
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,696 |
تعداد مقالات | 72,308 |
تعداد مشاهده مقاله | 129,434,357 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 102,268,336 |
نبوغ کانتی و بتهوون | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی | ||
مقاله 3، دوره 19، 2(پاییز و زمستان 1393)، مهر 1393، صفحه 25-30 اصل مقاله (281.79 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfadram.2014.51690 | ||
نویسندگان | ||
مهسا خوئی* 1؛ موسی اکرمی* 2؛ حسن ریاحی* 3 | ||
1دانشجوی دکترای فلسفة هنر، دانشکده الهیات و فلسفه، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات تهران، تهران، ایران | ||
2دانشیار دانشکدة الهیات و فلسفه، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات تهران، تهران، ایران. | ||
3استادیار گروه موسیقی دانشکدة هنر و معماری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
چکیده نبوغ بیانگر ارزش و عظمت فردی است. اصطلاح نبوغ و تعریف آن یکی از مباحثی است که نظریهپردازان و فلاسفه به معنی یکسانی از آن نمیرسند. در کنار آن همیشه در بحث شاهکارهای هنری نیز مسئله این بوده است که برخی خلق این آثار را منوط به نبوغ خالق اثر دانسته و برخی نیز معتقد بودند که شاهکارهای هنری تنها ثمرة کوشش هنرمند است و مبحثی به نام نبوغ وجود ندارد. کانت یکی از فلاسفهای بود که مبحث نبوغ را در بخشی از زیباییشناسیاش جای داد و خلق هنر زیبا را منوط به نبوغ نمود. از طرفی بتهوون نیز یکی از موسیقیدانانی بود که همیشه در مورد خلق آثارش به واسطة نبوغ شخصیاش بحثهای فراوانی شده است. بسیاری آثار او را، به واسطة وجود پیشنویسهایی که قبل از اتمام قطعاتش داشته است، ثمرة کوشش او دانسته و دلیلی برای وجود نبوغ در خلق این آثار نمیبینند. در این پژوهش تلاش میشود تا بااستناد به تعریف کانت از نبوغ، اثبات شود خلق آثار بتهوون زاییده نبوغ او بوده است. هدف این پژوهش، در شیوة توصیفیاش، مطابقت نبوغ به مفهوم کانتی بر خلق موسیقاییِ بتهوون است. | ||
کلیدواژهها | ||
واژههای کلیدی زیباشناسی؛ کانت؛ آفرینش هنری؛ نبوغ؛ موسیقی بتهوون | ||
مراجع | ||
احمدی، بابک (1385)، حقیقت و زیبایی، چاپ سیزدهم، نشر مرکز، تهران.
احمدی، بابک (1389)، موسیقی شناسی، فرهنگ تحلیلی مفاهیم، چاپ اول، نشر مرکز، تهران.
بووی، آندره (1388)، زیباشناسی و ذهنیت از کانت تا نیچه، ترجمة فریبرز مجیدی، چاپ سوم، فرهنگستان هنر، تهران.
رولان، رومن(1375)، زندگی بتهوون، ترجمهی دکتر محمد مجلسی، چاپ سوم، نشر دنیای نو، تهران.
سالیوان،ج.و.ن. (1368)، سلوک روحی بتهوون، ترجمة کامران فانی،چاپ دوم، موسسه انتشارات آگاه، تهران.
کانت، ایمانوئل(1386)، نقد قوه حکم، ترجمة عبدالکریم رشیدیان، چاپ چهارم، نشر نی، تهران.
شفر، ژان ماری (1385)، هنر دوران مدرن فلسفة هنر از کانت تا هایدگر،ترجمة ایرج قانونی، چاپ سوم، نشر آگه، تهران.
یاسپرس، کارل(1372)، کانت، ترجمة میر عبدالحسین نقیب زاده، چاپ اول، کتابخانه طهوری، تهران.
Dahlhaus, Carl (1989), Nineteenth Century Music, Translated by G. Bradford Robinson, University of California Press, Berkley. Dahlhaus, Carl (1991), Ludwig Van Beethoven: Approaches to his Music, Clarendon Press, Oxford. DeNora, T. (1995), Beethoven and the Construction of Genius, Musical Politics in Vienna, University of California Press. Jacobs, Robert L(1961), Beethoven and Kant From Music and Letters,?????????, Vol 42., No3, PP. 242-251. Lockwood, Lewis (2002), Recent Writing on Beethoven’s Late Quartets, Beethoven forum 9, No1, PP. 84-99. Sadie, Stanley (General Editor) (2003), Classical Music Encyclopedia, Flame Tree Publishing, London. 7-Schuellerr, Herbert (1954), Immanuel Kant and the Aesthetics of Music, {http://www. jstor.org/ discover/10.2307/425860?uid=2129&uid=2&uid=70&uid=4&sid=21102789591177}. (accessed May 12, 2013), P. 219. Spitzer, Michael (2006), Music as Philosophy, Bloomington and Indiana Polis, Indiana University Press. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,821 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,408 |