تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,107,881 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,212,580 |
تأثیر روش تدریس سازاگرا بر یادگیری دانشجویان کشاورزی در درس هوا و اقلیمشناسی | ||
تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران | ||
مقاله 10، دوره 45، شماره 3، مهر 1393، صفحه 511-519 اصل مقاله (383.15 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/ijaedr.2014.53167 | ||
نویسندگان | ||
یوسف حجازی* 1؛ فاطمه شفیعی2؛ احمد رضوانفر3؛ سید حمید موحد محمدی4؛ جواد بذرافشان5 | ||
1استاد گروه ترویج و آموزش کشاورزی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی، دانشگاه تهران | ||
2دانشجوی دکتری آموزش کشاورزی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی، دانشگاه تهران | ||
3استاد گروه ترویج و آموزش کشاورزی، پردیس کشاورزی و منابع طبیعی، دانشگاه تهران | ||
4دانشیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی، پردیس کشاورزی و منابع طبیعی، دانشگاه تهران | ||
5استادیار گروه مهندسی آبیاری و آبادانی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی، دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
امروزه روشهای تدریس نوین اهمیت ویژهای دارند، زیرا بر بهبود یادگیری و به تبع آن توانایی در حل مسئله، خلاقیت و اشتغالپذیری دانشجویان کشاورزی مؤثرند؛ بنابراین مطالعة مذکور تأثیر روش تدریس سازاگرا بر یادگیری دانشجویان کشاورزی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران را بررسی کرده است. مطالعه در درس هوا و اقلیمشناسی در یک نیمسال انجام گرفت. تعداد 75 دانشجوی ثبتنامکرده در درس مذکور به گروههای کنترل و آزمایش منتسب شدند. در گروه آزمایش از روش تدریس سازاگرا و در گروه کنترل از روش تدریس متعارف استفاده شد. در مجموع، مطالعه به مدت 20 ساعت در بیش از 12 هفته اجرا شد. ابزار استفادهشده برای سنجش یادگیری در سطوح بالاتر و پایینتر تفکر، آزمونهای میاننیمسال و پایاننیمسال با استفاده از پرسشهای بازپاسخ (آزادپاسخ) بود. روایی محتوایی آزمونهای مذکور توسط مدرسان مختلف درس هوا و اقلیمشناسی تأیید شد. برای تعیین پایایی از روش پایایی مصححان مبتنی بر شیوة چارچوب نمرهگذاری استفاده شد که مقدار آن برای آزمونهای میاننیمسال و پایاننیمسال به ترتیب 997/0 و 991/0 برآورد شد. نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس نشان داد که روشهای تدریس مذکور بر نمرههای کلی پایان نیمسال تحصیلی دانشجویان مطالعهشده اثر داشته است. همچنین، نتایج نشان داد که بین دو گروه آزمایش و کنترل در یادگیری آنها به تفکیک آزمونهای میاننیمسال و پایاننیمسال و سطوح پایینتر و بالاتر تفکر هیچگونه تفاوت معنیداری مشاهده نشده است. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش عالی کشاورزی؛ دانشگاه تهران؛ متعارف | ||
مراجع | ||
Akman, A.H., & Mugan, C.S.(2010).An assessment of the effects of teaching methods on academic performance of student in accounting courses. Journal of Innovation in Education and Teaching International,47(3),251-260. Anderson, L.N & Karthwohl, D.R.(2001).A taxonomy for learning, teaching and assessing (A revision of bloom's Taxonomy of Objectives). New York: Longman. Ayas,A.(1995).An investigation of science curriculum development and implementation techniques:Evaluation of two contemporary approaches. Journal of Faculty of Education Hacettepe University,11.149-155. Banfield, G.&Cayago-Gicain Ma.S.(2006).Qualitative approaches to educational evaluation: a regional conference- workshop, International Educational Journal,7(4),510-513. Batchelor,H.(2007).A constructivist method for teaching concentration calculations to pharmacy students. Pharmacy Education, 7(1).69-76. Bazargan, A. (2011).Educational Evaluation.Samt Publication. (In Farsi) Bazargan, A.(2005).Some new methods in measurement of the acquires and application of them in the evaluation of performance of students in general instruction courses. Proceeding of first conference academic evaluation .Ministry of Education,Iran, Pp65-81.(In Farsi) Becker,K.H. &, Maunsaiyal, S .(2004).A comparison of students' achievement and attitudes between constructivist and traditional classroom environments in Thailand vocational electronics programs. Journal of Vocational Education Research, 29(2), 133-153. Bimbola,O and Daniel,O.I.(2010). Effect of constructivist-based teaching strategy on academic performance of students in integrated science at the junior secondary school level. Educational Research and Review. 5(7), 347-353. Brooks,J.G.Brooks, M.G.(1993).The case for constructivist classrooms. Alexandria, Va: Association for Supervision and Curriculum Development. Calik,M. Ayas,A. & Coll, R.K.(2006).A constructivist-based model for the teaching of dissolution of gas in a liquid. Proceeding of Asia-Pacific Forum on Science Learning and Teaching,7(1).1. Çepni, S., Hasıloglu, A, Kocaman, S. & Aydın,S. (2011). The evaluation of the effectiveness of the agricultural module supported with worksheets on the students' conceptual development.African. Journal of Agricultural Research, 6(7), 1862-1875. Cropley, A. J. (2001).Creativity in education & learning: a guide for teachers and educators. London. Demirbas, O. O. & Demirkan, H. (2007).Learning styles of design students and the relationship of academic performance and gender in design education. Journal of Learning and Instruction, 17, 345-359. Entwistle, N. (2000).Promoting deep learning through teaching and assessment: Conceptual rameworks and educational contexts. Proceeding of TLRP Conference, Leicester. University of Edinburgh. Entwistle, N. (2008).Taking stock: teaching and learning research in higher education. Proceeding of Ontario international symposium on teaching and learning in higher education. University of Edinburgh. Fardanesh, H.(2010).The theoretical foundations of instructional technology. Samt Publication. .(In Farsi) Fisher,D. & Frey, N.(2008).Better learning through structured teaching: A frame work for the gradual release of responsibility, from http:// www.ascd.org. Gall, M.D. Borg, W.R.& Gall, J.p.(1996). Educational Resaerch :An Introduction. Longman Publishers,USA(6th ed),Translated by Nasr, A.R. Oreizy,H.R. Abolghasemi,M. Pakseresht,M.J. Kiamanesh,A.R. Bagheri,Kh. Khayer,M. Shehni Yeylagh,M. & Khosravi,Z.(2011). Gareis,Ch. & Grant,L.W.(2008). Teacher-Made assessments: how to connect curriculum, instruction, student learning. Publication: Eye on Education. Grudens-Schuck, N.(2003).Facilitation as the main form of instruction: the case of Odd Duck. The Agricultural Education Magazine.76 (2).9-10. Habibpour Gatabi, K & Safari Shale,R. (2010).Comprehensive manual for using spss in survey researches. Lavieh publication.iran. (In Farsi) Heidari, T., Kariman, N., Heidari. Z. & Amiri Farahani, L. (2010).Comparison effects of feedback lecture and conventional lecture method on learning and quality of teaching. Arak Medical University Journal (AMUJ), 12(4, Supp 1), 34-43. .(In Farsi) Honeycutt,M.(2003).Preparing students for the 21st century workplace through facilitation .The Agricultural Education Magazine.76(2).24-25. Hung,L.N.Q.(2007).Transforming a university in to a learning organization in the era of globalization challenges for the school system leaders. Essays in eduation, 20, Pp1-12. Kalantari, K.H.(2012).Data processing and analysis in scion-economic research. Sharif publication.Iran. (In Farsi) Kim,J.S.(2005).The effect of a constructivist teaching approach on student academic achievement, self –concept, and learning strategies. Asia Pacific Education Review,6(1),7-19. Lindner,J.R. Dooley,E.K & Wiliams,J.R.(2003).Teaching, coaching, mentoring, facilitating, motivating, directing…what is teacher to do?. The Agricultural Education Magazine.76 (2).26-27. Mahmoodi Sahebi, M. Montazeri, S. & Bakhtyiari, .V. (2010).Survey the quality of different teaching methods in Civil Engineering. Proceeding of national conference on modern instructional methods.Shahid ragaiee teacher training university. Tehran. (In Farsi) Montemayor, Elizabeth , Aplaten. Maria C. , Mendoza. Glena C and Perey. Gemma M. (2009). Learning styles of high and low academic achieving freshman teacher education studies: An application of the Dunn Dunns Learning style model,1(4). University of Cordilleras.Baguio City .Philipinis. Ogundola, I. P., Abiodun, A.P and Jonathan,O.O.(2010). Effect of constructivism instructional approach on teaching practical skills to mechanical related trade students in western Nigeria technical colleges. International NGO Journal, 5(3), 059-064. Payne, D.A.(2003). Applied educational assessment.(2nd edn).Be,mont Ca:Wadsworth. Saif, A.A.(2006).Educational measurement ,assessment and evaluation.(4 th).Doran Publiser.Tehran. .(In Farsi) Seels, B.B.(1997).Taxonomy issues and the development of theory in instructional technology. Educational technolog,37(1). Shadish, R.W. Cook,T.D & Campbell,D.T.(2002). Experimental and quasi-experimental designs for generalized causal inference. Houghton Mifflin. Singh,R.P.,&Rana, G.(2004).Teaching strategies. New Delhi. Spector, J.M, Klein, J.D. Reiser, R.A. Sims,R.C. Grabowski, B.L. & Teja,I.(2006).competencies and Standards for Instructional Design and Educational Technology. Proceeding of IT FORUM,APRIL.1-21. Sweet,S. & Grace-Martin,.K.(2010).Data analysis with SPSS : a first course in applied statistics,(4 th ed). Pearson Publisher. Thistlethwaite DL, Campbell DT (1960). Regression-Discontinuity analysis: an alternative to the ex post facto experiment. Journal of Educational Psychology, 51(6), Pp309-317. Yager,R.E.(1991).The constructivist learning model: Toward real reform in science education. The Science Teacher,58(6),52-57. Rabinson, J.S& Garton, B.L& Vaughn, P.R.(2007). Becoming employable: a look at graduates' and supervisors' perception of the skills needed for employability.NACTA Journal,19-26. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,342 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,411 |