تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,533 |
تعداد مقالات | 70,519 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,134,105 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,240,299 |
مؤلفههای سلامت روانی و اضطراب امتحان در دانشآموزان مدارس استعدادهای درخشان و عادی | ||
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی | ||
مقاله 1، دوره 5، شماره 3، مهر 1393، صفحه 1-17 اصل مقاله (139.62 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/japr.2014.52268 | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش، بررسی رابطه بین سلامت روانی و حرمت خود آشکار و پنهان با اضطراب امتحان، و همچنین بررسی وضعیت سلامت روانی، حرمت خود و اضطراب امتحان میان دانش آموزان مدارس استعدادهای درخشان و عادی بود. تعداد 112 دانش آموز پسر مدرسه استعدادهای درخشان و 96 دانش آموز پسر مدرسه عادی در خراسان رضوی به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابتدا جهت سنجش اضطراب امتحان، سلامت روانی و حرمت خود آشکار، شرکت کنندگان به سه مقیاسِ اضطراب امتحان (TAS)، سلامت عمومی-12 (GHQ-12) و حرمت خود پپ (PSES) پاسخ دادند. در مرحله بعد نیز برای بررسی حرمت خود پنهان، از آن ها با استفاده از یک نرم افزار رایانه ای، آزمون تداعی پنهان (IAT) به عمل آمد. نتایج نشان داد که بین اضطراب امتحان با حرمت خود آشکار و سلامت روانی دانش آموزان همبستگی منفی وجود داشت. بین اضطراب امتحان و حرمت خود پنهان دانش آموزان رابطه معناداری دیده نشد. علاوه بر این، بین اضطراب امتحان دانش آموزان مدارس استعدادهای درخشان و عادی نیز تفاوت معناداری مشاهده نشد. مشکلات روانشناختی (شامل اضطراب و افسردگی و فقدان اطمینان) دانش آموزان مدرسه استعدادهای درخشان از دانش آموزان مدرسه عادی کم تر بود و حرمت خود بالاتری را نیز گزارش دادند. نتایج این مطالعه نشان داد که محیط تحصیلی و اجتماعی دانش آموزان در تعیین میزان سلامت روانی و ابعاد مختلف حرمت خود آن ها و غلبه بر چالش های تحصیلی و از این رو، کاهش اضطراب امتحان آن ها با اهمیت است. | ||
کلیدواژهها | ||
اضطراب امتحان؛ سلامت روانی؛ حرمت خود آشکار؛ حرمت خود پنهان | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 5,704 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,242 |