تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,572 |
تعداد مقالات | 71,005 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,494,304 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,755,091 |
فرمالیسم از نگاه کلایو بل و نیکلاس لومان | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی | ||
مقاله 2، دوره 19، شماره 3، آبان 1393، صفحه 13-18 اصل مقاله (240.18 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfava.2014.55398 | ||
نویسنده | ||
مریم بختیاریان* | ||
دکتری فلسفه هنر، گروه فلسفه هنر، دانشکده الهیات و فلسفه، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
در تحلیلهای زیباشناختی همواره اندیشمندان سعی بر آن داشتهاند تا هنر را با ویژگی خاصی تعریف کنند که فصل مشترک تمام آثار هنری باشد. اما، آنچه آنان ارائه کردهاند، مانند بازنمایی و فرانمایی صرفاً برخی آثار هنری یا دورههای هنری را پوشش میدهد. فرمالیسم چونان روشی در تحلیل زیباشناختی با غرض فائق آمدن بر این معضل، بر عناصر ساختاری و ویژگیهای صوری، حسی یا ادراکی تأکید میکند. ضرورت بکارگیری چنین روشی در دور شدن هنر مدرن از ارائهی تصاویر واضح و روشن است. برخی تحلیلگران با توسل به گرایش فرمالیستی تلاش کردند تا علت انگیزش زیباشناختی را در مواجهه با فرم بجویند. کلایو بل، یکی از تحلیلگران فرمالیست، فهم هنری را بر نمایش «فرم معنادار» استوار دانست، البته ابهام فرم و اصطلاح معناداری، یکی از نقاط ضعف نظریه اوست. به نظر میرسد در نظریهی سیستمی نیکلاس لومان، فرمالیسم و فرم، متفاوت از آنچه تاکنون متداول بوده بهگونهای تعریف شده که چهبسا بتواند موضع بل را نه ابطال، بلکه تعدیل کند، زیرا لومان، فصل مشترک تمام آثار هنری را در مشاهده میدانست. در این نوشتار با تطبیق آرای این دو اندیشمند از خلال ترجمه، تحلیل و تدقیق در آثار اصلی آنان به برداشتی متفاوت از فرمالیسم دست یافته میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
کلایو بل؛ نیکلاس لومان؛ فرمالیسم؛ فرم معنادار؛ مشاهده | ||
مراجع | ||
بختیاریان مریم (1391)، هنر بهمثابه ارتباط در رویکرد سیستمی نیکلاس لومان، فصلنامه مطالعات فرهنگ-ارتباطات: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، شماره 51، صص161-191.
کارول نوئل (1386)، درآمدی بر فلسفه هنر، ترجمه صالح طباطبائی، فرهنگستان هنر، تهران.
واربرتون نایجل (1388)، پرسش از هنر، مرتضی عابدینیفر، ققنوس، تهران.
Bagheri Noaparast Khosrow and Mohammad Zoheir (2011), Aesthetic Formalism, Reactions and Solutions, Wisdon and Philosophy, No. 6(4), pp.101-112.
Bell Clive (1914), Art, Boston, Massachusetts.
Carroll Noel (2010), Art in Three Dimension, Oxford University Press.
Eldridge Richard (2003), An Introduction to the Philosophy of Art, Cambridge University Press.
Feilder Keonrad (1949), On Judging Works of Visual Art, University of California Press.
Greenberg Celement (1939-1969), The Collected Essays and Criticism, John O’Brian ed. University of Chicago Press, Complaints of an Art Critic, Vol.1, p.269.
Luhmann Niklas (2000), Art as a Social System, Trans. Eva M. Knodt, Stanford University Prees.
Luhmann Niklas (1986), Ecological Commuication, Trans. John Bednadz, University of Chicago Press.
Luhmann Niklas (1995), Social systems, Trans. John Bednarz, Hr. and Dirk Baeker, stanforn University Press.
Pooke Grant and Whithman Graham (2003), Teach Yourself Art History, London:Hodder & Stoughton.
Schiltz Micheal (2003), ‘Medium Theory: Form and Medium: A Mathematical Reconstruction’, Online Magazine of the Visual Narrative, pp. 55-78.
Weitz Morris (1956), ‘The Role of Theory in Aesthetics’, The Journal of Aesthetics and Criticism, Vol.15, No.1, pp.27-35. Wimsatt, W. and Beardsley, M. (1946), The Intentional Fallacy, The Sewanee Review, Published by: The Johns Hopkins University Press , Vol. 54, No. 3, pp. 468-488 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,930 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 6,794 |