تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,097,050 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,204,591 |
عقلانیت باور دینی از دیدگاه ولترستورف با محوریت نقد اعتدالی دلیلگرایی | ||
مجله علمی " فلسفه دین " | ||
مقاله 3، دوره 11، شماره 2، تیر 1393، صفحه 243-266 اصل مقاله (203.67 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jpht.2014.51715 | ||
نویسندگان | ||
قاسم پور حسن1؛ نجم السادات الحسینی* 2؛ پروین کاظم زاده2 | ||
1دانشیار گروه فلسفۀ دانشگاه علامه طباطبایی | ||
2دانشجوی دکتری دینپژوهی دانشگاه ادیان و مذاهب | ||
چکیده | ||
عقلانیت باور دینی یکی از مهمترین مباحث فلسفۀ دین است که پنج رویکرد معرفتشناسانۀ متفاوت را در بر میگیرد. تا همین اواخر، دلیلگرایی رویکرد غالب در حوزۀ عقلانیت باورهای دینی بود و نماد عقلگرایی حداکثری بهشمار میرفت. اما معرفتشناسی اصلاحشده مکتب نوظهوری است که در مقابل دلیلگرایی قرار گرفته، عقلانیت را بیجا و بیمورد دانسته و معتقد است که اعتقادات دینی شاید کاملاً موجه و معقول باشند، حتی اگر هیچ قرینهای آنها را تأیید نکند. در این میان دیدگاههای ولترستورف بهعنوان یکی از مهمترین افراد مطرح در این رویکرد، متشکل از دو فرضیۀ عمده است: اول آنکه افراد زیادی بهصورت مبنایی یعنی بدون واسطه و نه بر اساس دیگر عقاید، به بسیاری عقاید در مورد خدا قائلند؛ و دیگر اینکه آنان اغلب حق دارند، به آن امور معتقد شوند. دراین مقاله پس از بیان مخدوش بودن معیار لاک در استفاده از مفهوم معقول که همان معیار مبناگروی کلاسیک است، نحوۀ مواجهۀ ولترستورف با بحث عقلانیت مشخص میشود که او معنای عام و گستردۀ عقلانیت را میپذیرد و مراد وی از عقلانیت، تنها عقل ارسطویی نیست، بلکه خود ایمان را به تنهایی عقلانی میداند و ترکیبی از دلیلگرایی و ایمانگرایی را پیشنهاد میدهد. | ||
کلیدواژهها | ||
جان لاک؛ دلیلگرایی؛ عقلانیت باور دینی؛ عقلانیت حداکثری؛ معرفتشناسی اصلاحشده؛ ولترستورف | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,393 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,019 |