تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,105,144 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,210,698 |
بررسی ماهیت بیشینه نسبت طیفی H/V ریزلرزهها در جنوب شهر تهران | ||
فیزیک زمین و فضا | ||
مقاله 1، دوره 41، شماره 1، اردیبهشت 1394، صفحه 1-12 اصل مقاله (1.48 M) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jesphys.2015.53418 | ||
نویسندگان | ||
مهرداد فتوحی مهر1؛ الهام شعبانی* 2؛ نوربخش میرزائی3؛ ابراهیم حقشناس4 | ||
1دانشجوی دکتری ژئوفیزیک، مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، ایران | ||
2استادیار، گروه فیزیک زمین، مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، ایران | ||
3دانشیار، گروه فیزیک زمین، مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، ایران | ||
4استادیار، پژوهشگاه بینالمللی زلزلهشناسی و مهندسی زلزله، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
در سالهای اخیر، استفاده از ریزلرزه (میکروترمور) ها در تحقیقات اثر ساختگاه بسیار مورد توجه قرار گرفته است. نبود شناخت درست از ماهیت میدان موج ریزلرزهها ممکن است منجر به تفسیرهای نادرستی از اثر ساختگاه شود. به این علت بررسی میدان این موجها دارای اهمیت است. در تحقیق حاضر، با استفاده از روش تکایستگاهی به بررسی ماهیت ریزلرزهها در جنوب شهر تهران پرداخته شده است. ابتدا، رفتار جنبش ذره در میدان موج ریزلرزهها در دو ایستگاه ثبت ریزلرزهها در جنوب شهر تهران مورد بررسی قرار گرفته است. سپس، نمودارهای طیف دامنه و منحنیهای H/V با منحنیهای بیضیواری (Ellipticity) حاصل از مدلسازی موج ریلی مقایسه شدهاند. بررسی ریزلرزهها در جنوب شهر تهران نشان میدهد که مُد اصلی موج ریلی منطبق بر بسامد تشدید ساختگاه است. | ||
کلیدواژهها | ||
ریزلرزه؛ روش نسبت طیف مؤلفه افقی به قائم (H/V)؛ منحنی بیضیواری؛ موج ریلی؛ تهران | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,727 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,600 |