پیوند هنر با اجتماع حاوی رویکردی انتقادی- آرمانشهری است؛ رویکردی که، به تعبیر وی، در هنر اصیل مدرن بهخوبی قابل مشاهده است. مطابق با این دیدگاه، هنر مدرن، بی آنکه به تصویرگر واقعیتهای اجتماعی فروکاسته شود و در دام تفننجویی مفرط بیفتد، به واسطۀ حضور ذاتی عنصر غم، به صورتی غیرمستقیم، به نفی وضعیت حاضر و ترسیم اشارهوار وضعیتی آرمانی میپردازد. شعر «برف»، که از آثار شناختهشدة نیماست، نمونهای مثالزدنی از چنین هنر مدرنی است. در این شعر، مناسبات انتقادی- آرمانشهری هنر با جامعه به شکلی عالی نمایان میشود. شعر، که یکسر از تجربۀ غم و شکست مملو است، بهیکباره کلیت فضای اجتماعی خود را نفی میکند. اما، شعر در این نفی توقف نمییابد و به واسطۀ طرح اسطورۀ «وازنا» به فراسوی آرمانشهر مورد نظر خود پل میزند. | ||
کلیدواژهها | ||
آرمانشهر؛ جامعهشناسی هنر؛ شعر برف؛ علی شریعتی؛ غم؛ هنر مدرن | ||
مراجع | ||
آدورنو، تئودور (1385). «خودبنیادی هنر»، ترجمۀ شهریار وقفیپور، زیباشناخت، ش 15. آدورنو، تئودور و هورکهایمر، ماکس (1384). دیالکتیک روشنگری، ترجمۀ مراد فرهادپور و امید مهرگان، تهران: گام نو. آدورنو، تئودور (1391). تعهد، زیباییشناسی و سیاست (مجموعه مقالات)، ترجمۀ حسن مرتضوی، تهران: ژرف. احمدی، بابک (1388). حقیقت و زیبایی: درسهای فلسفۀ هنر، تهران: مرکز. استونز، راب (1392). متفکران بزرگ جامعهشناسی، ترجمۀ مهرداد میردامادی، تهران: مرکز. بنیامین، والتر (1380). خیابان یکطرفه، ترجمۀ حمید فرازنده، تهران: مرکز. بنیامین، والتر (1366). نشانهای به رهایی: مجموعه مقالات، ترجمة بابک احمدی، تهران: تندر. پورنامداریان، تقی (1389). خانهام ابری است، تهران: مروارید. چی، ون شون (1382). مائو و مائوئیسم، ترجمۀ محمد رفیعی مهرآبادی، تهران: خجسته. حقوقی، محمد (1391). شعر زمان ما: نیما یوشیج، تهران: نگاه. سارتر، ژان پل (1363). ادبیات چیست؟، ترجمۀ ابوالحسن نجفی و مصطفی رحیمی، تهران: کتاب زمان. شریعتی، علی (1357). هنر در انتظار موعود، تهران: اسرار. شریعتی، علی (1381). مجموعه آثار 14: تاریخ و شناخت ادیان، ج 1، تهران: سهامی انتشار. شریعتی، علی (1389). «هنر مدرن، هنر جاهلیت و اشرافیت»، زمانه، دورۀ جدید، 88 و 89: 138 ـ 139. شریعتی، علی (1369). «انحطاط هنر»، سوره، 2(12): 56 ـ 59. شریعتی، علی (1381). مجموعه آثار 32: هنر، تهران: چاپخش. شریعتی، علی (1384). هبوط درکویر، تهران: چاپخش. ضیاءالدینی، علی (1389). جامعهشناسی شعر نیما، تهران: نگاه. لوکاچ، جرج (1387). جامعهشناسی رمان، ترجمۀ محمدجعفر پوینده، تهران: ماهی. محمدی اصل، عباس (1389). شریعتی و هنر زیباییشناسی دیگری، رشت: حقشناس. هیوز، هنری استیوارت (1373). آفتاب و غربت، راه فروبسته، ترجمۀ عزتالله فولادوند، تهران: علمی. یوشیج، نیما (1390). مجموعۀ اشعار، مقابله و تدوین عبدالعلی عظیمی، تهران: نیلوفر. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,875 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,320 |