تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,516,427 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,777,526 |
اثربخشی آموزش گروهی مهارتهای زندگی بر خود ـ تنظیمی و مؤلفههای آن در نوجوانان | ||
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی | ||
مقاله 6، دوره 5، شماره 1، فروردین 1393، صفحه 91-102 اصل مقاله (135.94 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/japr.2014.52546 | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش گروهی مهارتهای زندگی بر خودـ تنظیمی و مؤلفههای آن در نوجوانان انجام گرفت. روش پژوهش آزمایشی، و بر اساس طرح پیش آزمون ـ پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش را نوجوانان پسر سال اول دبیرستان شهرستان بروجن تشکیل می دادند که با استفاده از روش تصادفی انتخاب شدند. نمونه پژوهش شامل 24 نفر بودند که به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 12 نفر) جایگزین شدند. 11 جلسه آموزش مهارت های زندگی برای نوجوانان گروه آزمایش برگزار گردید و نوجوانان گروه کنترل آموزشی دریافت نکردند. پرسشنامه خودـ تنظیمی (SRQ) ابزار مورد استفاده در این پژوهش بود. تحلیل داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس و همچنین آزمون t گروههای مستقل صورت گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که آموزش گروهی مهارت های زندگی بر خودـ تنظیمی و مؤلفه های آن اثر مثبت و معناداری دارد. به عبارت دیگر، پس از اجرای برنامه آموزشی، گروه آزمایش در نمره کل خودـ تنظمی رفتار و کلیه مؤلفه های آن یعنی دریافت اطلاعات مرتبط، ارزیابی اطلاعات و مقایسه آنها با هنجارها، راه اندازی تغییر، جستجوی گزینه ها، تنظیم یک نقشه، اجرای نقشه و سنجیدن اثربخشی نقشه، نمرات بالاتری را در مقایسه با گروه کنترل به دست آوردند (05/0P<). | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,175 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 770 |