تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,502 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,119,397 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,225,767 |
پدیدارشناسی تجربیات و ادراکات کارآفرینان از پدیدة کارآفرینی: یک مطالعة کیفی | ||
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی | ||
مقاله 5، دوره 7، شماره 3 - شماره پیاپی 25، آبان 1393، صفحه 447-465 اصل مقاله (515.33 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی - کمی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jed.2014.52502 | ||
نویسندگان | ||
یوسف ادیب* 1؛ فاطمه مردان اربط2 | ||
1دانشیار رشتة برنامهریزی درسی دانشگاه تبریز | ||
2کارشناس ارشد برنامهریزی درسی دانشگاه تبریز | ||
چکیده | ||
در جهان امروز کارآفرینان منشأ تحولات بزرگی در زمینههای صنعتی، خدماتی، تجاری و غیره شدهاند و محرک رشد و توسعه بهشمار میروند. مطالعات زیادی در خصوص خصیصههای کارآفرینی و کارآفرینان انجام شده است؛ اما پژوهش دربارة کشف و توصیف عمیق و ژرفنگرانة ادراکات و تجربیات کارآفرینان از پدیدة کارآفرینی، چنانکه آنها برای خود آن را معنا میکنند، بسیار اندک است. هدف اصلی این پژوهش کشف و توصیف عمیق تجربیات کارآفرینان از پدیدة کارآفرینی است. روش انجام پژوهش از نوع کیفی و به شیوة پدیدارشناسی است. جامعة آماری پژوهش کارآفرینان برتر در حوزههای گوناگون صنعت، خدمات، تجارت و غیره در شهر تبریز و در سال 1391 است. نمونهها به صورت هدفمند انتخاب شدند و حجم آن با توجه به ماهیت پژوهش کیفی تا اشباع دادهها (16 نفر) ادامه یافت. دادهها از طریق مصاحبة عمیق گردآوری شد و با استفاده از روش پیشنهادی اسمیت (1995) تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان میدهد پنج مضمون کلی شامل زمینة کارآفرینی، وضعیت اقتصادی، ویژگیهای روانشناختی، ویژگیهای اجتماعی و تلقی از کارآفرینی پدیدار شدند و هریک از مضامین دارای چندین مضمون فرعی بودند. یافتههای این مطالعه میتواند تصویری روشن از تجربیات کارآفرینان در زمینة کار آفرینی ارائه دهد. | ||
کلیدواژهها | ||
پدیدارشناسی؛ خطرپذیری؛ خلاقیت؛ کارآفرینی | ||
مراجع | ||
Baron, R. A. (2004). Psychological perspectives on entrepreneurship: cognitive and social factors in entrepreneurs' success. Current Directions in Psychological Science, 9(1), 15-18.
Baron, R. A., & Markman, G. D. (2003). Beyond social capital: The role of entrepreneurs' social competence in their financial success. Journal of Business Venturing, 18(1), 41-60.
Bendzovska.‚ D.‚ Blomqvist‚ m. and Bulic‚ Z.(2007). Do entrepreneurial characteristics effect the choice of strategy?‚FE6103 Dissertation‚ Dep. Of Business Studies‚ Kristianstad University‚ Sweden.
Benzing, C.; Chu, H. M., & Kara, O. (2009). Entrepreneurs in Turkey: A factor analysis of motivations, success factors, and problems. Journal of Small Business Management, 47(1), 58-91.
Bygrave‚William D. (1994).The Portable MBA in Entrepreneurship‚ John Wiley & Sons.
Chen, Y. W. and Linan, F. (2009), "Development and cross- cultural application of a specific instruemtn to measure entrepreurial intentions" Entrepreneurship Tehory & Practice, Vol. 33 No. 3, pp. 593-617.
Christina, Jeyanithi (2013), Impact of Strategic Orientation on Women Owned Service Enterprises, Tenth Aims International Conference on Management, January 2013, pp. 3648-3657.
Dhliwayo, S. and Van Vuuren, J.J., (2007), The Strategic Entrepreneurial Thinking Imperative, Acta Commercii, Vol. 7, PP. 123-134.
Dvir, D., Sadeh, A. & Pines, A. M. (2010). The fit between entrepreneurs’ personalities and the profile of the ventures they manage and business success: An exploratory study. Journal of High Technology Management Research, xx, 1 - 9.
Falcone‚ T.‚ Osborne‚S.(2005). Entrepreneurship: A diverse concept in a diverse world. Tuscon‚ AZ: United Stated Association for small Business and Entrepreneurship/ small Business Institute.
Ferris, G., Treadway, D., Kolodinsky, R., Hochwarter, W., Kacmar, C., Douglas, C., & Frink, D. (2005). Development and validation of the political skill inventory. Journal of Management, 31(1), 126.
.
Fry.F(1993).Enterpreneurship: A planning approach. Englewood cliffs NJ: prentice- Hall.
Henly, A (2012). Job creation by the self- employment: the roles of entrepreneurship and financial, Small Business Economics, 25, pp 175-196.
Kim, kee. S, Tami, L. and Stephen c. jones (2006) “Characterizing vaiability of small manufacturing enterprises (SME) in the Expert systems with Applications, 34(2008) pp 18-134.
Liao shu, Hsien, Wub chi, chuan,(2010), system perspective of knowledge management, organizatiom idrganizationa1 innovation, Expert systems with Applications, vo137, pp1 096.1103.
McClelland‚D.(1961)‚The achieving society‚ Princeton: NJ‚ Van Nostrand.
Pam Alexander‚ Seeda(2006). Chief executive‚ getting women in to business. Prewess Conference Cardiff‚ 9th February.
Shaver‚K.G.‚ & Scott‚ L.R.(1991). Person‚ Process‚ Choice: The Psychology of New Venture Creation Entrepreneurship Theory and Practice‚ 16(Winter): 23-45.
Singh, R., Hills, G., Hybels, R., & Lumpkin, G. (1999). Opportunity recognition through social network characteristics of entrepreneurs. Frontiers of entrepreneurship research, 228–241.
Smith‚ K. Petersen‚ J. L.(2006). What is educational entrepreneurship. In Hess‚ F. M. (Ed)‚ educational Entrepreneurship: Realities‚ Challenges‚ Possibilities‚ Harvard Education Press‚ Combridge‚ MA‚ pp.21-44.
Sullivan, Sean O'. (2014) Entrepreneurship in Ireland, Strengthening the Startup Community, Report of the Entrepreneurship Forum January 2014.
Szabo, Antal. (2013). Support of Innovative Entrepreneurship and Innovation for SME'S. MEB. 2013- 11th. International Conference on Management, Enerprise and Benchmarking 31 May- 1 June, 2013. Budapest, Hungary.
Thompson, J. (2005). Proactive personality and job performance: A Social Capital Perspective. Journal of Applied Psychology, 90(5), 10-11.
Wray‚ Steven and Thronburgh‚ B‚ David‚ Et al(1998). Women and entrepreneurship in greater Philadelphia. Pennsylvania Economy League- Eastern Dirision.
Zimmerman‚J(2008).Refining the definition of entrepreneurship. Gradute School of Education and Psychology. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,211 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,716 |