
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,693 |
تعداد مقالات | 72,239 |
تعداد مشاهده مقاله | 129,221,971 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 102,051,330 |
اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر کاهش علایم اختلال سلوک: گزارش معلمان | ||
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی | ||
مقاله 1، دوره 1، شماره 2، اسفند 1389، صفحه 1-12 اصل مقاله (208.5 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
چکیده | ||
اختلال سلوک الگوی پایدار و تکراری از تعرض به حقوق دیگران یا قوانین اجتماعی است. اختلال سلوک یکی از مشکل ترین و رایج ترین مسائل بهداشت روانی کودکان و نوجوانان است که در بین آنان بسیار رایج می باشد. بنابراین، پژوهش حاضر به منظور بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر کاهش علایم اختلال سلوک دانشآموزان مبتلا به اختلال سلوک انجام گرفت. با استفاده ازروش نمونه گیری خوشهای چند مرحلهای 30 دانشآموز طبق پرسشنامه علایم مرضی کودکان (CSI-4) (فرم معلم) که نمرات بالای نسبت به دانشآموزان دیگر داشتند، انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و کنترل قرار داده شدند. گروه آزمایشی در 10 جلسه تحت آموزش مهارتهای زندگی (مهارت مقابله با خشم، برقراری ارتباط و شهروند مسوول بودن) قرار گرفتند و گروه کنترل در این مدت هیچ مداخلهای دریافت نکرد. پس از اجرای پس آزمون نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد آموزش مهارتهای زندگی برای گروه آزمایش موجب کاهش معنادار علائم اختلال سلوک گردیده است (69/62=F، 001/0P<). نتایج این پژوهش نشان داد که آموزش مهارتهای زندگی میتواند به عنوان یک روش مداخلهای اثر بخش برای دانشآموزان مبتلا به اختلال سلوک در مدارس، مراکز آموزشی و درمانی به کار رود. این نتیجه برای موقعیتهای آموزشی دارای مضامین کاربردی است و بیانکننده آن است که مدارس برای پیشگیری و درمان اختلال سلوک، نیازمند خدمات روانشناسی و مشاوره هستند. این موضوع در برنامه ریزی، تنظیم بودجه و سیاستهای آموزشی میتواند سودمند باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
اختلال سلوک؛ مهارتهای زندگی؛ دانشآموز | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,533 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 672 |