
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,692 |
تعداد مقالات | 72,237 |
تعداد مشاهده مقاله | 129,207,857 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 102,036,169 |
ارتباط وظیفة اجتماعی و تعهد اخلاقی با مرگ خود خواسته | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی | ||
مقاله 4، دوره 19، 2(پاییز و زمستان 1393)، مهر 1393، صفحه 31-40 اصل مقاله (303.55 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfadram.2014.51691 | ||
نویسندگان | ||
تاجبخش فنائیان* 1؛ حسن فرضی پور* 2 | ||
1استادیار دانشکده هنرهای نمایشی و موسیقی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
2کارشناس ارشد کارگردانی، دانشکده هنرهای نمایشی و موسیقی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
چکیده در این مقاله به ارتباط هرگونه مرگ خودخواستة سنتی ژاپنی "هارکی ری" و"سپ پُوکو"، "جین شی" و " شینجو" با شرافت سامورایی: "بوشیدو" و تعهد اجتماعی، اخلاقی:" گی ری" طبقات مختلف اجتماعی (ساموراییها، کشاورزان، پیشه وران و بازرگانان) و تاثیراتی که مرامنامه ساموراییها بر آثار ادبی نمایشی دوران خاندان " توکوگاوا"ی ژاپن خصوصاً "خودکشی عشاق در سونه زاکی" (1703) "کانادهن چوشینگورا" یا پیماننامه ساموراییهای وفادار(1748) گذارده، پرداخته میشود. به عبارتی با توجه به کتاب هاکاگوره،به چگونگی تجلی فرهنگ درون ساموراییها بر نحوة رفتار شخصیتهای جامعه نمایشی، پرداخته میشود. نمایشنامهنویسان دوران توکوگاوایی، به ویژه "چیکاماتسو مونزایمون" و " تاکدا ایزومو"، از مرگ خودخواسته به عنوان عملی نمایشی که، راهحل جدیدی را به همراه داستانهایی از نویسندگان معاصر با خود برای نمایشنامهها به همراه دارد، سود میبرند. دوران جدیدی در ادبیات نمایشی ژاپن بخاطر تغییرات سیاسی اجتماعی و صد البته اقتصادی شکل میگیرد. دورانی که آثار باشکوهی را به ادبیات نمایشی جهان تقدیم می کند. روش پژوهش مقایسه تطبیقی نمایشنامههای دوران توکوگاوایی و متن کتاب هاکاگوره بوده و گردآوری اطلاعات از طریق اسناد کتابخانهای انجام شده است. بدین ترتیب تاثیر تقریباً نهایی تبدیل سپ پوکو برای بوشیدو، به شینجو برای گی ری؛ باعث تبدیل شعار ساموراییها به نوعی درونمایه در نمایشنامههای این دوران شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
مرگ خود خواسته؛ تعهد اجتماعی؛ وظیفهء اخلاقی؛ نمایشنامههای دوران توکوگاوایی | ||
مراجع | ||
ادامز، لوری(1388)، روش شناسی هنر، برگردان علی معصومی،موسسه فرهنگی و پژوهشی چاپ و نشر نظر، تهران.
ارهارت، بایرون(1384)، دین ژاپن، ترجمه ملیحه معلم، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها(سمت)، تهران.
استنلی بیکر، جوان(1384)، هنرژاپن، ترجمه نسترن پاشایی، انتشارات فرهنگستان هنر، تهران.
اشنایدمن، ادوین(1378)، ذهن خودکشیگرا، مترجم: مهرداد فیروزبخت، نشر شناخت، تهران.
ایتاساکا، جن(1388)، به سوی ژاپن، ترجمه کامران مظاهری فرد، نشر آبگین رایان، تهران.
ایزومو، تاکدا؛ شوراکو، مییوشی؛ سنریو، نامیکی(1387)، چوشینگورا، برگردان علی فردوسی، نشر دیبایه، تهران.
براکت، اسکار. جی( 1382)، تاریخ تئاتر جهان، ترجمه هوشنگ طاهری، نشر مروارید، چاپ سوم، تهران.
براندون، جیمز.آر(1388)، تئاتر آسیا،مترجم مجید سرسنگی، انتشارات نمایش، تهران .
بیضایی، بهرام(1342)، نمایش در ژاپن، نشر وزارت فرهنگ، تهران .
پیگوت، ژولیت(1384)، اساطیر ژاپن، ترجمه باجلان فرخی، انتشارات اساطیر،تهران.
چونه، تومو یاماموتو(1371)، رسم و راه سامورایی - آیین سلحشوران ژاپن(هاگاکوره)، پژوهش و ترجمه هاشم رجب زاده، انتشارات آستان قدس رضوی، چاپ اول، مشهد.
دُلِه،نلی(1382)، ژاپن روح گریزان، ترجمه ع.پاشایی، انتشارات روزنه، چاپ اول، تهران.
دورکیم، امیل(1378)، خودکشی، ترجمه نادر سالارزاده امیری، انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی، چاپ اول، تهران.
دیلینی، تیم(1390)، نظریه های کلاسیک جامعه شناسی،ترجمه بهرنگ صدیقی، وحید طلوعی، نشر نی، چاپ پنجم، تهران.
رامین، علی(1389)، مبانی جامعه شناسی هنر، ترجمه و نگارش نشر نی، چاپ دوم، تهران.
رامین، علی(1390)، نظریه های فلسفی و جامعه شناختی در هنر ، ترجمه و نگارش نشر نی، چاپ اول، تهران.
راودارد، اعظم(1390)، نظریه های جامعه شناسی هنر وادبیات، انتشارات دانشگاه تهران،چاپ دوم، تهران.
رجب زاده، هاشم(1383)، ژاپن دیروز و امروز ، انتشارات دفتر پژوهشهای فرهنگی، تهران.
سوزوکی،دت(1378)، ذِن و فرهنگِ ژاپنی، ترجمه ع.پاشایی نشر میترا، چاپ اول، تهران.
شائفر، آندره و..(1383)، دایره المعارف پلئیاد، مترجمان نادعلی همدانی، صفیه روحی، نشر نمایش، تهران.
گیدنز،آنتونی(1382)، جامعه شناسی،ترجمه منوچهر صبوری، نشر نی، چاپ دهم، تهران.
لیوینگستون، جون(1375)، شناخت ژاپن،ترجمه احمد بیرشک، انتشارات خوارزمی، تهران.
هارت، روی(1382)، سی و دو هزار سال تاریخ هنر، ویراستار هرمز ریاحی، نشرپیکان، تهران.
هریگل،اویگ (1377)، ذِن در هنرِ کمان گیری،ترجمه ع. پاشایی، نشر فراروان، چاپ دوم، تهران.
یوسا، میچیکو(1384)، دینهای ژاپنی، ترجمه حسن افشار، نشر مرکز، چاپ دوم، تهران.
Beasley, William.G(1963), The Modern History of Japan , Publisher the University of Michigan, Michigan. Gordon, Andrew (2003), A Modern Historya of Japan From Tokugawa Time to the Present,Oxford University Press, Oxford. Keene, Donald(1961), Major Plays of Chikamatsu,Columbia university press, New York and London. Keene, Donald(1961), Chushingura, (The Trasury of Loyal Retainers), Columbia university press, New York and London. Kitagawa, Joseph(1966),Religion in Japanese History, Columbia university press, New York and London. Masunaga, Reiho(1958),The Soto Approach to Zen,Layman Buddhist Society Press, Tokyo. Norman, E.Herbert (1943),Soldier and peasant in Japan: the origins of conscription ,Publications Centre, University of British Columbia, New York. Scott, A.C(1999), The Kabuki Theatre of Japan, Dover Publication, INC, Mineola, NewYork. Storry, Richard (1961), A history of modern Japan, Publisher Penguin Books, NewYork. Sansom, B (1943),Japan: A Short Cultural History Japan,Publisher Eplesten ,NewYork. Yazaki, Takeo (1968), Social change and the city in Japan,Publisher Japan Publications, [distributed by Japan Publications Trading Co, San Francisco. Wolff, Janet(1981), The Social Production of Art, New York University Press, NewYork. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,610 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,984 |