تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,520,790 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,780,308 |
شناسایی مشکلات پایاننامهنویسی از دیدگاه دانشجویان علم اطلاعات و دانششناسی در دانشگاههای شهر تهران | ||
تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی | ||
مقاله 2، دوره 48، شماره 1، اردیبهشت 1393، صفحه 39-59 اصل مقاله (247.83 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jlib.2014.52701 | ||
نویسندگان | ||
سارا بهی مهر* 1؛ نصرت ریاحی نیا2؛ یزدان منصوریان3 | ||
1دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه خوارزمی | ||
2استاد علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه خوارزمی | ||
3دانشیار علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه خوارزمی | ||
چکیده | ||
هدف: این پژوهش با هدف شناخت مشکلات و چالشهای موجود برای نگارش پایاننامه در مقطع کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانششناسی انجام شده است. روششناسی: جامعۀ آماری پژوهش تمامی دانشجویان علم اطلاعات و دانششناسی هستند که در یکی از دانشگاههای شهر تهران در رشتۀ علم اطلاعات و دانششناسی در مقطع کارشناسی ارشد، در بازۀ زمانی 1386 - 1391 پایاننامه نوشتهاند. با استفاده از نمونهگیری هدفمند و گلوله برفی،20 نفر از آنها بهعنوان نمونۀ پژوهش انتخاب شدند. پژوهش با استفاده از رویکرد کیفی و روش مطالعۀ موردی جمعی انجام و دادههای پژوهش با استفاده از ابزار مصاحبه گردآوری شده است و از طریق روش تحلیل محتوای کیفی و دادهبنیاد تحلیل شدهاند. یافتهها: یافتهها نشان میدهد که دانشجویان در بخشهای مختلف پایاننامه شامل: انتخاب موضوع، پروپوزالنویسی، تدوین پنج فصل پایاننامه (کلیات پژوهش، پیشینۀ پژوهش و مبانی نظری، روششناسی، یافتههای پژوهش، بحث و نتیجهگیری)، نگارش متن پایاننامه، اخلاق پژوهش، استاد راهنما و مشاور مشکل دارند. اصالت اثر: با توجه به اهمیت پایاننامهها، برای ارتقای سطح کیفی آنها، نیاز است تا چالشهای پایاننامهنویسی از دیدگاه اصلیترین پدیدآورندگان آن یعنی دانشجویان بررسی شود. این پژوهش با استفاده از روش کیفی به بیان شرایط موجود پایاننامهنویسی در رشتۀ علم اطلاعات و دانششناسی میپردازد تا بتوان به رفع موانع پرداخت. | ||
کلیدواژهها | ||
پایاننامه؛ پایاننامهنویسی؛ دانشجویان علم اطلاعات و دانششناسی؛ مشکلات پایاننامهنویسی | ||
مراجع | ||
انتشارنجف آبادی، فهیمه؛ چشمه سهرابی، مظفر؛ افشار، ابراهیم (1390). بررسی کاربرد پایاننامههای کارشناسی ارشد و دکتری علوم کتابداری و اطلاعرسانی در کتابخانههای شهر اصفهان. پژوهشنامه کتابدرای و اطلاعرسانی، 1(1) 67-88. بهزادی، حسن؛ داورپناه، محمدرضا (1388). بررسی عوامل مؤثر بر تجربه پژوهشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه فردوسی مشهد. مطالعات تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد،10(2) 227-250. بیگیمعظیمی، زینب (1388). مطالعه روشهای پژوهش و آماری مورد نیاز طرحهای تحقیقاتی و پایاننامههای رشته کتابداری و اطلاعرسانی براساس پایاننامههای انجام شده در مقاطع کارشناسی ارشد. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه پیامنور.تهران. پاکدامن، نشانه (1388). روند به کارگیری روشهای پژوهش در پایاننامه کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال(1371-1384). دانششناسی علوم کتابداری و اطلاعرسانی و فناوری اطلاعات، 2(4) 1-14. پاول، رونالد.ار (1379). روشهای اساسی پژوهش برای کتابداران (نجلا حریری، مترجم). تهران: نفیس. تصدیقی ،محمدعلی؛ تصدیقی، فروغ(1388). موانع تحقیق و فرهنگ پژوهش در نظام آموزش عالی. ماهنامه مهندسی فرهنگی، 4 (35و 36) 37-47. جعفری چالشتری، عفت (1388). بررسی موانع و مشکلات دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان در فرآیند پایاننامه از دیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی و اعضای هیت علمی. پایاننامه کارشناسی ارشد برنامهریزی آموزشی. دانشگاه اصفهان ، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.اصفهان. حرّی، عباس؛ محسنزاده، افسانه (1382). روند به کارگیری روشهای پژوهش در پایاننامههای کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه تهران(1378-1348). مجله روانشناسی و علوم تربیتی،33 (1) 55-75. صادقی، عباس (1370). بررسی مشکلات تحقیق در رشته علوم انسانی از دیدگاه اساتید دانشکدههای علوم انسانی دانشگاه اصفهان. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه اصفهان، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی. عرب مختاری، روحالله (1386). شناسایی موانع و مشکلات پژوهش در رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاههای دولتی کشور از دیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه اصفهان، اصفهان. عطاران، محمد؛ زین آبادی، حسنرضا؛ طولابی، سعید (1389). انتخاب استاد راهنما و رابطه استاد راهنما –دانشجو دیدگاههای دانش آموختگان دوره دکتری. فصلنامه مطالعات برنامهریزی درسی، 4(16) 96-129. علایی، مرضیه؛ اعظمی، عظیم (1383). بررسی نگرش دانشجویان نسبت به امر تحقیق در دانشگاه علوم پزشکی ایلام،1380. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی ایلام،12(42و43) 39-44. علیدوستی، سیروس؛ صابری، مریم (1386).پایاننامهها و رسالههای الکترونیکی نسل جدید مدارک علمی. فصلنامه کتاب، 7(2) 85-98. فداییعراقی، غلامرضا (1374). تحلیلی بر روشهای تهیه پایاننامههای دوره کارشناسی ارشد و دکتری. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، 9 (بهار)75-80. فلیک، اووه (1388). در آمدی بر روش تحقیق کیفی (هادی جلیلی، مترجم). تهران: نی. مظلومیان، سعیده(1376). بررسی مشکلات و تنگناهای تحصیلات تکمیلی از دیدگاه اساتید و دانشجویان علامه طباطبایی . پایاننامه کارشناسی ارشد. داشگاه علامه طباطبایی، دانشکده علوم تربیتی.تهران. منتخب، فروغه (1382). بررسی میزان رعایت استانداردهای ایزو و عناصر تحقیق در پایاننامههای کارشناسی ارشد دانشکده مدیریت و اطلاعرسانی پزشکی از سال 79-81.. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی ایران. تهران. میزانی، مهران(1387). بررسی مشکلات تدوین پایاننامههای کارشناسی ارشد تربیت بدنی و علوم ورزشی در دانشگاههای منتخب. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تهران، دانشکده تربیت بدنی. تهران. نداف زاده شیرازی، ناصر؛ جوکار، بهرام؛ خادمی، محسن؛ باغبان، ایران (1373). بررسی دیدگاه های دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاههای شیراز و آزاد اسلامی واحد شیراز درباره مشکلات تحقیق وپایاننامهنویسی.مجری طرح سازمان دانشگاه آزاد اسلامی شیراز. شیراز. نیلی، محمدرضا؛ نصر، احمدرضا؛ اکبری، نعمتالله (1386). بررسی کیفیت راهنمایی پایاننامههای دوره کارشناسی ارشد. دانشور رفتار، 14(24) 111-132. Abdoulaye, K (2002). Research trend in library and information science at the international Islamic University Malaysia. Library review, 51(1): 32-37.
Crosta, P.; Packman, I (2005). Faculty productivity in supervising doctoral students’ dissertation at Cornell University. Economics of Education Review, 24: 55-65.
kanter ,S (2006). Embodying research: a study of student engagement in research writing. Doctoral thesis, school of graduate studies and research. Indiana university of Pennsylvania: Pennsylvania.
Kezar,A.; Talburt ,S (2004). Question of research and methodology. Journal of higher education, 75(1): 1-23.
Kurbanogln, S.S (1996). Research methods used in library and information science theses: an Evaluation. Turkish librarianship, 10(4): 350-359.
Lihua, M.; Xiaoyan, C., Xiaohuia, Y (2011). Evaluation method of dissertation based on Unascertained rationam-AHM. Procedia Engineering, 15: 4751-4756.
Lundgern,S.; Halvarsson, M (2009). Students’ expectation, concerns and comprehension when writing theses as part of their nursing education. Nurse Education Today, 19(5): 527-532.
Marsahall, G.; Brennan, P (2006). The process of undertaking a quantitative dissertation for a Taught M.Sc: Personal insights gained from supporting and examining students in the UK and Ireland. Radiography, 14(1): 63-68.
Tavasancil , E.; Erdem, D.; Yildirm, O.; Bilican, S (2010). Examination of data analyses used for mater’s theses in educational sciences. Procedia Social and Behavioral Sciences, 9: 1467-1474. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,643 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,175 |