![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,579 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,680,973 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,911,347 |
بررسی مواجهۀ بین کلیساهای پروتستان آلمان و رژیم نازی | ||
مجله ادیان و عرفان | ||
مقاله 7، دوره 48، شماره 1، فروردین 1394، صفحه 101-120 اصل مقاله (226.77 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jrm.2015.55571 | ||
نویسنده | ||
جعفر فلاحی* | ||
استادیار گروه ادیان و عرفان دانشگاه سمنان | ||
چکیده | ||
ظهور حزب نازی، بهقدرت رسیدن و جنگافروزی آنها، تنگنایی دشوار برای مردم اروپا و آلمان بهوجود آورد. کلیساهای آلمان در این دوره با آزمونی دشوار روبهرو شدند. کارنامۀ کلیساهای پروتستان آلمان در این دوره جالب توجه است. ظرفیتها و کمبودهای الهیاتی کلیساها در این بحبوحه آشکار شد. در کلیسای پروتستان جنبشهای مسیحیان ژرمن و کلیسای معترف ظهور کردند، که بهترتیب به حمایت و مخالفت با رژیم نازی پرداختند. تبعیت از حکومت و مخالفت با یهودیان پیشزمینهای در الهیات لوتر داشت که در این دوره آسیبهای خود را نشان داد. بعضی از متألهان و شبانان کوشیدند ضعفهای الهیاتی را برطرف کنند؛ الهیات کارل بارت و دیتریش بونهوفر و بیانیۀ بارمِن از این جهت حایز اهمیت هستند. این تلاشهای الهیاتی در پی اصلاح برخی موانع الهیاتی یا سوءبرداشتها از مسیحیت در راه مبارزه با حاکمان ستمگر بودند. کوتاهی در قبال کشتار یهودیان، ضعفی آشکار در کارنامۀ کلیسا بود. ظهور رژیم نازی در آلمان پیامدها و درسهای آموختهای را برای کلیسای آلمان برجای نهاد. نزاع ایمان و هراس در سطوح جمعی و فردی آشکار بود. تکیه بر کتاب مقدس در این دوران خود سنتی را برجای نهاد که تا مدتها بعد مورد استفادۀ کلیسا قرار گرفت. | ||
کلیدواژهها | ||
الهیات پروتستان؛ بیانیۀ بارمن؛ دیتریش بونهوفر؛ کارل بارت؛ کلیساهای پروتستان آلمان؛ کلیسای معترف؛ مسیحیت و حزب نازی و یهودستیزی در آلمان نازی | ||
مراجع | ||
[1] ابرمان، هیکو (1385). لوتر مردی میان خدا و شیطان، ترجمۀ فریدالدین رادمهر، تهران، چشمه. [2]پاسمور، کوین (1390). فاشیسم، ترجمۀ علی معظمی، تهران، ماهی. [3] فولادوند، عزتالله (1377). خرد در سیاست، تهران، طرحنو. [4] گرگور، نیل (1389). چگونه هیتلر بخوانیم، ترجمۀ رحمان بوذری، تهران، پرسش. [5] گلاور، جاناتان (1392). انسانیت: تاریخ اخلاقی قرن بیستم، ترجمۀ افشین خاکباز، تهران، آگه. [6] لین، تونی (1384). تاریخ تفکر مسیحی، ترجمۀ روبرت آسریان، تهران، فرزان روز. [7] مکگراث، آلیستر (1387). مقدمهای بر تفکر نهضت اصلاح دینی، ترجمۀ بهروز حدادی، قم، ادیان و مذاهب. [8] وایس، جان (1389). سنت فاشیسم، ترجمۀ عبدالحمید طباطبایی یزدی، تهران: هرمس. [9] Barth, Karl (1960).Community, State and Church, New York, Doubleday.
[10] Begbie, Jeremy (1985). “The Confessing Church and the Nazis: A Struggle for TheologicalTruth”, Anvil, vol. 2, no. 2, 1985, pp. 117-130.
[11] Bethge, Eberhard (1975).Bonhoeffer: Exile and Martyr, London, Collins.
[12] Bonhoeffer, Dietrich (1978).Ethics, London, SCM.
[13] Bonhoeffer, Dietrich (1959) The Cost of Discipleship, London, SCM.
[14] Busch, Eberhard (1976).Karl Barth, London, SCM.
[15] Conway, J. S. (1968).The Nazi Persecution of the Churches 1933-45, Toronto, Basic Books.
[16] Gerlach, Wolfgang (2000).And the Witnesses Were Silent: The Confessing Church and the Persecution of the Jews, Nebraska, University of Nebraska Press.
[17] Praamsma, L. (1981).The Church in the Twentieth Century, St Catherines.
[18] Peet, Garnet (1988).“The Protestant Church in Nazi Germany”, the Clarion, Vol. 37, No. 22-24, oct. 28,; on http://spindleworks.com/library/peet/german.htm
[19] Rasmussen, Larry (1972).Dietrich Bonhoeffer: Reality and Resistance, Nashville, Abingdon Press.
[20] Robertson, E. H. (1962).Christians against Hitler, London, SCM Press.
[21] Todt, Heinz Eduard (2007). Authentic Faith: Bonhoeffer's Theological Ethics in Context, Michigan, Wm. B. Eerdmans.
[22] Willmer, Haddon (2004).“Karl Barth”, The Blackwell Companion to Political Theology, eds.: Peter Scott and William T. Cavanaugh, Blackwell, pp. 123-135. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,990 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,351 |