تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,533 |
تعداد مقالات | 70,519 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,135,024 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,240,686 |
بررسی حاشیۀ بازار ماهیان خاویاری پرورشی در ایران | ||
شیلات | ||
مقاله 4، دوره 68، شماره 2، تیر 1394، صفحه 199-207 اصل مقاله (490.9 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfisheries.2015.55114 | ||
نویسندگان | ||
محبوبه جامع بزرگی1؛ حسن صالحی2؛ سهیلا رمضانی5؛ رضا فیض بخش4؛ | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد گروه شیلات، دانشکدة منابع طبیعی دانشگاه تهران، کرج، ایران | ||
2دانشیار موسسۀ تحقیقات شیلات ایران، تهران، ایران | ||
3استادیار گروه شیلات، دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران، کرج ایران | ||
4استادیار جهاد دانشگاهی دانشگاه امیر کبیر، تهران، ایران | ||
5کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه پیام نور، کرج، ایران | ||
چکیده | ||
ماهیان خاویاری یکی از باارزشترین گونههای آبزیان به شمار میروند که قدمتی بسیار طولانی دارند و به علت این سابقه فسیل زنده نام گرفتهاند. پرورش گوشتی ماهیان خاویاری، بهمنزلة پایة اساسی تکثیر و پرورش، با هدف تخصیص درآمد ارزی است. جامعة آماری در این تحقیق شامل 20 پرورشدهنده، 20 عمدهفروش و 20 خردهفروش است؛ به منظور جمعآوری اطلاعات مورد نیاز از مزارع پرورشی استانهای گیلان، مازندران، تهران، قم، اراک، خوزستان، یزد و شیراز پرسشنامههایی توزیع شد. در این پژوهش از الگوی اضافهبها (مارک ـ آپ) استفاده شد. نتایج آنالیز آماری نشان داد که بین عواملی نظیر استهلاک سرمایه و کیفیت غذا و بهای تمامشدۀ آنها، بهمنزلة عوامل اصلی تأثیرگذار در قیمت تمامشده و میزان سودآوری پرورش گوشتی تاسماهیان، ارتباط برقرار است. سهم تولیدکنندگان از قیمت نهایی محصول بسیار کم و در حدود 5/42 درصد برآورد شد. نتایج نشان داد که حاشیهها در این بازار نسبت به قیمت تولیدکننده رقم بالایی بود (P < 0.05) و حاشیة خردهفروشی بیشتر از حاشیة عمدهفروشی است (P < 0.05). سهم تولیدکننده از قیمت نهایی پایین است؛ همچنین، وجود واسطههای زیاد و شفافنبودن مسیر بازاررسانی از عوامل مهم در افزایش حاشیة بازاریابی ماهیان خاویاری پرورشی است. | ||
کلیدواژهها | ||
الگوی مارک ـ آپ؛ بازاریابی؛ حاشیة بازاریابی؛ ماهیان خاویاری | ||
مراجع | ||
Ashrafi, M., Sadrolashrafi, M., Karbasi, A., 2006. Marginal marketing of grape and raisin in Iran. Iranian Journal of Trade Studies 35, 213-237.
Baradaran-Tahori, H., 2011. Evaluation and rearing of sturgeon. Iranian Fisheries Organization Report. 150 p (Persian)
Ebrahimi, A., 1994. Management of Marketing. SAMT publication, Tehran. 242 p (Persian)
Khaledi, M., Shokat-Fadaei, M., Nekofar, F., 2011. Market efficiency of poultry meat in Iran. Journal of Agricultural Economics and Development 4, 448-455.
Iranian Fisheries Organization Statistical Year Book, 1987. 60p.
Mehdipoure, A., Sadrolashrafi, M., Karbasi, A., 2004. Evaluation potato crop in the Iranian market. Journal of Agricultural Sciences and Technology 3, 121-131.
Moghaddasi, R., Asadzadeh, M., Kazemnejad, M., 2012. Marketing margins of tomatoes in Khuzestan province. Journal of Agricultural Extension and Education 2, 44-54.
Nekoei, A., Rafati, M., Bakhshodeh, M., 2010. Market structure and marketing of roses in Isfahan, Journal of Agricultural Economics and Development 2 (2), 134-146.
Paseban, F., 2011. Analysis of market structure and comparative advantage in export of grapes and apples in Iran and the rest of the world (1990-2008). Economic research review 11, 184-155.
Thakur, D.S., 1992. Food gain marketing efficiency: A case study of Gujarat. Indian Journal of Agricultural 43, 465-471.
Tzankiva, Z., 2007. US Farmed sturgeon seafood. Seafood watches seafood report. Monterey Bay Aquarium, Monterery Bay, CA. 45 p.
Wholgenant, M.K., Mullen, J.D. 2009. Modeling the farm-retail price spared for Beef. Journal of Agricultural Economics. 12, 119-125.
Waugh, F.V., 1964. Demand and analysis: some example from agriculture. Washington, D.C, USDA. Tech Bull, 1316
Wollen G.H., Turner, G., 1970. The cost of food marketing. Journal of Agriculture Economics 21,63-83. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,136 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,341 |