
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,692 |
تعداد مقالات | 72,229 |
تعداد مشاهده مقاله | 129,178,506 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 102,006,414 |
کالبد متحرک ناظر و شکل گیری سکانسهای فضایی در معماری سینماتیک | ||
نشریه هنرهای زیبا: معماری و شهرسازی | ||
مقاله 3، دوره 19، شماره 4، بهمن 1393، صفحه 27-36 اصل مقاله (390.01 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfaup.2015.55693 | ||
نویسندگان | ||
محمد باقر قهرمانی* 1؛ مرضیه پیراوی ونک2؛ حامد مظاهریان3؛ علیرضا صیاد4 | ||
1دانشیار دانشکده هنرهای نمایشی و موسیقی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران | ||
2استادیار دانشکده هنرها و ادیان، دانشگاه هنر اصفهان | ||
3استادیار دانشکده معماری، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران | ||
4دانشجوی دکتری پژوهش هنر، دانشگاه هنر اصفهان | ||
چکیده | ||
تماشاگر سینما از سایتهای فیلمیک که به صورت سکانسی از جلوی چشمانش میگذرند، یک مسیر در ذهن خود ایجاد میکند، بر روی این مسیر خیالی حرکت میکند، و از میان فضاهای متنوع و در زمانهای متفاوتی گذار میکند. در تجربه فضای معماری نیز، ناظر متحرک دست به یک سازماندهی ذهنی از فضاها میزند و آنها را در یک سکانس مونتاژی تجربه میکند. در الگوی معماری پرومناد، «حرکت ناظر» به مثابه مهمترین مولفه در ادراک فضا عمل مینماید، و ادراک معماری تنها با حضور کالبدی مخاطبی معنا مییابد که در حرکت و «پرسهزنی» به گونهای روایتمند و سکانسی، همچون تماشاگر فیلم، فضاها را به یکدیگر پیوند میدهد و به معماری ماهیتی زمانمند و سینمایی میبخشد. این پژوهش که از نوع نظری، روش توصیفی- تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانهای صورت گرفته است، میکوشد این نکته را آشکار سازد که بهرهگیری از ظرفیتهای تئوری فیلم و شیوههای فضاسازی سینمایی، میتوانند به مثابه منابع الهامی برای معماران در پروسه طراحی عمل نمایند. با توجه به پیشرفتهای صورت گرفته در فضاسازیهای سینمایی، و پیچیدهتر گشتن رابطه فضا-زمان و همچنین ارتباطات کالبد-فضا در سینمای معاصر، اقتباسهای معمارانه از ظرفیتهای رسانه فضامحور فیلم، میتواند به هر چه بارورتر شدن فضای معمارانه معاصر کمک شایانی نماید. | ||
کلیدواژهها | ||
فضای سینماتیک؛ معماری پرومناد؛ سکانس فضایی؛ کالبد متحرک ناظر؛ فضاسازی باروک | ||
مراجع | ||
آنوین، سیمون(1390)، بیست بنایی که هر معماری باید بشناسد، ترجمه: مسعود حبیبی و حسین رسولی، نشر پشوتن، تهران. استم،رابرت(1389)، مقدمه ای بر نظریه فیلم، ترجمه: گروه مترجمان به کوشش احسان نوروزی، شرکت انتشارات سوره مهر، تهران. بنیامین، والتر(1390)، اثر هنری در عصر تولید مکانیکی، در اکران اندیشه: فصل هایی در فلسفه سینما، ترجمه پیام یزدانجو، نشر مرکز، تهران. پیراوی ونک، مرضیه(1389)، پدیدار شناسی نزد مرلوپونتی، انتشارات پرسش، آبادان. گیدئون، زیگفرید(1389)، فضا، زمان ، و معماری: رشد یک سنت جدید، ترجمه : منوچهر مزینی، شرکت انتشارات علمی فرهنگی، تهران. کارمن، تیلور(1390)، مرلو-پونتی، ترجمه: مسعود علیا، انتشارات ققنوس، تهران. لوکوربوزیه(1390)، به سوی معماری جدید، ترجمه محمد رضا جودت، تهران، انتشارات آرمانشهر. یزدانجو، پیام(1390)، اکران اندیشه: فصل هایی در فلسفه سینما، نشر مرکز، تهران. Barker, Jennifer M. (2009), The Tactile Eye: Touch and the Cinematic Experience, University of California Press, Berkeley. Boyer, M. Christine (1994), The City of Collective Memory: Its Historical Imagery and Architectural Entertainments, MIT Pres, Cambridge. Bruno, Giuliana (2002), Atlas of Emotion : Journeys in Art, Architecture, and Film, Verso, London & New York. Bruno, Giulina (2010). Pleats of Matter, Folds of the Soul, in Afterimages of Gilles Deleuze's Film Philosophy, Edited by David Norman Rodowick, University of Minnesota Press, Minneapolis. Ching, Francis D.K, Jarzombek, Mark M. & Prakash, Vikramaditya (2011), A Global History of Architecture, John Wiley & Sons, Inc., New Jersey. Colomina, Beatriz (1987), Le Corbusier and Photography, Assemblage, No. 4 (Oct), pp. 6-23. Colomina, Beatriz (1992), the Split Wall Domestic Voyeurism, in Sexuality and Space, Edited by Beatriz Colomina, Princeton Architectural Press, pp: 73-128. Colomina, Beattriz (1996), Privacy and Publicity: Modern Architecture as Mass Media, MIT Press, Cambridge. Corbusier, Le (1999), Le Corbusier Talks with Students, Princeton Architectural Press, Princeton. Dalle Vacche, Angela (2003), The Visual Turn : Classical Film Theory and Art History, Rutgers University Press, New Brunswick. Deleuze, Gilles (1997), Cinema II, University of Minnesota Press, Minneapolis. Deleuze, Gilles (2006), The Fold, Translated by Tom Conley, Bloomsbury Academic. Eisenstein, Sergei M. (1989), Montage and Architecture, Assemblage, No. 10 (December), pp: 111-131. Eisenstein, Sergi M. (1990), Piranesi, or the Fluidity of Forms, in The Sphere and the Labyrinth: Avant-gardes and Architecture from Piranesi to the 1970s, Edited by ManfredoTafutri, MIT Press, Cambridg. Faure, Elie (1975), the Art of Cineplastics, in Film: an Anthology, Edited by Daniel Talbot, University of California Press, Berkeley. Frichot, Helene (2005), Stealing into Gilles Deleuze's Baroque House, in Deleuze and Space, Edited by Ian Buchanan & Gregg Lambert, Edinburgh University Press. Giedion, Sigfried (1995), Building in France, Building in Iron, Building in Ferroconcrete, Getty Center for the History of Art and the Humanities. Hauser, Arnold (1999), Social History of Art, Volume 4: Naturalism, Impressionism, The Film Age, Taylor & Francis. Joedicke, Jurgen (1984), the Ramp as Architectonic Promenade in Le Corbusier's Work,Daidalos, N. 12,( June),pp: 104-108. Kleiner, Fred (2009), Gardner's Art through the Ages: Backpack Edition, Book C, Renaissance and Baroque, Cengage Learning. Koeck, Richard (2012), Cine-scapes: Cinematic Spaces in Architecture and Cities , Routledge, London & New York. LaValley, Albert J., & Scherr, Barry P. (2001), Eisenstein at 100 : a Reconsideration , Rutgers University Press, New Brunswick. Pallasmaa, Juhani (2001), The Architecture of Image: Existential Space in Cinema, Building Information Limited. Panofsky, Erwin (2003),Style and Medium in the Motion Pictures, inThe Visual Turn: Classical Film Theory and Art History, Edited by Angela Dalle Vacche, Rutgers University Press, New Brunswick. Penz, François(2004), The Architectural Promenade as Narrative Device: Practiced Based Research in Architecture and Moving Image, Digital Creativity, Vol. 15, Issue 1, (March), pp: 39-51. Pudovkin, Vesvolod (1949), Film Technique, translated by I. Montagu, Lear, New York. Rajchman, John (2010), Deleuze's Time, or How the Cinematic Changes Our Idea of Art, in Afterimages of Gilles Deleuze's Film Philosophy, Edited by David Norman Rodowick, University of Minnesota Press, Minneapolis. Thomas, Maureen, & Penz, François (2003), Architectures of Illusion : from Motion Pictures to Navigable Interactive Environments, Intellect, Bristol & Portland. Salazkina, Masha (2008), Baroque Dialectics or Dialectical Baroque: Sergei Eisenstein in/on Mexico, in European Film Theory, edited by Temenuga Trifonova, Routledge, London & New York. Soltani, Amir (2008), Cinesensory: a Filmic Design for Mapping Haptic Space, International design and cinema conference,Istanbul. Vidler, Anthony (1992), The Architectural Uncanny : Essays in the Modern Unhomely, MIT Press, Cambridge. Vidler, Anthony (2000), Warped Space : Art, Architecture, and Anxiety in Modern Culture, MIT Press, Cambridge. Virilio, Paul (2009), The Aesthetics of Disappearance,Translated by Philip Beitchman, Semiotext. Wolfflin, Heinrich (1950), Principles of Art History: The Problem of the Development of Style in Later Art, Dover. Wollen, Peter (2002), Paris Hollywood : Writings on Film, Verso, London & New York.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 5,261 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 7,837 |