تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,114,638 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,218,381 |
مقایسۀ تطبیقی توسعۀ فضاهای زیرزمینی حمل و نقل عمومی بهمنزلۀ ابزاری برای کاهش آلودگی هوا (مورد مطالعه: تهران و توکیو) | ||
پژوهشهای جغرافیای انسانی | ||
مقاله 10، دوره 46، شماره 2، تیر 1393، صفحه 415-426 اصل مقاله (2.04 M) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jhgr.2014.51571 | ||
نویسندگان | ||
علی پورجعفر1؛ محمدرضا بمانیان2؛ احسان رنجبر* 3؛ محمد رضا پورجعفر4 | ||
1دانشجوی کارشناس ارشد طراحی شهری، دانشکدۀ هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس | ||
2دانشیار دانشکدۀ هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس | ||
3استادیار گروه شهرسازی، دانشکدۀ هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس | ||
4استاد دانشکدۀ هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس | ||
چکیده | ||
اختصاص بیشتر معابر رو زمینی در شهر تهران به حمل و نقل خصوصی و عمومی با مصرف حجم بالای سوختهای فسیلی، موجب انتشار آلایندههایی همچون مونواکسید و ذرات معلقشده که پیامد آن، آلودگی خطرناک هوایی است که در تهران حکمفرما شده و مشکلات عدیدهای مانند بیماریها و مرگومیر شهروندان را از خود برجای گذاشته است، درحالیکه شهرهای بزرگی همچون توکیو کمتر با این مشکل روبهرو هستند. هدف پژوهش کاربردی پیش رو، بررسی فواید استفاده از فضاهای حمل و نقل زیرزمینی در راستای کمک به کاهش آلودگی هوای شهر تهران است. چگونگی تأثیر توسعۀ فضاهای حمل و نقل زیرزمینی بر کاهش آلودگی هوا در سطح شهر تهران، سؤال اصلی پژوهش را تشکیل میدهد. در این راستا با مطالعات توصیفی ـ تحلیلی و با مقایسۀ تطبیقی اقدامات انجام شده در زمینۀ توسعۀ فضاهای زیرزمینی برای کاهش آلودگی هوا در شهر تهران و توکیو، به پرسش مورد نظر پاسخ داده شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که کاهش زمان سفرها، مسافت جابهجاییهای درونشهری، امکان بهبود وضعیت هوای موجود و در نتیجۀ کاهش منواکسیدکربن، اکسیدهای ازت، هیدروکربنهای نسوخته و ذرات معلق در هوا و تغییر نوع مصرف سوخت با هدف تأثیر مثبت بر کاهش آلودگی هوای شهر تهران، ازجمله محاسن توسعۀ فضاهای حمل و نقل زیرزمینی در این شهر شمرده میشوند. در پایان برای شهر بزرگ تهران با شرایط کنونی، معابر همسطح و قیمت بالای اراضی و توسعۀ حمل و نقل عمومی در سطوح زیرین با استفاده از سوختهای غیر فسیلی توصیه میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
آلودگی هوا؛ توکیو؛ تهران؛ حمل و نقل زیرزمینی؛ فضای شهری | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,834 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,393 |