![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,697,659 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,928,959 |
بررسی سازه های مؤثر بر به کارگیری توصیه های طرح های تسریع انتقال یافته های تحقیقاتی توسط کشاورزان استان فارس | ||
تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران | ||
مقاله 8، دوره 45، شماره 1، اردیبهشت 1393، صفحه 91-104 اصل مقاله (676.98 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/ijaedr.2014.51582 | ||
نویسندگان | ||
پوریا عطائی* 1؛ ناصر زمانی میاندشتی2 | ||
1کارشناس ارشد ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه شیراز | ||
2استادیار بخش ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه شیراز | ||
چکیده | ||
یکی از شاخصهای ارزیابی اثربخشی آموزش کشاورزان بهکارگیری آموختههای آنهاست. هدف پژوهش حاضر بررسی سازههای تأثیرگذار بر بهکارگیری توصیههای کارشناسان جهاد کشاورزی توسط کشاورزان بود. جامعة آماری همة کشاورزانی بودند که حداقل در یکی از طرحهای تسریع انتقال یافتههای استان فارس شرکت کردهاند (143 نفر). بر اساس جدول کرجسی و مورگان، 120 نفر از این کشاورزان با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای تصادفی انتخاب شدند؛ همچنین به منظور بررسی دیدگاههای دستاندرکاران طرحها دربارة عوامل مؤثر بر بهکارگیری توصیهها از سوی کشاورزان با همة مروجان، کارشناسان و محققان دستاندرکار طرحها (12 نفر) مصاحبة عمیقی انجام شد. ابزار مورد استفاده برای جمعآوری دادههای کمی پرسشنامه بود که روایی صوری آن با استفاده از پانلی از صاحبنظران تأیید و برای بررسی پایایی آن نیز آزمون راهنما اجرا شد. آلفای کرونباخ بین 92/0ـ73/0 به دست آمد. یافتهها نشان داد که هفت متغیر انگیزة بهکارگیری، خودکارآمدی عملکرد، حمایت مسئولان، انتظارات از نتایج عملکرد، فرصت استفاده، نتایج فردی مثبت و مخالفت مسئولان در مجموع قادرند 80 درصد از تغییرات را در بهکارگیری توصیهها توسط کشاورزان پیشبینی کنند. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش کشاورز؛ اثربخشی آموزش؛ به کارگیری توصیه؛ به کارگیری یادگیری؛ طرح تسریع انتقال یافته های تحقیقاتی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,809 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 857 |