تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,094,684 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,200,333 |
تأثیر استرس محدودیت حرکتی بر یادگیری و حافظۀ فضایی و نقش پیش-گیرندۀ فعالیت بدنی بر آن در موش های صحرایی نر | ||
رشد و یادگیری حرکتی ورزشی | ||
مقاله 4، دوره 6، شماره 3، مهر 1393، صفحه 327-345 اصل مقاله (361.37 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jmlm.2014.51872 | ||
نویسندگان | ||
نفیسه افشاری* 1؛ شهزاد طهماسبی بروجنی2؛ ناصر نقدی3؛ رسول حمایت طلب4 | ||
1کارشناس ارشد، روانشناسی ورزش، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، ایران | ||
2استادیار، رفتارحرکتی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، ایران | ||
3استاد، بخش فیزیولوژی و فارماکولوژی، انستیتو پاستور تهران،ایران | ||
4دانشیار، رفتارحرکتی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، ایران | ||
چکیده | ||
افزایش استرس بر کارکردهای شناختی اثر منفی میگذارد. ازاینرو شناسایی راهبردهای مناسب برای جلوگیری از کاهش عملکرد شناختی و حرکتی ضروری است. هدف از این پژوهش، بررسی اثر استرس محدودیت حرکتی بر یادگیری و حافظه و نقش پیشگیرندۀ فعالیت بدنی بر آنها بود. از میان رتهای نر آلبینو- ویستار انستیتو پاستور 32 رت بهصورت تصادفی به چهار گروه تقسیم شدند. حیوانات برحسب نوع گروه در معرض مداخلههای استرس از نوع بیحرکتی (2 ساعت در روز × 21 روز)، دویدن با شدت ملایم (30 دقیقه در روز × 21 روز)، تعامل مداخلههای استرس و دویدن یا بدون مداخله قرار گرفتند. بهمنظور تعیین اثربخشی استرس، وزن حیوانات در دو نوبت قبل از اجرای پروتکل و پس از پایان آزمونها، اندازهگیری شد. آموزش و آزمون حیوانات با استفاده از ماز آبی موریس طی چند مرحله (چهار روز اکتساب و روز پنجم آزمون کاوش، سه روز استراحت و روز نهم آزمون یادداری)، انجام گرفت. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها از آزمونهای تحلیل واریانس یکطرفه (ANOVA)، t همبسته، Repeated Measured در دورههای اکتساب و آزمون تعقیبی توکی استفاده شد. یافتههای تحقیق حاضر نشان داد که استرس موجب تخریب یادگیری و حافظهمیشود (03/0=(P. با وجود این، فعالیت بدنی تخریب عملکرد ناشی از استرس را خنثی کرد (5P=0/000). در گروهی که فعالیت بدنی صرف داشتند، تأثیر مثبت معنادار بر زمان رسیدن به سکو در مرحلۀ اکتساب (P=0/005) و عملکرد شناختی مرحله به یادداری (P=0/006) مشاهده شد که نشاندهندۀ تأثیر مثبت فعالیت بدنی بر یادگیری و حافظه است. با توجه به نتایج تحقیق حاضر که استرس موجب تخریب یادگیری و حافظه شد، انتظار میرود از فعالیت بدنی بتوان بهعنوان عاملی مؤثر برای تعدیل استرس استفاده کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
استرس؛ حافظۀ فضایی؛ رت؛ فعالیت بدنی؛ یادگیری | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,961 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,916 |