تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,572 |
تعداد مقالات | 71,031 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,501,191 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,764,555 |
ادراک حسی و ارزشهای فرهنگی در هنر پرده خوانی | ||
جامعه شناسی هنر و ادبیات | ||
مقاله 7، دوره 6، شماره 1، فروردین 1393، صفحه 115-138 اصل مقاله (474.87 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jsal.2014.53612 | ||
نویسنده | ||
اصغر ایزدی جیران* | ||
. استادیار گروه انسان شناسی دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
تمرکز انسانشناختی من بر تجربه و ادراک مخاطبان پردهخوانی متأثر و ملهم از انسانشناسی حسی است که در آن فرهنگ بهمثابۀ شیوههای حسکردن جهان تعریف میشود. بدینترتیب، هنر پردهخوانی نیز با فنون گوناگون خود در پی ایجاد تجارب حسی خاص و به دنبال آن، معانی حسی و ارزشهای حسی ویژهای است. علاوه بر این، گرچه پرده یک هنر دیداری است، تجربۀ حسی حضار فراتر از حس بینایی میرود و گرچه پردهخوانی یک هنر شنیداری است، باز هم تجربۀ حسی فراتر از حس شنوایی میرود. بهطور خاص، پردهخوانی حس بساوایی حضار را در انتهای مراسم پردهخوانی درگیر میکند. و بدینترتیب پردهخوانی یک هنر چندحسی است. تصویرها یا شمایلها علاوه بر اینکه دیده میشوند، عضلانی میشوند و بیش از همه لمس هم میشوند. لمسکردن پرده یک انتقال ادراکی فرهنگی را نشان میدهد که انتقالدهندۀ ارزشها و معانی حسی است. | ||
کلیدواژهها | ||
استتیک حسی؛ انتقال ادراکی؛ انسانشناسی حسها؛ پردهخوانی؛ تجربۀ حسی؛ صورت؛ لمس پرده | ||
مراجع | ||
آفریده، هادی (1391) صورتخوانی، سی دی. ایزدی جیران، اصغر (1391) تجسم فرهنگ در هنر: مردمنگاری ورنیهای قرهداغ آذربایجان، رساله دکتری، دانشگاه تهران. ایزدی جیران، اصغر (1392الف) «ظهور انسانشناسی هنر: فاگ، مان، فورگ و بیبویک»، در مجموعه مقالههای نخستین همایش انسانشناسی هنر، اصفهان: حوزه هنری، صص: 9-30. ایزدی جیران، اصغر (1392ب) «شکوفایی انسانشناسی هنر در آثار هوارد مورفی»، نقدنامه هنر، 5: 11-32. بلوکباشی، علی (1375) قهوهخانههای ایران، تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی. بلوکباشی، علی (1391) «پردهخوانی: جلوهای از نمایش باورهای مذهبی عامّه»، سخنرانی علمی در پردهخوانی و نشست پژوهشی در آئینهای سوگواری اباعبدالهالحسین، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید بهشتی، 29 آبان (انتشار در anthropology.ir/node/15427). بیضایی، بهران (1344) نمایش در ایران، تهران: روشنگران. پاکباز، رویین (1386) دایرهالمعارف هنر، تهران: فرهنگ معاصر. پیترسون، ساموئل (1367) «تعزیه و هنرهای مربوط به آن»، در تعزیه: آیین و نمایش در ایران، ویراستار پیتر چلکووسکی، ترجمه داوود حاتمی، تهران: سمت. عناصری، جابر (1366) درآمدی بر نمایش و نیایش در ایران، تهران: جهاد دانشگاهی. میرفخرایی، مریم (1383) «پردهخوانی»، دایرهالمعارف بزرگ اسلامی، تهران: مرکز دایرهالمعارف بزرگ اسلامی. Bacci, Francesca & Mellon, David (eds) (2011) Art and Senses, Oxford: Oxford University Press. Biebuyck, Daniel (1969) “Introduction”, in Tradition and Creativity in Tribal Art, edited by D. Biebuyck, Berkeley: University of California Press, pp. 1-23. Biebuyck, Daniel (1973) Lega Culture: Art, Initiation and Moral Philosophy among a Central African People, Berkley: University of California Press. Classen, Constance (1990) “Sweet Colors, Fragrant Songs: Sensory Models of the Andes and the Amazon”, American Ethnologist, 17 (4): 722–735. Classen, Constance (1993) Worlds of Sense: Exploring the Senses in History and across Cultures, London and New York: Routledge. Classen, Constance (1997) “Foundations for an Anthropology of the Senses”, International Social Science Journal, 153: 401–412. Classen, Constance, and David Howes (1996) “Making Sense of Culture: Anthropology as a Sensual Experience”, Etnofoor, 9 (2): 86–96. Clifford, James, and George Marcus (eds) (1986) Writing Culture: The Poetics and Politics of Ethnography, Berkeley: University of California Press. Forge, Anthony (1966) “Art and Environment in the Sepik”, in, Proceeding of the Royal Anthropological Institute of Great Britain and Ireland, 1965, pp: 23-31. Forge, Anthony (1973) “Style and Meaning in Sepik Art”, in Primitive Art and Society, edited by Anthony Forge, London: Oxford University Press, pp: 169-192. Geertz, Clifford (1972) “Deep Play: Notes on the Balinese Cockfight”, Daedalus, 101 (1): 1-37. Howes, David (1990) “Controlling Textuality: A Call for a Return to the Senses”, Anthropologica, 32 (1): 55–73. Howes, David (2003) Sensual Relations: Engaging the Senses in Culture and Social Theory, Ann Arbor: The University of Michigan Press. Howes, David (2011) “Hearing Scents, Tasting Sights: Toward a Cross-Cultural Multi-Modal Theory of Aesthetics”, in Art and Senses, edited by F. Bacci & D. Mellon, pp. 161-182, Oxford: Oxford University Press. Howes, David (2014) “The Expanding Field of Sensory Studies”, available at http://www.sensorystudies.org/sensorial-investigations/the-expanding-field-of-sensory-studies Howes, David (ed) (1991) The Varieties of Sensory Experience: A Sourcebook in the Anthropology of the Senses, Toronto: University of Toronto Press. Layton, Robert (1991) The Anthropology of Art, Cambridge: Cambridge University Press. Morphy, Howard (1989) “From Dull to Brilliant: The Aesthetics of Spiritual Power among the Yolngu”, Man, Vol. 24, No. 1, pp. 21-40. Morphy, Howard (1991) Ancestral Connections: Art and Aboriginal System of Knowledge, Chicago: University of Chicago Press. Morphy, Howard (2007) Becoming Art: Exploring Cross-Cultural Categories, Oxford: Berg. O’Hanlon, Michael (1989) Reading the Skin: Adornment, Display and Society among the Wahgi, London: British Museum Palasmaa, Juhani (1996) The Eyes of the Skin: Architecture and the Senses, London: Academy Editions Ricoeur, Paul (1970) “The Model of the Text: Meaningful Action Considered as a Text”, Social Research, 38: 529–562. Stoller, Paul (1989) The Taste of Ethnographic Things: The Senses in Anthropology, Philadelphia: University of Pennsylvania Press.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,378 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,521 |