تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,107,853 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,212,563 |
مطالعه تطبیقی نشانه های بصری در آینه کاری ایرانی و هنر فتوکلاژ* (مورد مطالعاتی فتوکلاژهای دیوید هاکنی) | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی | ||
مقاله 8، دوره 19، شماره 4، دی 1393، صفحه 81-95 اصل مقاله (7.37 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfava.2014.55423 | ||
نویسندگان | ||
رضا پورزرین* 1؛ اصغر جوانی* 2 | ||
1عضو هیأت علمی گروه هنرهای کاربردی، دانشگاه هنر شیراز، شیراز، ایران. | ||
2استادیار دانشکده هنرهای تجسمی و کاربردی، دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایران. | ||
چکیده | ||
آینه کاری ایرانی گونهای دیوارنگاری به شمار میآید ولی به اعتبار ویژگیهای بینشی، مضمونی و ساختاری، با انواع دیگر دیوارنگاری در جهان متفاوت است؛ در حقیقت ما در آینهکاری شاهد زبان تصویری ویژهای هستیم که از تعامل میان قطعات خرد شده آینه با نقوش هندسی شکل گرفته است؛ محتوای شکلی این عناصر را فرمهای کوچک هندسی، سه گوشهای منظم و فرمهای ساده شده طبیعی تشکیل دادهاند؛ از جهت ظرافت دید، این روش نتایج درخشانی دربرداشته و سبب بوجود آمدن شیوه نوینی از اجرا گردیده که معادل تصویری آن را میتوان در اشکال گوناگون هنر نوین بویژه هنر فتوکلاژ مشاهده کرد؛ این مقاله تلاشی است برای پاسخگویی به این مسئله که آیا تشابهی میان نشانههای زیباییشناختی در آینهکاری ایرانی و فتوکلاژهای دیوید هاکنی وجود دارد؟ از این رو با بهره جستن از روش توصیفی- تحلیلی و با جمعآوری اطلاعات کتابخانهای و میدانی، به مطالعه پارهای از وجوه اشتراک نمونههای موردنظر میپردازیم. حاصل تطبیق و نتیجه بررسیها نشان میدهد که نشانههای بصری بکار رفته در آینهکاری ایرانی و فتوکلاژهای دیوید هاکنی فارغ از مجموع شرایط زمانی و مکانی به صورت مشابه بکار رفته است. | ||
کلیدواژهها | ||
آینه کاری ایرانی؛ هنر نوین؛ فتوکلاژ؛ دیوید هاکنی | ||
مراجع | ||
آرناسون، یورواردور هاروارد (1367)، تاریخ هنر نوین(نقاشی، پیکره تراشی و معماری)، ترجمه محمد تقی فرامرزی، نشر زرین/نگاه، تهران. برگر، جان (1364)، شکست و پیروزی پیکاسو، ترجمه محمد رمضانی، نشر شباهنگ، تهران.
بکولا، ساندرو (1387)، هنر مدرنیسم، ترجمه رویین پاکباز، نشر فرهنگ معاصر، تهران.
بلخاری قهی، حسن (1384)، مبانی عرفانی و معماری اسلامی، دفتر دوم، نشر سوره مهر، تهران.
پاکباز، رویین (1385)، دایرة المعارف هنر، نشر فرهنگ معاصر، تهران.
پاکباز، رویین (1381)، درجستجوی زبان نو، تحلیلی از سیر تحول هنر نقاشی در عصر جدید، نشر نگاه، تهران.
جئورگی، کپس (1392)، زبان تصویر، نشر سروش، تهران.
حکمی، شیرین (1377)، دیوید هاکنی و عکاسی شهودی، فصلنامه هنر، شماره36، صص 104-119.
صویرهاارنست هولتسر -رحمتی، انشاءالله (1390)، هنر و معنویت، فرهنگستان هنر، تهران.
کیانی، محمد یوسف (1376)، تزیینات وابسته به معماری دوران اسلامی، سازمان میراث فرهنگی کشور، تهران.
گاردنر، هلن (1378)، هنر درگذر زمان، ترجمه محمد تقی فرامرزی، نشر آگاه، تهران.
لینتن، نوربرت (1382)، هنر مدرن، ترجمه علی رامین، نشر نی، تهران.
لوسی-اسمیت، ادوارد (1380)، مفاهیم، رویکردها در آخرین جنبش های هنری قرن بیستم، ترجمه علیرضا سمیع آذر، مؤسسه فرهنگی پژوهشی چاپ و نشر نظر، تهران.
مؤتمن، على (1348)، راهنما یا تاریخ آستان قدس رضوی، نشر آستان قدس، تهران.
Livingstone, Marco & Kay Hemmer(2003), Hackneys portraits and people, Thames & Hudson, London. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,836 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 5,727 |