تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,098,653 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,206,283 |
تأثیر بازیهای کودکانۀ جسمانی بر بهبود کمرویی دانشآموزان دختر دبستانی | ||
رشد و یادگیری حرکتی ورزشی | ||
مقاله 4، دوره 7، شماره 2، مرداد 1394، صفحه 187-201 اصل مقاله (127.05 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jmlm.2015.55250 | ||
نویسندگان | ||
مریم پروین1؛ احمدرضا موحدی* 2؛ سالار فرامرزی3 | ||
1کارشناسارشد، گروه رفتار حرکتی، دانشکدۀ علوم ورزشی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | ||
2دانشیار، گروه رفتار حرکتی، دانشکدۀ علوم ورزشی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | ||
3دانشیار، گروه روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | ||
چکیده | ||
در تحقیق حاضر تأثیر بازیهای کودکانۀ جسمانی بر میزان کمرویی دانشآموزان دختر دبستانی بررسی شد. شرکتکنندگان 33 دانشآموز دختر 9 تا 11 سال بودند که تصادفی به دو گروه تجربی (18 نفر) و کنترل (15 نفر) تقسیم شدند. گروه تجربی بازیهای منتخب کودکانۀ جسمانی را به مدت 8 هفته، هفتهای دو جلسه انجام دادند و گروه کنترل هیچ بازی جسمانی را تجربه نکردند. کمرویی، قبل و بعد از مداخلۀ پژوهشی اندازهگیری شد. برای اندازهگیری کمرویی از پرسشنامۀ کمرویی کودکان کروزیر (1995) و برای تحلیل دادهها از آزمون آماری t استفاده شد. نتایج نشان داد بازیهای کودکانۀ جسمانی به بهبود معنادار در میزان کمرویی شرکتکنندگان گروه تجربی منجر شد ( (P< .001درحالیکه تغییری در نمرۀ کمرویی شرکتکنندگان گروه کنترل در طول دورۀ پژوهشی مشاهده نشد. یافتههای پژوهش حاضر به دستاندرکاران تعلیم و تربیت یادآوری میکند که از بازیهای کودکانۀ جسمانی میتوان بهعنوان روش مداخلۀ مناسب برای بهبود کمرویی کودکان دبستانی استفاده کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
بازی؛ بهبود؛ خجالت؛ دبستان؛ کودکان | ||
مراجع | ||
1. اصلانخانی، محمدعلی. (1379). "تأثیر تربیت بدنی و ورزش در رشد مهارتهای اجتماعی دانشآموزان". مجلۀ زیور ورزش، 8، ص: 11-8. 2. بلوچی، ابوالفضل. (1379). " بررسی ارتباط میان عملکرد حرکتی، بهرۀ هوشی و رفتار سازشی در کودکان 9-7 سال عقبماندۀ ذهنی آموزشپذیر استثنایی شهرستان نیشابور". پایاننامۀ کارشناسیارشد، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، ص: 42-38. 3. پورشکوری، فاطمه. موحدی، احمدرضا. عابدی، احمد. (1390). "تأثیر بازیهای کودکانۀ سنتی و مدرن بر رشد اجتماعی دانشآموزان دختر اول ابتدایی". رشد و یادگیری حرکتی، 3، ص: 169-147. 4. کارتلج، جی و میلبرن، جی اف (1375). "آموزش مهارتهای اجتماعی به کودکان". ترجمۀ محمدحسین نظرینژاد، چاپ سوم، مشهد، انتشارات آستان قدس رضوی، ص: 181-115.
5. American Psychiatric Association, & American Psychiatric Association. (1994). "Diagnostic and statistical manual of mental disorders (DSM)". Washington, DC: American psychiatric association, PP: 143-147. 6. Arbeau, K. A. (2009). "Are you the right friend for me? The effects of friendships on shy children's adjustment in middle childhood". A PhD dissertation submitted to the University of Hong Kong, PP: 52-63, Retrieved from ProQuest Database. 7. Arbeau, K. A., Coplan, R. J., & Weeks, M. (2010). "Shyness, teacher-child relationships, and socio-emotional adjustment in grade 1". International Journal of Behavioral Development, 34(3), PP: 259-269. 8. Bart Orit, G. (2004). "The involvement of motor function in social play and solitary behavior and its relation to child behavior problems during the kindergarten years". A PhD dissertation submitted to the University of Hong Kong, PP: 26-112. 9. Benjamin, R. S., Costello, E. J., & Warren, M. (1990). "Anxiety disorders in a pediatric sample". Journal of Anxiety Disorders, 4(4), PP: 293-316. 10. Briaszgonor, L. D. (1998). "The role of physical.activity in the prevention and treatment of non-communicable disease". Journal of Rapp trimmest static mond, 4, PP: 242-250. 11. Brown, B. B. (1989). "The role of peer groups in adolescents' adjustment to secondary school" in Berndt, Thomas J. (Ed); Ladd, Gary W. (Ed), (1989), Peer relationships in child development,Wiley series on personality processes., (PP: 188-215), Oxford, England: John Wiley & Sons. 12. Butt, M., Moosa, S., Ajmal, M., & Rahman, F. (2011). "Effects of shyness on the self esteem of 9th grade famele students". International Journal of Business and Social Science, 2(12), PP: 150-156. 13. Chavira, D. A., Stein, M. B., & Malcarne, V. L. (2002). "Scrutinizing the relationship between shyness and social phobia". Journal of Anxiety Disorders, 16(6), PP: 585-598. 14. De Villiers, J. G., & Pyers, J. E. (2002). "Complements to cognition: A longitudinal study of the relationship between complex syntax and false-belief-understanding". Journal of Cognitive Development, 17(1), PP: 1037-1060. 15. Dey, S., Singh, R., & Dey, P. (1992). "Exercise training: significance of regional alterations in serotonin metabolism of rat brain in relation to antidepressant effect of exercise". Journal of Physiology & behavior, 52(6), PP: 1095-1099. 16. Evaldsson, A. C., & Corsaro, W. A. (1998). "Play and Games in the Peer Cultures of Preschool and Preadolescent Children An Interpretative Approach". Journal of Childhood, 5(4), PP: 377-402. 17. Farahini, N., Afrooz, G. A., Tabatabaei, S. K. R., & Esmaeili, M. T. (2011). "The role of shyness in anticipating creativity among the gifted". Journal of Social and Behavioral Sciences, 30, PP: 1476-1480. 18. Findlay, L. C., & Coplan, R. J. (2008). "Come out and play: Shyness in childhood and the benefits of organized sports participation". Canadian Journal of Behavioural Science/Revue canadienne des sciences du comportement, 40(3), PP: 153-163. 19. Gocmen, P. O. (2012). "Correlation Between Shyness and Self-esteem of Arts and Design Students". Journal of Social and Behavioral Sciences, 47, PP: 1558-1561. 20. Goswick , S. R. & Jones, W. H. (1981). "The Selfs-other dicrepancy in social shyness". In R. Schwazer (Ed), The self in anxiety, stress and depression, PP: 93-107. 21. Hardman, K. (1997). "Socialization into physical and sporting activity in international and cross – cultural perspective". Journal of comparative physical education and sport, 19(1), PP: 25-43. 22. Heiser, N. A., Turner, S. M., & Beidel, D. C. (2003). "Shyness: Relationship to social phobia and other psychiatric disorders". Behaviour research and therapy, 41(2), PP: 209-221. 23. Keller, F., & Persico, A. M. (2003). "The neurobiological context of autism". Journal of Molecular neurobiology, 28(1), PP: 1-22. 24. Kerby, S. (1997). "Developing social skill". Journal elementary physical education, 8(5), PP:8-9. 25. Kouvava, S., Antonopoulou, K., Zioga, S., & Karali, C. (2011). "The influence of musical games and role-play activities upon primary school children's self-concept and peer relationships". Journal of Social and Behavioral Sciences, 29, PP: 1660-1667. 26. McClelland, M. M., & Morrison, F. J. (2003). "The emergence of learning-related social skills in preschool children". Journal of Early Childhood Research Quarterly, 18(2), PP: 206-224. 27. Meeusen, R., & De Meirleir, K. (1995). "Exercise and brain neurotransmission". Journal of Sports Medicine, 20(3), PP: 160-188. 28. Orlick, T. (1981). "Cooperative play socialization among preschool children". Journal of individual pscchology, 37(1), PP: 54-63. 29. Page, R. M., & Zarco, E. P. (2001). "Shyness, physical activity, and sports team participation among Philippine high school students". Journal of Child Study, 1(1), PP: 3-12 30. Pellegrini, A., Huberty, P., & Jones, I. (1995). "The effects of recess timing on children’s classroom and playground behaviour". American Educational Research Journal, 32, PP: 845-864. 31. Schneider, B. H., Richard, J. F., Younger, A. J., & Freeman, P. (2000). "A longitudinal exploration of the continuity of children's social participation and social withdrawal across socioeconomic status levels and social settings". European Journal of Social Psychology, 30(4), PP: 497-519. 32. Schumacher Dimech, A., & Seiler, R. (2011). "Extra-curricular sport participation: A potential buffer against social anxiety symptoms in primary school children". Psychology of Sport and Exercise, 12(4), PP: 347-354. 33. Skaines, N., Rodger, S., & Bundy, A. (2006). "Playfulness in children with autistic disorder and their typically developing peers". The British Journal of Occupational Therapy, 69(11), PP: 505-512. 34. Slutzky, C. B., & Simpkins, S. D. (2009). "The link between childrens sport participation and self-esteem:Exploration the mediating role of sport self-concept". Journal of Psychology of Sport and Exercise, 10(3), PP: 381-389. 35. Smith, A. (2003). "Peer relationship in physical activity contexts: A road less traveled in youth sport and exercise psychology research". Journal of Psychological of sport and exercise, 4, PP: 25-39. 36. Tahmores, A. (2011). "Role of Play in Social Skills and Intelligence of Children". Journal of Social and Behavioral Sciences, 30, PP: 2272-2279. 37. Trickett, E. J., & Moos, R. H. (1973). "Social environment of junior high and high school classrooms". Journal of Educational Psychology, 65(1), PP: 93-103. 38. Urdan, T., & Schoenfelder, E. (2006). "Classroom effects on student motivation: Goal structures, social relationships, and competence beliefs". Journal of School Psychology, 44(5), PP: 331-349. 39. Wipfli B. (2008). "Serotonin and psychological variables in the relationship between exercise and mental health. (Arizona State University). ProQuest Dissertations and Theses, Retrieved from: http://search.proquest.com/docview/304687063?accountid=27639, PP:23-87. 40. Yuksel-Sahin, F. (2012). "Certain predictors of shyness among Turkish pre-service teachers". Journal of Social and Behavioral Sciences, 47, PP: 207-217. 41. Zaharopoulos, E., & Hodge, K. (1991). "Self-concept and sport participation". New Zealand Journal of Psychology, 20(1), PP: 12-16. 42. Zarnaghash, M., & Samani, S. (2010). "Study of the effect of family patterns Style on shyness in Iranian Students". Journal of Social and Behavioral Sciences, 5, PP: 2304-2308. 43. Zimbardo, P. G. (2000). "Shyness." Reading, MA, New York: Addison-Wesly publishing company, PP: 83-98. 44. Zimbardo, P. G., & Radl, S. L. (1999). "The shy child: A parent's guide to preventing and overcoming shyness from infancy to adulthood". Ishk Book Service. PP; 170-191.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,629 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,499 |