تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,032 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,502,294 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,766,400 |
بررسی رابطه بین باورهای فراشناختی و خودکارآمدی معلمان با صلاحیت های حرفه ای آنان | ||
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی | ||
مقاله 4، دوره 5، شماره 4، بهمن 1393، صفحه 51-68 اصل مقاله (201.89 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/japr.2015.52756 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین باورهای فراشناختی و خودکارآمدی معلمان دوره ابتدایی شهرستان ارومیه با صلاحیت های حرفه ای آنان است. جامعه آماری این پژوهش، کلیه معلمان ابتدایی ناحیه 2 شهرستان ارومیه به تعداد 984 نفر بود که با توجه به فرمول کوکران، تعداد 276 نفر از آنها به صورت نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. در این تحقیق از سه پرسشنامه باورهای فراشناختی، سنجش صلاحیت حرفه ای و مقیاس خودکارآمدی شرر استفاده شد. روایی ابزار پژوهش بر اساس نظرات اساتید و همچنین پایایی آن با استفاده از آلفای کرانباخ محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل آماری از همبستگی پیرسون، رگرسیون چندگانه و t مستقل استفاده شد. یافته ها نشان داد که بین صلاحیت های حرفه ای با باورهای فراشناختی و خوکارآمدی رابطه معنی داری وجود دارد و بین باورهای فراشناختی با خودکارآمدی معلمان نیز ارتباط معنی دار است. همچنین نتایج بیانگر این بود که بین هیچ یک از متغیرها با توجه به جنسیت، تفاوت معنی داری وجود نداشت. لیکن بین باورهای فراشناختی با سابقه تدریس تفاوت مشاهده شد، اما بین صلاحیت حرفه ای و خودکارآمدی با سابقه تدریس، تفاوت معنی داری نبود. وضعیت تاهل نیز تفاوت معنی داری را بین معلمان در این پژوهش نشان داد. | ||
کلیدواژهها | ||
صلاحیت های حرفه ای؛ باورهای فراشناختی؛ خودکارآمدی؛ معلمان؛ دوره ابتدایی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 6,922 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,051 |