
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,693 |
تعداد مقالات | 72,239 |
تعداد مشاهده مقاله | 129,214,844 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 102,043,137 |
الگوی مناسب آموزش مهارتهای "تفکر نقادانه" در نمایشهای سنتی عروسکی ایرانی (با تکیه بر خیمه شب بازی) | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی | ||
مقاله 5، دوره 19، 2(پاییز و زمستان 1393)، مهر 1393، صفحه 41-52 اصل مقاله (703.28 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfadram.2014.51692 | ||
نویسندگان | ||
اسماعیل شفیعی* 1؛ نرگس یزدی* 2 | ||
1استادیار گروه نمایش، دانشکدة سینما-تئاتر، دانشگاه هنر، تهران، ایران | ||
2عضو هیئت علمی گروه نمایش، دانشکدة سینما-تئاتر، دانشگاه هنر، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
چکیده صاحبنظران، پیدایش "تفکر نقادانه" را در میان آموزههای سقراط دانسته و روش سوال پرسیدنش را معروفترین استراتژی "تفکر نقادانه" میدانند. تفکری که مهارتهای اصلی آن عبارتند از مهارتهای شناختی شامل: تعبیر، تحلیل، ارزیابی، دریافت معانی ضمنی، توضیح و خود تنظیمی و مهارتهای دیگری از جمله: طبقه بندی، آشکارسازی معنا، بررسی ایدهها و دهها مهارت دیگر در شمار مهارتهای فرعی آن بشمار میرود. همچنین صاحبنظران حوزة آموزش بر وارد کردن مواد درسی مرتبط با آموزش مهارتهای "تفکر نقادانه" در برنامة درسی کودکان تاکید میورزند. از سوی دیگر، استفاده از نمایش عروسکی برای آموزش به کودکان همواره هواخواهانی داشته است. بنابر اعتقاد آنان، نمایش عروسکی تاثیر مهمی در توسعة آموزش کودکان دارد. با توجه به این موارد و با انگیزة بکارگیری سرمایههای فرهنگی - هنری و ملی در زمینه آموزش مهارتهای "تفکر نقادانه" به کودکان، این مقاله بر آن است مشخص نماید: کدامیک از کاراکترها و تیپهای شخصیتی نمایشهای عروسکی سنتی ایرانی میتواند به عنوان یک کاراکتر "الگو"، مهارتهای مورد نظر "تفکر نقادانه"را در کودکان پرورش داده و نهادینه نماید؟ این پژوهش توصیفی – تحلیلی بوده و با استفاده از منابع کتابخانهای و پایگاههای معتبر اینترنتی انجام یافته است. مهمترین دستاورد این پژوهش، تطبیق یکی از معروفترین کاراکترهای نمایشهای سنتی عروسکی ایرانی با "الگوی" مورد نیاز جهت آموزش مهارتهای "تفکر نقادانه" به کودکان است. | ||
کلیدواژهها | ||
واژه های کلیدی تفکر نقادانه؛ نمایش عروسکی؛ خیمه شب بازی؛ مبارک؛ آموزش کودکان | ||
مراجع | ||
بیضایی، بهرام(1383)، تاریخ نمایش در ایران، چاپ چهارم، انتشارات روشنگران، تهران.
جنتی عطائی، ابوالقاسم(1356)، بنیاد نمایش در ایران، انتشارات صفی علیشاه، تهران.
صدیق، یوسف و همکار(1383)، پژوهشی در خیمه شب بازی ایران، انتشارات نمایش، تهران.
عاشور پور، صادق(1382)، نمایشهای ایرانی (جلد پنجم)، نشر سورة مهر، تهران.
عظیم پور، پوپک(1389)، فرهنگ عروسک ها و نمایش های عروسکی آیینی و سنتی ایران، انتشارات نمایش، تهران.
فرخی، حسین(1386)، نمایشنامه نویسی در ایران از آغاز تا 1370، انتشارات فرهنگستان هنر، تهران.
Descartes, Rene (1961), Rules for the Direction of the Mind, Liberal Arts Press. Facione, Peter.A(1990), Critical Thinking: A Statement of Expert Consensus for Purposes of Educational Assessment and Instruction, Millbrae, California Academic Press, CA. Locke, John (1854), The Philosophical Works of John Locke, Vol1, Covent Garden, London. More, Thomas (1556), Utopia, Translated by Ralph Robinson, Alex. Murray & Son, London. Paul, R.,L.Elder & T.Bartell (1997), A Brief History of the Idea of Critical Thinking. California Teacher Preparation for Instruction in Critical Thinking: Research Findings and Policy Recommendations, State of California. Sacramento, California Commission on Teacher Credentialing, CA. Ryan Ruggiero, Vincent (2012), Beyond Feelings: A Guide to Critical Thinking, The McGrawHill Companie, Inc. USA. Winch, Christopher (2006), Education, Autonomy and Critical Thinking, Routledge, USA and Canada. Wood, David (1998), How Children Think and Learn, Blackwell Publishing, USA. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,607 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,931 |