تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,114,948 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,218,824 |
تأثیر دوزبانگی بر شناخت: مطالعة دوزبانههای آذری- فارسی | ||
پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی | ||
مقاله 1، دوره 3، شماره 1، فروردین 1392، صفحه 1-18 اصل مقاله (284.43 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی(عادی) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jflr.2013.53760 | ||
نویسندگان | ||
سارا اربابی* 1؛ شهلا شریفی2؛ علی مشهدی3 | ||
1دانشجوی کارشناسیارشد زبانشناسی همگانی، دانشکدة ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه فردوسی مشهد | ||
2دانشیار، زبانشناسی همگانی، دانشکدة ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه فردوسی مشهد | ||
3استادیار، روانشناسی دانشکدة روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه فردوسی مشهد | ||
چکیده | ||
مطالعة دوزبانگی از دیدگاه شناختی مسئلهای است که در سالهای اخیر محققان زیادی را به خود مشغول کرده است و در این میان پژوهشهای بسیاری برتری شناختی دوزبانهها نسبت به تکزبانهها را گزارش کردهاند. با توجه به کثرت دوزبانگی در ایران، نیاز به مطالعة هرچه بیشتر و عمیقتر این پدیده از جنبههای مختلف احساس میشود. تحقیق حاضر، با هدف بررسی شناختی دوزبانگی در ایران، به تأثیر دوزبانگی بر کنشهای اجرایی در دوزبانههای آذری- فارسی پرداخته است. بدین منظور، آزمون ویسکانسین بین 72 دانشجو (36 نفر دوزبانه و 36 نفر تکزبانه) اجرا شد و نتایج تحلیل واریانس چندمتغیره از برتری دوزبانهها در کنشهای اجرایی بهطورکل و انعطافپذیری بهطورخاص حکایت داشت. این نتایج که تأییدی است بر یافتههای تحقیقات پیشین، نشاندهندة این حقیقت است که برتری شناختی دوزبانهها ناشی از ماهیت بهکارگیری دو زبان متفاوت است و نه نوع زبان. | ||
کلیدواژهها | ||
انعطافپذیری؛ تکزبانگی؛ دوزبانگی؛ شناخت؛ کنشهای اجرایی | ||
مراجع | ||
Aghagolzadi, F. (2004). Bilingualism as cognitive phenomonon in psycholinguostics political theory. J. Humanities, 11(3), 1-9. Anderson, P.J. (2008). Towards a developmental of executive function. In Anderson, V., Jacobs, R. & Anderson, P. J. (Eds.). Executive functions and the frontal lobes: a lifespan perspective. New York: Taylor & Francis. Axelrod, B. N. (2002). Are normative data from the 64-card version of the WCST comparable to the full WCST? The Clinical Neuropsychologist, 16(1), 7-11. Baker, C. (2001). Foundation of bilingual education and bilingualism (3rd. edition). Clevedon: Multilingual Matters. Barceló, F., and Knight, R.T. (2002). Both random and perseverative errors underlie WCST deficits in prefrontal patients. Neuropsychologia, 40(3), 349-356. Bialystok, E., and Martin, M.M. (2004). Attention and inhibition in bilingual children: Evidence from the dimensional change card sort task. Developmental science, 7(3), 325-339. Bialystok, E. (1999). Cognitive complexity and attentional control in the bilingual mind. Child development, 70(3), 636-644. Bialystok, E., and Viswanathan, M. (2009). Components of executive control with advantages for bilingual children in two cultures. Cognition, 112(3), 494-500. Bull, R., and Scerif, G. (2001). Executive functioning as a predictor of children's mathematics ability: Inhibition, switching, and working memory. Developmental neuropsychology, 19(3), 273-293. Carlson, S.M., and Meltzoff, A.N. (2008). Bilingual experience and executive functioning in young children. Developmental science, 11(2), 282-298. Chan, C.W.Y., Lam, L.C., Wong, T.C.M., & Chiu, H.F.K. (2003). Modified Card Sorting Test Performance among community dwelling elderly chinese people. Hong Kong Journal of Psychiatry, 13(2), 2-7. Donders, J., and Wildeboer, M.A. (2004). Validity of the WCST-64 after traumatic brain injury in children. The Clinical Neuropsychologist, 18(4), 521-527. Greve, K.W. (2001). The WCST-64: A standardized short-form of the Wisconsin Card Sorting Test. The Clinical Neuropsychologist, 15(2), 228-234. Hakuta, K. (1987). Degree of bilingualism and cognitive ability in mainland Puerto Rican children. Child Development, 58: 1372-1388. Hamidi, Mansur Ali. (1384/2005). Doganegi-e zaban dar khane va amuzeshgah dar Iran: Zamine ha va payamad ha dar PIRLS (Duality of language at home and school in Iran: issues and consequences to the PIRLS). Faslnameye olume ensani-e daneshgahe alzahra (Journal of human sciences of Alzahra University), 15(1), 1-14. Jodzio, K., and Biechowska, D. (2010). Wisconsin card sorting test as a measure of executive function impairments in stroke patients. Applied neuropsychology, 17(4), 267-277. Luk, G., De Sa, E. R. I. C., and Bialystok, E. (2011). Is there a relation between onset age of bilingualism and enhancement of cognitive control. Bilingualism: Language and cognition, 14(4), 588-595. Marian, V., Blumenfeld, H. K., and Kaushanskaya, M. (2007). The Language Experience and Proficiency Questionnaire (LEAP-Q): Assessing language profiles in bilinguals and multilinguals. Journal of Speech, Language and Hearing Research, 50(4), 940- 967. Martin-Rhee, M.M., and Bialystok, E. (2008). The development of two types of inhibitory control in monolingual and bilingual children. Bilingualism: Language and Cognition, 11(1), 81–93. Mashhadi, A., Rasulzade Tabatabayi, K., Azad Falah, P. and Soltanifar, A. (1389/2010). Tavanayi-e barname rizi va sazmandehi dar kudakane mobtala be ekhtelale naresayi tavajogh/ fozun koneshi (The ability of planning and organization in ADHD Children). Motaleate tarbiati va ravanshenasi (Studies in education and psychology), 11(1), 151- 170. Mashhadi, A., Rasulzade Tabatabayi, K., Azad Falah, P. and Soltanifar, A. (1388/2009). Moghayeseye bazdari pasokh va kontorole tavajoh dar kudakane mobtala be ekhtelale naresayi tavajogh/ fozun koneshi va kudakane behanjar (The Comparison of Response Inhibiti on and Interference Control in ADHD and Normal Children). Ravanshenasi-e balini (Journal of clinical science), 1(2), 37- 50. McCloskey, G., Van Divner, B.R., and Perkins, L.A. (2008). Assessment and Intervention for executive function difficulties. New York: Routledge. Merrick, E.E., Donders, J., nd Wiersum, M. (2003). Validity of the WCST-64 after traumatic brain injury. The Clinical Neuropsychologist,17 ( 2): 153–158. Morton, J. B., & Harper, S. N. (2007). What did Simon say? Revisiting the bilingual advantage. Developmental Science, 10(6), 719-726. Myerz- Scotton, C. (2006). Multiple voices: An introduction to bilingualism. Malden, MA: Blackwell. Nilipour, R. (1390/ 2011). Zabanshenasi va asibshenai-e zaban (Linguistics and language pathology). Tehran: Hermes. Prior, A., and MacWhinney, B. (2010). A bilingual advantage in task switching. Bilingualism: Language and Cognition, 13(2), 253-262. Roberts, D.L., and Penn, D.L. (2009). The effects of task engagement and interpersonal rapport on WCST performance in schizophrenia. American Journal of Psychiatric Rehabilitation, 12(1), 57-72. Salthouse, T.A., Atkinson, T.M., and Berish, D.E. (2003). Executive functioning as a potential mediator of age-related cognitive decline in normal adults. Journal of Experimental Psychology: General, 132(4), 566 –594. Salvatierra, J.L., and Rosselli, M. (2011). The effect of bilingualism and age on inhibitory control. International Journal of Bilingualism, 15(1), 26-37. Sherer, M., Nick, T.G., Millis, S.R., and Novack, T.A. (2003). Use of the WCST and the WCST- 64 in the assessment of traumatic brain injury. Journal of Clinical and Experimental Neuropsychology, 25(4), 512-520. Steinmetz, J.P., and Houssemand, C. (2011). What About Inhibition in the Wisconsin Card Sorting Test?. The Clinical Neuropsychologist, 25(4), 652-669. Strauss, E.H., Sherman, E.M.S. and Spreen, O. (2006). A compendium of neuropsychological tests: Administration, norms, and commentary. (3rd. edition). Oxford: Oxford University Press. Van Eylen, L., Boets, B., Steyaert, J., Evers, K., Wagemans, J., and Noens, I. (2011). Cognitive flexibility in autism spectrum disorder: Explaining the inconsistencies?. Research in Autism Spectrum Disorders, 5(4), 1390-1401. Wagner, G.P., and Trentini, C.M. (2009). Assessing executive functions in older adults: a omparison between the manual and the computer-based versions of the Wisconsin Card Sorting Test. Psychology & Neuroscience, 2(2), 195-198. Yang, S., Yang, H., and Lust, B. (2011). Early childhood bilingualism leads to advances in executive attention: Dissociating culture and language. Bilingualism: Language and Cognition, 14(3), 412- 422. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,429 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,878 |