
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,692 |
تعداد مقالات | 72,232 |
تعداد مشاهده مقاله | 129,200,223 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 102,029,980 |
باروک و استحاله باورهای مذهبی در هملت اثر ویلیام شکسپیر | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی | ||
مقاله 4، دوره 20، شماره 1، فروردین 1394، صفحه 41-48 اصل مقاله (1.94 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfadram.2015.55386 | ||
نویسندگان | ||
محسن حنیف* 1؛ محمد حنیف* 2 | ||
1استادیار زبان و ادبیات انگلیسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران. | ||
2دکتری تخصصی تاریخ، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
کشمکشهای سیاسی، اجتماعی و مذهبی بین کاتولیکها و پروتستانها پس از رنسانس، رنگ و بویی متفاوت به آثار دسته گستردهای از هنرمندان اروپا از جمله شکسپیر داده بود. منتقدین ادبی و هنری، این سبک و سیاق تازه را سالها بعد تشریح کردند و نام هنر باروک را برآن نهادند. از جمله عناصر اصلی این هنر به چالش کشاندن مفهوم حقیقت در ذهن مخاطب و ایجاد حس عدم قطعیت در اوست. هنرمند باروک همچنین سعی میکند بین دنیای معنا و ماده آشتی ایجاد کند. نویسندگان این مقاله سعی دارند تا با تکیه بر این دو اصل باروک و با استفاده از روش تحقیق تبیینی، به بررسی موضوع و درونمایههای نمایشنامه هملت اثر ویلیام شکسپیر بپردازند. شخصیت هملت نماینده نسلی است که بر سر دوراهی کاتولیسیسم و پروتستانتیسم سردرگم مانده است. از یک سو، شبح پدر هملت او را به سوی کاتولیسیسم، دین آبا و اجدادیاش، میخواند و از سوی دیگر عقاید نوگرای کلادیوس، عموی هملت، در کشورداری و همچنین تربیت خود هملت در دانشگاه ویتبرگ، مهد پروتستانتیسم، او را به سوی عقاید تجددگرای مسلک مذهبی اجتماعی پروتستان میکشاند. با این حال، هملت در پایان، با یافتن یک راه سوم، مقصدی را برمیگزیند که برآیند هر دو آیین کاتولیسیسم و پروتستانتیسم است. | ||
کلیدواژهها | ||
شکسپیر؛ هملت؛ باروک؛ کاتولیک؛ پروتستان | ||
مراجع | ||
شکسپیر، ویلیام (1360)، هملت، (ترجمه م. ا. بهآذین)، نشر دوران، تهران.
Bloomfield, J (2007), Revenge Tragedy, Poison and Catholicism; Murder and Religion in Renaissance Revenge Drama, Retrieved July 12, 2012, from www.Suite101.com: http://suite101.com/article/poison-and-catholicism-a24481. Buci-Glucksmann, C (1994), Baroque Reaon; The Aesthetics of Modernity, (P. Camiller, Trans.), Sage Publications, London. Cantor, P. A (2004), Shakespeare Hamlet; A Student Guide, Cambridge University Press, Cambrdige. Egan, G(2007), Shakespeare, Edinburgh University Press, Edinburgh. Egginton, W(2010), The Theatre of Truth; The Ideology of (Neo)Baroque Aesthetics, Stanford University Press, Stanford. Gilbert, A (2001), Othello, the Baroque, and Religious Mentalities, Early Modern Literary Studies, (3), 1-21. Hausen, A (1992), The Social History of Art, Routledge, London. Maravell, J. A (1986), Culture of Baroque Analysis of Historical Structure, (T. Cochran, Trans.), University of Minnesota Press, Minneapolis. McCoy, R. C (2003), Shakespearean Tragedy and Religious Identity. In R. Dutten, & J. E. Howard, A Companion to Shakespeare’s Works (pp. 178-198), Blackwell Publishing, USA. McEvoy, S (2000), Shakespreare; The Basics, Routledge, London and New York. Soergel, P. M (2005), Art and Humanities Through the Eras; The Age of the Baroque and Enlightenment 1600-1800, Thomson Gale, USA. Stechow, W (1946), The Definition of Baroque in Visual Art, The Journal of Aesthetics & Art Criticism, 109-115. Weber, M, Baehr, P. R, & Wells, G. C (2002), Protestant Ethis and the Spirit of Capitalism and Other Writings, Penguin, London. Wellek, R. (1946), The Concept of Baroque in Literary Scholarship, The Journal of Aesthetics & Art Criticism, 77-109. Wolfflin, H. (1964), Renaissance and Baroque, (K. Simon, Trans.), The Fontana Library, London. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,487 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,200 |