
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,693 |
تعداد مقالات | 72,239 |
تعداد مشاهده مقاله | 129,222,647 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 102,052,739 |
بررسی تطبیقی قیاس ارسطویی با سکانسهای شروع پنج فیلم کلاسیک | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی | ||
مقاله 7، دوره 20، شماره 1، فروردین 1394، صفحه 67-76 اصل مقاله (2.27 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfadram.2015.55393 | ||
نویسندگان | ||
محمدجعفر مستشرق* 1؛ احمد الستی2؛ امیر حسین خلیلی* 3 | ||
1دانشجوی دکتری پژوهش هنر، دانشکده هنر، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران | ||
2مدرس پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران و مدرسه عالی فیلم تهران. | ||
3کارشناس ارشد سینما، دانشکده هنرهای نمایشی و موسیقی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
این مقاله به مطالعة پنج فیلم مهم سینمای کلاسیک هالیوود میپردازد و استدلال میکند که در دورة کلاسیک، سینمای داستانی از سلسلهای از اصول، راهکار و قرارداد برای آغاز و ورود به فیلمها تبعیت میکرد و تشریح میکند که این اصول بر مبنای نظریات فلاسفه در باب نحوه شناخت، درک و استدلال ذهن انسان بنا شده است. این مقاله در پی اثبات این نظریه است که در این دوره، استودیوها با استفاده از فلسفه، نسبت به تدوین یک سری از اصول موسوم به قوانین دبلیو اقدام کردهاند و موفق به تثبیت آنها شدهاند. این قوانین برای سوق دهی مخاطب به درون داستان، فیلمساز را ملزم به معرفی چهار عنصر در سکانس شروع فیلم میکند که عبارتند از مکان، زمان، شخصیت و داستان یا گره اصلی فیلم. این مقاله به منظور بررسی ارزش فلسفی این اصول از نظریات ارسطو در باب استدلال استقرایی و استدلال قیاسی بهره برده است. استدلال قیاسی بدین نحو عمل میکند که برای رسیدن به نتیجه قابل اعتماد، بایستی از یک مقدمه کبری بهره برد و در مرحله بعد با مقدمهای کوچکتر از مقدمه کبری موسوم به مقدمه صغری، زمینه را برای رسیدن به نتیجه فراهم کرد. هدف این مقاله، تجزیه و تحلیل سکانس شروع فیلمها برای اثبات قوانین دبلیو و اثبات تبعیت این قوانین از استدلال قیاسی ارسطوست. | ||
کلیدواژهها | ||
سینما؛ دکوپاژ؛ سکانس شروع؛ سینمای کلاسیک؛ استدلال استقرایی؛ استدلال قیاسی | ||
مراجع | ||
بردول، دیوید (1385)، روایت در فیلم داستانی، ترجمه علاءالدین طباطبایی، بنیاد سینمایی فارابی، تهران.
راسل، برتراند (1365)، تاریخ فلسفه غرب، ترجمه نجف دریا بندری، پرواز، تهران.
صدر، محمدباقر (1359)، مبانی منطقی استقراء، ترجمه احمد فهری زنجانی، پیام آزادی، تهران.
کاپلستن، فردریک (1375)، تاریخ فلسفه (جلد اول، چاپ سوم)، ترجمه سید جلالالدین مجتبوی، سروش، تهران.
قاضی مراد، تینا (1389)، تنوع پی ریزی سکانسهای شروع در سه دوره کلاسیک، مدرن و پست مدرن، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران، تهران.
مطهری، مرتضی (1358)، آشنایی با علوم اسلامی، صدرا، تهران.
Bordwell, David (1985), The Classical Hollywood Cinema, Columbia University Press, New York. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,068 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,843 |