تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,572 |
تعداد مقالات | 71,028 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,499,367 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,761,866 |
امت اسلامی، جایگزینی برای جامعة مهاجران (دیاسپورا) در رمان مناره | ||
پژوهش ادبیات معاصر جهان | ||
مقاله 10، دوره 20، شماره 1، خرداد 1394، صفحه 163-179 اصل مقاله (578.19 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jor.2015.54226 | ||
نویسندگان | ||
امیر حسین صادقی1؛ فریده پورگیو* 2 | ||
1دانشجوی دکتری زبان و ادبیات انگلیسی، دانشکدة ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران | ||
2استاد زبانهای خارجی و زبانشناسی، دانشکدة ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران | ||
چکیده | ||
به دیاسپورا یا جامعة مهاجران، در عصر حاضر بسیار توجه شده است. حضور جوامع مهاجر در کشورهای «جهان اولی» و مشکلهای ناشی از ناسازگاری فرهنگی سبب ورود محققان بسیاری به این حوزه شده است. چند ویژگی برای تعریف جوامع دیاسپورایی یا مهاجر از سوی پیشروان نظریهپردازی این حوزه درنظر گرفته شده است. مهمترین این ویژگیها، نحوة تلقی و ارتباط این جوامع با سرزمین مادری است. مقالة حاضر بر آن است تا با تکیه بر نظریة «میل به خانة» آوتار برا به بررسی چگونگی بازنمایی روایی رابطة جامعة مهاجر با سرزمین مادری در رمان مناره اثر لیلا ابوالعلی، نویسندة سودانیالاصل مقیم انگلستان بپردازد. این رماننویس مسلمان سودانی، با تکیه بر دانش و آگاهی خود «از درون فرهنگ و تمدن اسلام» و همینطور با بهرهگیری از تجربة زندگی در غرب، در رمان مناره، تصویر و تفسیر بدیعی از جامعة مهاجران ارائه کرده است. وی با استفاده از مفهوم اختصاصی امت اسلامی که در فرهنگهای دیگر بیگانه است، راهی کاملاً جدید برای مهاجران مسلمان، بهویژه زنان مسلمان برای مقاومت در برابر «دیگریسازی» و «بهحاشیهراندهشدن» در کشور میزبان و حفظ هویت فرهنگی اصیل فرد مهاجر، پیش رو نهاده است. | ||
کلیدواژهها | ||
آوتار برا؛ امت اسلامی؛ دیاسپورا؛ سرزمین مادری؛ لیلا ابوالعلی؛ مناره؛ میل به خانه | ||
مراجع | ||
Aboulela, Leila (2005[j1] ). Minaret. New York: Black Cat. Bauman, Zygmunt (2001). Community, SeekingSafetyinanInsecureWorld. London: Wiley. ---. (1996).FromPilgrimtoTourist, oraShortHistoryofidentity in Stuart Hall and Paul du Gay (eds.). QuestionsofCulturalIdentity. London: Sage Publications. Bhabha, Homi. K. (1994). TheLocationofCulture. London: Routledge. Brah, Avtar (1996). CartographiesofDiaspora: ContestingIdentities. London: Routledge. Cohen, Robin (2008). GlobalDiasporas-AnIntroduction(2nd Edition). London: Routledge. Hassan, Wail S. (2008). "Leila Aboulela and the Ideology of Muslim Immigrant Fiction." Novel. 41. 2-3: 298-318. Knott, Kim and Sean McLoughlin (eds.) (2010). Diasporas: Concepts, Intersections, Identities. London: Zedbooks. Kokot, Waltraud, Khachig Tololyan & Carolin Alfonso (eds.). (2004). Diaspora, IdentityandReligion. London: Routledge. McLoughlin, Sean. (2010). “Muslim travellers: Homing desire, the Umma and British-Pakistanis” in Kim Knott and Sean McLoughlin (eds.). Diasporas: Concepts, Intersections, Identities. London. Zedbooks. Parry, Benita. (2004). PostcolonialStudies: aMaterialistCritique. London: Routledge. Safron, William. (1991). “Diasporas in Modern Societies: Myths of Homeland and Return.” Diaspora1.1: 83-99. Safran, William. (2004). "Deconstructing and comparing Diasporas" in Waltraud Kokot, Khachig Tololyan, and Carolin Alfonso(eds.). Diaspora, IdentityandReligion: NewDirectionsinTheoryandResearch London: Routledge.
Tololyan, Khachig. (2007)."The contemporary discourse of diaspora studies". ComparativeStudiesofSouthAsia, AfricaandtheMiddleEast 27.3: 647-655
Vertovec, Steven. (2004). "Religion and diaspora" in Peter Antes, Armin W. Geertz & Randi Warne (eds.). NewApproachestotheStudyofReligion, Berlin: Verlag de Gruyter.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,094 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,018 |