تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,502 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,118,911 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,225,036 |
بررسی تأثیر هوش عاطفی بر شایستگیهای کارآفرینانة دانشجویان رشتههای کشاورزی (مورد مطالعه: دانشگاه زنجان) | ||
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی | ||
مقاله 3، دوره 7، شماره 3 - شماره پیاپی 25، آبان 1393، صفحه 407-425 اصل مقاله (685.49 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی - کمی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jed.2014.52492 | ||
نویسندگان | ||
محمد بادسار1؛ روح الله رضایی* 2؛ نفیسه صلاحی مقدم3 | ||
1استادیار دانشکدة کشاورزی، دانشگاه زنجان | ||
2دانشیار دانشکدة کشاورزی، دانشگاه زنجان | ||
3کارشناس ارشد دانشکدة کشاورزی، دانشگاه زنجان | ||
چکیده | ||
هدف اصلی این تحقیق بررسی تأثیر هوش عاطفی بر شایستگیهای کارآفرینانة دانشجویان رشتههای کشاورزی در دانشگاه زنجان است. تحقیق حاضر از نظر هدف جزو تحقیقات کاربردی و از نظر نحوة گردآوری دادهها، جزو تحقیقات توصیفی و از نوع همبستگی به شمار میرود. جامعة آماری تحقیق شامل 366 نفر از دانشجویان کارشناسی ارشد دانشکدة کشاورزی دانشگاه زنجان است که با توجه به جدول کرجسی و مورگان، 280 نفر از آنان از طریق روش نمونهگیری طبقهای با انتساب متناسب انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامة استاندارد استفاده شد. روایی محتوایی پرسشنامه با نظر اعضای هیئت علمی دانشگاه زنجان تأیید شد. برای تعیین قابلیت اعتماد ابزار تحقیق، پیشآزمون انجام شد که مقدار آلفای کرونباخ محاسبهشده برای مقیاسهای اصلی پرسشنامه در حد مناسب در دامنه بین 706/0 تا 872/0 بود. دادههای گردآوریشده با استفاده از تکنیک چندمتغیرة مدلسازی معادلات ساختاری، پردازش شدند. نتایج تحقیق بیانگر آن بود که بیشتر پاسخگویان مورد مطالعه از نظر سطح هوش عاطفی و شایستگیهای کارآفرینانه در سطوح پایین و متوسط قرار دارند. همچنین بر اساس نتایج تحقیق مشخص شد که هوش عاطفی و مؤلفههای آن شامل مهارتهای درونفردی، مهارتهای بین فردی، سازگاری، مدیریت استرس و خودانگیزی، حدود 35 درصد از واریانس شایستگیهای کارآفرینانه را تبیین میکنند. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش کشاورزی؛ شایستگیهای کارآفرینانه؛ هوش عاطفی | ||
مراجع | ||
10. ملایی، عین اله، آسایش، حمید، تقوی کیش، بهزاد و قربانی، مصطفی (1390). تفاوت جنسیتی و هوش هیجانی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گلستان. مجله علمی دانشکده پرستاری و مامایی بویه گرگان، 8 (2)، صص 30- 34. 11. یداللهی فارسی، جهانگیر (1384). نقش جدید دانشگاهها: توسعه قابلیتهای کارآفرینی. مجموعه مقالات دومین همایش اشتغال و نظام آموزش عالی کشور، تهران، 27 و 28 اردیبهشت ماه 1384، صص 92- 114.
21. Goleman, D. (2000). Leadership that gets results. Harvard Business Review, 78(2), pp. 78–90.
22. Jordan, P. J., Ashkanasy, N. M., Ha¨rtel, C. E. J., and Hooper, G. S. (2002). Workgroup emotional intelligence: Scale development and relationship to team process effectiveness and goal focus. Human Resource Management Review, 12, pp. 195- 214.
27. Mayer, J. D., Salovey, P. and Caruso, D. R. (2004). Emotional intelligence: Theory, findings, and implications. Psychological Inquiry, 15, pp.197- 215.
28. Mayer, J., Salovey, P. and Caruso, D. (2008). Emotional intelligence: New ability or eclectic traits? American Psychologist, 6 (63), pp. 503- 517.
29. McClelland, D. C. (1961). The achieving society. Free Press, New York.
32. Nafukho, F. M. (2009). Emotional intelligence and performance: Need for additional empirical evidence. Advances in Developing Human Resources, 11(6), pp. 671-689.
33. Osborn, A. F. (1963). Applied imagination. New York, Charles Scribners.
37. Rotter, J. B. (1966). Generalized expectancies for internal versus external control of reinforcement. Psychological monographs: General and applied, 80 (1), 1- 28.
42. Vesper, K. (1980). New venture strategies. USA, Prentice Hall Inc. Englewood Cliffs.
43. Walter, F., Cole, M. S., and Humphrey, R. H. (2011). Emotional intelligence: sine qua non of leadership or folderol? The Academy of Management Perspectives, 25(1), pp. 45-59. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,842 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,987 |