تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,515,520 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,776,643 |
ادراک دانشآموزان از فعالیتهای کلاسی و پیشرفت تحصیلی: نقش جنس و رشته تحصیلی | ||
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی | ||
مقاله 3، دوره 4، شماره 1، خرداد 1392، صفحه 25-38 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/japr.2013.52364 | ||
چکیده | ||
ادراک از فعالیتهایی که در کلاس به انجام میرسد بر جنبههای گوناگونی از زندگی تحصیلی، به ویژه پیشرفت تحصیلی دانشآموزان اثرگذار است. هدف از انجام این پژوهش، شناسایی ارتباط بین ادراک از فعالیتهای کلاسی با پیشرفت تحصیلی و بررسی نقش تعدیل کنندگی جنس و رشته تحصیلی بود. گروه نمونه متشکل از 697 دانشآموز (434 دختر، 263 پسر) در رشتههای ریاضی و تجربی پایه سوم دبیرستانهای دولتی بودند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش مقیاس فعالیتهای کلاسی من (MCA) بود. عامل یابی مؤلفههای اصلی وجود پنج عامل علاقه، چالش، فعالبودن، انتخاب و لذت را نشان داد و تحلیل عاملی تاییدی وجود این پنج عامل را تصدیق کرد. پیشرفت تحصیلی سه ماه پس از پرسشگری از فهرست نمرات مدارس استخراج شد. نتایج نشان داد که در پسران علاقه، در دانشآموزان تجربی علاقه، فعال بودن، لذت و در دانشآموزان ریاضی علاقه، چالش و فعال بودن با پیشرفت تحصیلی رابطه دارند. علاقه مستقل از جنس و رشته تحصیلی، پیشرفت را پیشبینی میکند. جنس دارای اثر تعدیلکنندگی نیست، اما رشته تحصیلی رابطه لذت و پیشرفت تحصیلی را تعدیل میکند. فقدان نقش تعدیلگری جنس را میتوان به غلبه نظام آموزشی متمرکز و برنامه درسی یکسان برای دانشآموزان دختر و پسر نسبت داد. | ||
کلیدواژهها | ||
علاقه؛ چالش؛ انتخاب؛ پیشرفت | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,563 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 228 |