تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,114,442 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,218,186 |
بررسی ارتباط بین هوش هیجانی مربیان با انسجام تیمی ورزشکاران در پنجمین المپیاد دانشجویان دختر دانشگاههای پیام نور کشور در سال 1390 | ||
نشریه مدیریت ورزشی | ||
مقاله 6، دوره 7، شماره 2، خرداد 1394، صفحه 237-252 اصل مقاله (169.88 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jsm.2015.55168 | ||
نویسندگان | ||
عادل رحمان پور1؛ محسن غفرانی* 2؛ حسن فهیم دوین3 | ||
1- کارشناسارشد تربیت بدنی -دانشکدۀ تربیت بدنی-دانشگاه فردوسی مشهد –مشهد-ایران | ||
2- استادیار– گروه تربیت بدنی–دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی- دانشگاه سیستان و بلوچستان –زاهدان- ایران | ||
3- استادیار– گروه تربیت بدنی–دانشکدۀ تربیت بدنی- دانشگاه فردوسی مشهد –مشهد- ایران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، بررسی ارتباط بین هوش هیجانی مربیان با انسجام تیمی ورزشکاران پنجمین المپیاد دانشجویان دختر دانشگاههای پیام نور کشور در سال 1390 بود. روش تحقیق از نوع همبستگی و از نظر هدف کاربردی است و به شکل میدانی انجام گرفته است. جامعۀ آماری کلیۀ مربیان (86 نفر) و ورزشکاران (1068 نفر) شرکتکننده در پنجمین المپیاد دانشجویان دختر دانشگاههای پیام نور کشور بود. براساس جدول نمونهگیری مورگان، 70 نفر از مربیان و 285 نفر از ورزشکاران بهعنوان نمونۀ آماری انتخاب شدند و برای جمعآوری دادهها از روش نمونهگیری تصادفی ساده استفاده شد. برای گردآوری اطلاعات از دو پرسشنامۀ هوش هیجانی سیبریا شرینگ و پرسشنامۀ انسجام تیمی کارون استفاده شد. روایی پرسشنامهها توسط هشت تن از استادان رشتۀ مدیریت ورزشی تأیید شد و پایایی پرسشنامهها با استفاده از روش آلفای کرونباخ بهترتیب 79/0 و 81/0 بهدست آمد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی و استنباطی (ضریب همبستگی اسپیرمن و رگرسیون چندگانه) استفاده شد. نتایج نشان داد، بین همۀ مؤلفههای هوش هیجانی با انسجام تیمی رابطۀ مثبت و معناداری وجود دارد (05/0P<). | ||
کلیدواژهها | ||
ارتباط؛ المپیاد؛ انسجام تیمی؛ تیم ورزشی؛ هوش هیجانی | ||
مراجع | ||
1. آقاپور، مهدی. (1388). "بررسی مقایسهای هوش هیجانی دانشجویان دختر ورزشکار و غیررزشکار دانشگاه آزاد اسلامی تبریز". نشریۀ زن و مطالعات خانواده، سال اول، شمارۀ 3، صص 42-25. 2. آنشل، مارک اچ. (1380). "روانشناسی ورزشی". ترجمۀ سید علی اصغر مسدد. تهران: انتشارات اطلاعات، چاپ اول، صص 47-20. 3. بشارت، محمدعلی؛ عباسی، غلامرضا و میرزاکمسفیدی، رضا. (1384)."تبیین موفقیت ورزشی در ورزشهای گروهی و فردی بر حسب هوش هیجانی".نشریۀ المپیک، سال سیزدهم، شمارۀ 4، صص 96-87. 4. حسینی، محمد. (1385). "بررسی ارتباط بین هوش عاطفی و عملکرد مدیران دبیرستانهای منطقۀ 9 شهر تهران". پایاننامۀ کارشناسیارشد، دانشگاه تهران، صص 58-33. 5. رحمانپور، عادل. (1390). "رابطۀ منابع قدرت مربیان با انسجام تیمی تیمهای ورزشی استان خراسان جنوبی". پایاننامۀ کارشناسیارشد، دانشگاه فردوسی مشهد، صص 70-28 و 133-110. 6. سپاسی، حسین؛ نوربخش، پریوش و داوودی، بابک. (1385). "مقایسۀ نگرش مربیان و ورزشکاران لیگ برتر و غیربرتر دربارۀ جایگاه مشاور روانشناس ورزش و رابطۀ آن با موفقیت ورزشی". نشریۀ المپیک، سال چهاردهم، شمارۀ 3، صص 79-70. 7. گلپرور، محسن و خاکسار، فخری. (1389). "رابطۀ بین هوش هیجانی با عملکرد شغلی کارکنان کارخانجات صنعتی شهر تهران".دوماهنامۀ دانشور رفتار، شمارۀ 40، صص 34-19. 8. گلمن، دانیل؛ بویاتزیس، ریچارد و مک کی، آن نی. ( 1381 ). "رهبری اصیل: محرک پنهان عملکرد برتر". ترجمۀ محمود احمدپور، گزیده مدیریت، شمارۀ 16، صص 31-22. 9. ملایی، عیناله؛ هروی، لادن؛ افتخارالدین، رضا و آسایش، حمید. (1390). "بررسی رابطۀ هوش هیجانی و موفقیت مدیران آموزشی دانشگاه علوم پزشکی گلستان". فصلنامۀ دانش و تندرستی، دورۀ 6، شمارۀ 4، صص 24-20. 10. یاراحمدی، معصومه. (1387). "مقایسۀ هوش هیجانی ورزشکاران تیمهای انفرادی و اجتماعی اعزامی به المپیک 2008 پکن". پایاننامۀ کارشناسیارشد، دانشگاه شمال، صص 81-24. 11- Eigder, J. B., Ahmadi, H. R., Eigder, B. B., Sayyadfar, M., Bakhtiari, M. H. (2013). "The relationship between emotional intelligence and self-evaluation of physical education teachers". Journal of Teaching in Physical Education, 32, pp: 342-354.
12- Gentner, N. B., Fisher, L. A., Wrisberg, C. A. (2004). "Athletes’ and coaches’ perceptions of sport psychology services offered by graduate students at one NCAA Division". USA, Knoxville, University of Tennessee, pp: 32-58.
13- George, J. (2000). "Emotions and leadership: The role of emotional intelligence". Human Relations, 53(8), pp: 1027–1055.
14- Goleman, D. (1996). "Emotional intelligence: Why it can matter more than IQ". London, Leadership & Organization Development Journal, 26(5), pp: 388 – 399.
15- Halberstadt, A. G., Denham, S. A., Dunsmore, J. C. (2001). "Affective social competence".Journal of Educational and Management Studies, 3(4), pp:436-441.
16- Higgs, M. (2003). "How can we make sense of leadership in the 21st century? ". Leadership and Organization Development Journal, 24(5), pp: 273- 284.
17- Latomer, A., Rench, T. (2007). "Emotional intelligence: A framework for examining emotions in sport and exercise groups". Group Dynamics in Exercise and Sport Psychology, 5(3), pp: 3-27.
18- Ottely, E. (2000). "Knowledge attitude and perceptions of selected Trinidad and Tobago coaches and athletes regarding sport psychology consultation". The Sport Psychologist, 26, pp: 29-42.
19- Prati, L. M., Douglas, C., Ferris, G. R., Ammeter, A. P., Buckley, M. R. (2003). "Emotional intelligence: Leadership, effectiveness and team outcomes". International Journal of Organizational Analysis, 11(1), pp: 21 – 40.
20- Quoidbach, J., Hansenne, M. (2009). "The impact of trait emotional intelligence on nursing team performance and cohesiveness". Journal of Professional Nursing, 25(1), pp: 23–29.
21- Rastegar, M., Memarpour, S. (2009). "The relationship between emotional intelligence and self-efficacy among Iranian EFL teachers".System, 37(4), pp: 700-707.
22- Tischler, L., Biberman, J., McKeage, R. (2002). "Linking emotional intelligence, spirituality and workplace performance: Definitions, models and ideas for research". Journal of Managerial Psychology, 17(3), pp: 203-218. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,249 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,541 |