تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,113,541 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,217,321 |
ارائۀ مدل عوامل کلیدی موفقیت مدیریت دانش بهمنظور افزایش خلاقیت و یادگیری سازمانی در وزارت ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران | ||
نشریه مدیریت ورزشی | ||
مقاله 7، دوره 7، شماره 2، خرداد 1394، صفحه 253-266 اصل مقاله (146.71 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jsm.2015.55169 | ||
نویسندگان | ||
سعید حاتمی* 1؛ رضا صابونچی2؛ یزدان سبحانی3 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | ||
2استادیار گروه تربیت بدنی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد، بروجرد، ایران | ||
3دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف از این تحقیق ارائۀ مدل موفقیت مدیریت دانش بهمنظور افزایش خلاقیت و یادگیری سازمانی در وزارت ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران بود. روش تحقیق حاضر پیمایشی و از نوع همبستگی است. جامعۀ آماری این پژوهش را کارشناسان ستادی سازمان تشکیل دادند که 160 نفر آنها بر اساس روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری، پرسشنامۀ محققساختة عوامل کلیدی موفقیت مدیریت دانش بود. پایایی این پرسشنامه از طریق ضریب آلفای کرونباخ 90/0 بهدست آمد و روایی آن مورد تأیید استادان مدیریت ورزشی کشور قرار گرفت. نتایج نشان داد تمامی هفت عامل موفقیت مدیریت دانش تأثیر مثبتی بر خلاقیت و یادگیری سازمانی دارند؛ اما هنگامیکه تعامل و ارتباط عوامل کلیدی موفقیت مدیریت دانش با یکدیگر، و تأثیر توأم متغیرهای مستقل بر متغیرهای وابسته بررسی شد، تنها دو عامل راهبردها و سیاستهای دانشمحور و مدیریت منابع انسانی سبب افزایش توأم خلاقیت و یادگیری سازمانی شدند. پس بهطور کلی میتوان نتیجه گرفت که با تقویت و گسترش عوامل مرتبط با مدیریت دانش میتوان زمینۀ تقویت خلاقیت و یادگیری سازمانی را در وزارت ورزش و جوانان فراهم کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
خلاقیت؛ دانش؛ سازمان؛ کارکنان؛ یادگیری | ||
مراجع | ||
1- رابینز، استیفن. (1385). "رفتار سازمانی". ترجمۀ علی پارساییان و سید محمد اعرابی. تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی، صص 88-87. 2- سبحانینژاد، مهدی؛ شهایی، بهنام و یوزباشی، علیرضا. (1385). "سازمان یادگیرنده". تهران: نشر یسطرون، صص 241-240. 3- Abu Khadra, M. F., Rawabdeh, I. A. (2006)."Assessment of development of the learning organization concept in Jordanian industrial companies". The Learning Organization, 13(5), pp: 455–474. 4- Akhavan, P., Jafari, M., Fathian, M. (2006). "Critical success factors of knowledge management systems: a multi-case analysis". Department of Industrial Engineering, 18(2), pp: 97-113.
5- Chang, S. C., Lee, M. S. (2009). "The linkage between knowledge management capability and organizational innovation". Journal of Knowledge Management, 12(1), pp: 3 – 20.
6- Duffy, D. (1998). "Knowledge champions".Sloan Management Preview, 11(3), pp: 22-28.
7- Gorelick, C. (2011). "Knowledge management vs. the learning organization: a conversation with a practitioner". The Learning Organization, 12(4), pp: 383-388.
8- Hicks, R. C., Dattreo, R., Galup, S. D. (2007). "Metaphor for knowledge management: Islands in a tacit sea". Journal of Knowledge Management, 11(1), pp: 5-16.
9- Liebowitz, J. (1999). "Key ingredients to the success of an organization ’s knowledge management, strategy". Knowledge and Process Management, 6(1), pp: 37-40.
10- Mason, R. M. (2011(. "Learning organization or learning organization-bound. Boundary spanning perspective on leaning in knowledge management system". Journal of Global Information Management, 11(4), pp: 20 – 36.
11- Mayfield, R. D. (2008). "Organizational culture and knowledge management in the electric generation industry". Doctoral Dissertation, Arizona, United States: Phoenix University, pp: 186-189.
12- Mong, C., Chung, H., David, C., Yen, P. T. (2008). "The research on the critical success factors of knowledge management and classification framework project in the Executive Yuan of Taiwan Government". Expert Systems with Applications, 11, pp: 41-48.
13- Mumford, M. D., Licuanan, B. (2004). "Leading for innovation: conclusions, issues and directions". The Leadership Quarterly, 15(1), pp: 163-71.
14- Perez, J. R. (2010). "Knowledge management & learning organization: a framework for human capital analysis". Journal of Knowledge Management, 7(3), pp: 82 – 91.
15- Robb, D. (2005). "Assembling knowledge management teams". Information Strategy Executive Journal, 12(2) , pp: 37-48.
16- Shui, W., Kwai, C. (2007). "Organizational innovation management an organization-wide perspective". Industrial Management & Data Systems, 107(9), pp: 1290-1315.
17- Silvio, P., Chun, W. C. (2006). "Innovation and knowledge creation: How are these concepts related?". International Journal of Information Management, 26, pp: 302 – 312.
18- Smith, R. (2001). "A roadmap for knowledge management". Journal of Knowledge Management, 8(3), pp: 6-16.
19- Teresa, L., Chia, L., Tien, L. (2006). "A contingency model for knowledge management capability and innovation". International Industrial Management & Data Systems, 106(6), pp: 855-877. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 9,584 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,967 |