تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,689,764 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,919,075 |
هنر آبستره و حذف روایت | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی | ||
مقاله 2، دوره 19، شماره 4، دی 1393، صفحه 15-24 اصل مقاله (1.4 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfava.2014.55416 | ||
نویسندگان | ||
ویدا فرهمند* 1؛ سعید حقیر* 2 | ||
1کارشناس ارشد پژوهش هنر، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران | ||
2استادیار دانشکده معماری، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
به نظر می رسد در راستای دورانی که زبانشناسی و ادبیات تطبیقی نبض مباحث انتقادی را در دست می گیرند، مسیر تجسم به خلقی روایت گریز متمایل می شود که در خلال آن تصویر به سکوت و خلق آبستره به نوعی زبان بصری از فرم میگراید. تصمیم هنرِ آبستره به سکوت و واردسازی تجسم به قلمروی انحصاری بصری و دفاع از آن در برابر سخن و در همین راستا وسواس هنرمندِ مدرن برای حذف عناصر ادبی و روایی، خود معرف این گرایش در تجسم است. اما از طرف دیگر، هنرمند مدرن بیش از هر دورهای وابسته به ایدئولوژیهای مدرن و نظریات ادبی و زبانشناشانه حاکم بر زمانه است و این با نفس حذف روایت در تضاد است. در مقاله حاضر پس از بررسی روند حذف روایت و قیاس از تجسم و تغییر تناسب میان بازنمایی و روایت و همچنین تحلیل بار روایی در چند اثر منتخب، میزان موفقیت این گرایش در حذف عناصر روایی مورد بررسی قرار خواهد گرفت که براساس آن میتوان مدعی شد که گرایش آبستره نه تنها در تلاش برای پرهیز از روایت و کمینهگرایی روایی در نهایت از خودِ اثر تهی شد، بلکه وابستگی آشکار به نظریات زمانه نیز کاملاً در تضاد با این مدعا بود. | ||
کلیدواژهها | ||
هنر مدرن؛ آبستره؛ روایت؛ سکوت بصری؛ انتزاع؛ قیاس؛ بازنمایی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,419 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 5,012 |