تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,511,707 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,774,169 |
رابطه بافت فرهنگی، سبک های تفکر و انگیزش پیشرفت با پیشرفت تحصیلی | ||
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی | ||
مقاله 9، دوره 5، شماره 2، مرداد 1393، صفحه 101-116 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/japr.2014.52554 | ||
چکیده | ||
هدف مطالعه حاضر، شناسایی رابطه بافت فرهنگی، سبک های تفکر و انگیزش پیشرفت با پیشرفت تحصیلی دانشجویان می باشد. بدین منظور، با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای، تعداد 303 دانشجو (207 دختر و 96 پسر) پردیس علوم رفتاری دانشگاه تهران انتخاب شدند و مورد مطالعه قرار گرفتند. برای ارزیابی متغیرهای پژوهش از مقیاس فردگرایی/ جمع گرایی و مقیاس فاصله قدرت، سیاهه سبک های تفکر (TSI) و مقیاس انگیزش پیشرفت (AMS-R) استفاده شد. همچنین در این مطالعه معدل دروس دانشجویان به عنوان شاخصی از پیشرفت تحصیلی در نظر گرفته شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه گام به گام استفاده شد. یافته ها نشان داد که بین جمعگرایی/ فردگرایی و سبک تفکر نوع اول و ترس از شکست با پیشرفت تحصیلی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد، در حالی که سبک تفکر نوع سوم با پیشرفت تحصیلی رابطه منفی و معنادار دارد. همچنین رابطه بین مولفه فرهنگی فاصله قدرت با پیشرفت تحصیلی و مولفه انگیزشی امید به موفقیت با پیشرفت تحصیلی معنادار نبود. این نتایج بیانگر نقش متغیرهای بافتی و محیطی و متغیرهای مستقل از توانایی در پیشرفت تحصیلی می باشند و بر لزوم شناسایی متغیرهای تاثیرگذار بر عملکرد تحصیلی تاکید می ورزند. | ||
کلیدواژهها | ||
بافت فرهنگی؛ سبک های تفکر؛ انگیزش پیشرفت؛ پیشرفت تحصیلی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,474 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,131 |