تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,520,768 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,780,286 |
آموزش معماری پایدار یا آموزش پایدار معماری | ||
نشریه هنرهای زیبا: معماری و شهرسازی | ||
مقاله 8، دوره 19، شماره 1، فروردین 1393، صفحه 83-92 اصل مقاله (187.64 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfaup.2014.55380 | ||
نویسندگان | ||
محمد ایرانمنش* 1؛ الهام خواجه پور2 | ||
1استادیار دانشکده هنر و معماری، دانشگاه شهید باهنر کرمان | ||
2مربی دانشکده هنر و معماری، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان | ||
چکیده | ||
اقبال عمومی به موضوع پایداری و معماری پایدار که به موجی قوی در معماری امروز جهان و ایران تبدیل شده، ایجابکننده نوعی بازنگری ناقدانه به منظورتنقیح و ارتقای گفتمان پایداری در معماری است. به ویژه اهمیت "آموزش معماری"، بذل توجه بیشتر را در این حیطه ضرورت میبخشد. با آنکه معماری سنتی ایران مفاهیم جوهری پایداری را به نحوی صادقانه و طبیعی در خود مستتر میداشته، در مقابل امروزه مواجهه سطحی با موضوع معماری پایدار تهدیدکننده اصالت آن است. نگرانی از چنین عارضهای انگیزه تألیف این مقاله با نگاهی ناقدانه، آسیبشناسانه و متمایل به ارائه راهبردهایی در حیطه آموزش بوده است. بر این اساس، ابتدا به تفاوت معنیدار دو اصطلاح «آموزش معماری پایدار» و «آموزش پایدار معماری» پرداخته شده، ارجحیت عنوان دوم مورد ابرام قرار میگیرد. سپس به پیراستن مفهوم «معماری پایدار» از تصورات بدلی و نادرست پرداخته میشود. پس از این پیرایش مفهومی، فضای مقاله به سمت ارائه پیشنهادهای راهبردی جهت میگیرد و در سه مقیاس، از کلی به جزئی، ابتدا سه مفهوم کلی بنیادی، سپس شش گرایش راهبردی و آنگاه شش توصیه آموزشی پیشنهاد می شود، تا نیل به «آموزش پایدار معماری» در جهت وصول به پایداری واقعی در محیطآموزشی معماری تسهیل گردد. | ||
کلیدواژهها | ||
پایداری؛ آموزش پایدار؛ معماری پایدار؛ گرایش؛ جامعیت | ||
مراجع | ||
آنتونیادس، آنتونیسی (1381)، بوطیقای معماری، ترجمه احمدرضا آی، انتشارات سروش، تهران.
گنون، رنه (1392)، سیطره کمیت و علائم آخرالزمان، ترجمه علی محمد کاردان، مرکز نشر دانشگاهی، تهران.
نصر، سیدحسین (1389)، اسلام و تنگناهای انسان متجدد، ترجمه انشاالله رحمتی، دفتر پژوهش و نشر سهروردی، تهران.
نصر، سیدحسین (1385)، دین و نظم طبیعت، ترجمه انشاالله رحمتی، نشر نی، تهران.
Alexander, Christopher (2002), the Nature of order, Book one, the phenomenon of life, the center for Environmental structure, California.
Bechtel, R. B. (1997), Environment and behavior: An introduction, sage, London.
Bechtel, R. B and Churchman (2002), A Hand book of Environmental psychology, John Wiley and sons Inc, New York.
Canter, D and Walker, E (1980), Environmental role and the conceptualizations of housing, Journal of Architectural Research, Vol 7, No 3, pp. 30-35.
Eagly and Chaiken (1998), Attitude structure and function, Gilbert, D. T and Fiske, S. T and Lindzey, G. the Hand book of social psychology, 4thedn, vol 1, pp. 269-322, McGraw-Hill, New York.
Geetrz, Clifford (1993), local knowledge, Fontana press, London.
Guy, Simon and Moore, Steven (2007), A Sustainable Architecture and the pluralist Imagination, Journal of Architectural Education, Vol 60, No 4, pp.15-23.
Hagan, Susannah (2001), taking shape: A New Contract Between Architecture and Nature, Oxford Architectural press, London.
Jamison, Andrew (2001), the Making of a Green Knowledge, Cambridge university press, UK.
Knights, Paul (2009), Virtue Ethics, Biodiversity and Environmental Educations, Inter-Disciplinary Press, Oxfordshire, Freeland.
Koutamanis, A (2006), Building and affordances, Design computing and cognition 06, springer, New York.
Kruse, L (1991), Evolving the concept of sustainability in M. grey (ED), Evolving Environmental ideals: proceedings of 14th International Association people Environment studies conference, IAPS, Stokholm.
Major, Jonathan. R. A (2009), An affordance-based approach to Architecture theory and practice, Design Studies Journal, vol 30, No 4, pp.393-414.
Nikolopoulou, Anastasia and Abraham, Taisha and Mirbagheir, Farid (2010), Education for Sustainable Development, Sage Publication Inc, California.
Oskamp, S(2000), A Sustainable future for humanity, American psychologist, vol 55, pp.496-508.
Ouvann Winter, D and Koger. S. M (2004), The Psychology of Environmental problems, Lawrence Erlbaum Associates publishers, second edition, New York.
Rudofsky, B (1964), Architecture without architects: A short Introduction to Non-Pedigreed Architecture, Doubleday, New York.
Stern, P.C (2000), Psychology and the science of human environment interactions, American psychologists, Vol 55, No 5, pp.523-530.
Sterling, Stephen (2008), Sustainable Education towards A deep learning Response to unsustainability, Education for sustainable development, Policy And Practice, Vol 6, pp. 63-68.
Takala, M (1991), Environmental awareness and human activity, International Journal of Psychology, Vol 26, No 6, pp.565-597.
Vandenberg, H and Manstead, A. S. R and vanderplight, J and Wigboldus, D. HJ (2006), Impact of affective and cognitive focus on attitude formation, Journal of Experimental social psychology, Vol 42, pp. 373-379.
Warren, D. M (1993), Using Indigenous Knowledge (IK) for agriculture and rural development, Indigenous Knowledge and development Monitor.
Weber, E, Stelle, L (2009), Environmental Ethics, sustainability and Education, Interdisciplinary press, Oxford, UK. Williamson, T and Radford, R and Bennetts, H (2003), Understanding sustainable Architecture, sponpress, Taylor and Francis group, London. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,241 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 6,922 |