تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,100,543 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,207,376 |
بررسی رابطۀ بین مدیریت دانش با بهسازی منابع انسانی از دیدگاه کارکنان اداری دانشگاه ارومیه | ||
تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی | ||
مقاله 5، دوره 48، شماره 4، بهمن 1393، صفحه 605-621 اصل مقاله (206.13 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jlib.2015.53782 | ||
نویسندگان | ||
رضا حسن زاده* 1؛ میرمحمد سیدعباس زاده2؛ حسن قلاوندی3 | ||
1کارشناس ارشد مدیریت آموزشی | ||
2استاد و عضو هیأت علمی دانشگاه ارومیه | ||
3دانشیار و عضو هیأت علمی دانشگاه ارومیه | ||
چکیده | ||
هدف: پژوهش حاضر به بررسی رابطۀ بین مدیریت دانش و بهسازی منابع انسانی از دیدگاه کارکنان دانشگاه ارومیه پرداخته است. روش: روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی است. ۲۲۳ نفر از کارکنان دانشگاه با توجه به دانشکدۀ محل خدمت، بهصورت طبقهای و بهطور تصادفی بهعنوان نمونه انتخاب شدند. دادهها براساس فرضیههای پژوهش و با استفاده از آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل مانوا، تحلیل آنوا، تحلیل رگرسیون چندگانه و تی مستقل تحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان میدهد که بین مدیریت دانش و بهسازی منابع انسانی همبستگی و بین مؤلفههای مدیریت دانش با کل ابعاد بهسازی منابع انسانی رابطۀ مثبت و معناداری وجود دارد. علاوه بر این مؤلفههای خلق، تسهیم و حفظ دانش نیز بهصورت مثبت و معنادار ابعاد بهسازی منابع انسانی شامل آموزش، ارزیابی عملکرد، مسیر شغلی، انضباط و نظام پاداش/ تنبیه را پیشبینی میکنند. | ||
کلیدواژهها | ||
: بهسازی منابع انسانی؛ دانشگاه ارومیه؛ مدیریت دانش | ||
مراجع | ||
ابطحی، سید حسن؛ صلواتی، عادل (1385). مدیریت دانش در سازمان (چاپ اول). تهران: انتشارات پیوند نو. اخگر، بابک؛ همکاران (1391). مدیریت دانش فرایندگرا: از راهبرد تا کاربست (چاپ اول)، تهران: انتشارات کتابدار. اسکندری، مجتبی؛ عابدی، علینقی (1388). بررسی عوامل مرتبط با حفظ و نگهداری کارکنان در نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، فصلنامۀ مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین (ع)، سال اول، (2) 107 - 125. اصلاحی، محمد (1392). الگوی روابط بین ارزشهای فرهنگی، مدیریت دانش و مسئولیت اجتماعی در میان اعضای هیأتعلمی دانشگاه ارومیه در سال تحصیلی 91 – 92، پایاننامۀ کارشناسی ارشد دانشگاه ارومیه. ترنتن، استیو؛ کریسی، مک کراکن (2009). نقش عامل انسانی در مدیریت دانش، ترجمۀ محسنزاده، افسانه (1389). فصلنامۀ کتابداری و اطلاعرسانی، (1)67 - 89. حسنزاده، محمد (1391). مدیریت دانش: مفاهیم و زیرساختها (چاپ دوم). تهران: نشر کتابدار. حبیبی، آرش، ضابط، محمدرضا (1390). بررسی تأثیر ارزیابی عملکرد بر بهسازی نیروی انسانی در ستاد مرکزی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران (ناجا)، فصلنامۀ مقالههای پژوهشی مدیریت، 11 (1)44 - 68 سیفاللهی، ناصر؛ داوری، مجید رضا (1388). مدیریت دانش در سازمانها (جلد اول). تهران: نشر آرادکتاب. سلطانی، ایرج (1382)، نقش تکنولوژی اطلاعات در توسعۀ منابع انسانی، ماهنامۀ تدبیر، 48 (138) 222 - 236. شاملی، نصرتالله و همکاران (1390). بررسی حدود و ثغور تنبیه و تأدیب کودک در فقه امامیه، فصلنامۀ مطالعات فقه و حقوق اسلامی، 7 (25) 167 - 179. صانعی، مهدی (1386). چالشهای فراروی مدیریت منابع انسانی. فصلنامۀ تدبیر، 18 (184) 365 - 381. عبدالکریمی، مهوش (1382). مدیریت دانش، فناوری و خلاقیت و نقش آن در افزایش کارایی و اثربخشی فرایندها، فصلنامۀ پیام مدیریت موفق، 44 (3) 34 - 49. عبداللهزاده، محرم (1387). بررسی تأثیر کلاسهای آموزش ضمن خدمت کوتاهمدت بر عملکرد آموزشی آموزگاران دورۀ ابتدایی آموزش و پرورش ناحیۀ یک شهر ارومیه، پایاننامۀ کارشناسی ارشد دانشگاه ارومیه. علاقهبند، علی (1388). مبانی نظری و اصول مدیریت آموزشی (چاپ بیست و یکم). تهران: نشر روان. عمرانی خلردی، مریم (1388) بررسی ارتباط بین مدیریت دانش و توانمندسازی مدیران متوسطۀ شهرستان ساری، پایاننامۀ کارشناسی ارشد دانشگاه ارومیه. قربانی، صابر (1388). چیستی مدیریت دانش، مجلۀ کار و جامعه، 2 (117) ۴۸ - ۵۶. گریفین، مورهد (1390). رفتار سازمانی، ترجمۀ الوانی، مهدی و معمارزاده، غلامرضا، تهران: انتشارات مروارید. مفتخر، علی (1385). بهسازی منابع انسانی، فصلنامۀ تدبیر، 4 (68) 356 - 372. ملکی، حسن (1390). شاخصهای تربیت (چاپ اول)، تهران: انتشارات آییژ. هاشمی، سید حامد؛ پور امینزاده، سعیده (1390). چالشهای فراروی توسعۀ منابع انسانی و راهکاری برای رفع آن. فصلنامۀ کار و جامعه، 51 (136) 344 - 357. همتی، محمد (۱۳۸۹). ارزیابی میزان بهکارگیری مؤلفههای مدیریت دانش در دانشکدههای پردیس فنی تهران. اولین کنفرانس ملی مدیریت دانش تهران.
Batiste,L (2005). Improving Practitioner Readiness for Strategic Organizational Roles: An Exploratory Study of Strategic Competence and its Role in Human Resource Development Practice, Vanderbilt University. p. 1.
Ingi Runar, E(2003).Knowledge Management and Creative HRD. Emerald Group Publishing Limited, 14 (2): 54-75.
Jashapara, A (2004). Knowledge Management: An Integrated Approach, Harlow, Essex: Prentice Hall, pp324. John,R & Maiko,M(2008). Knowledge transfer and human resource development practices: Japanese firms in Brazil and Mexico,International Business Review, 8(9): 599–612 .
Kelly, R (2007). Introduction to information systems supporting and Trensforming Business john wiley and sons, Inc.
Mclean, G. N (2008). Strategic HRD practices as Key Factors Organizational learning. Journal of European Industrial Training,3( 6): 418-432.
Perez, E (1999). Knowledge management in the library. Database, 22(2): 76.
Robin.T(2011) .knowledge management and human resource developmentthe 6th International Scientific Conference defence resourses management in the 21st century. Braşov, (1):02-03.
Todaro, M. P (2010). Economic Development, European journal of innovation management, 7 (4): 254.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,924 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,443 |