تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,563 |
تعداد مقالات | 70,847 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,975,619 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,204,153 |
رابطه میان نیاز به شناخت، خودکارآمدی آموزشی و انگیزه یادگیری/انگیزة آموزشی، با انتقال آموزش در میان کارآموزان مرکز کارآفرینی دانشگاه اصفهان | ||
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی | ||
مقاله 10، دوره 7، شماره 1 - شماره پیاپی 23، اردیبهشت 1393، صفحه 173-190 اصل مقاله (526.82 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی - کمی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jed.2014.51561 | ||
نویسندگان | ||
فرزانه دباشی* 1؛ حمیدرضا عریضی2؛ ابوالقاسم نوری3؛ ناهید اکرمی4 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد روان شناسی صنعتی و سازمانی، دانشگاه اصفهان | ||
2دانشیار گروه روان شناسی دانشگاه اصفهان، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی | ||
3استاد گروه روان شناسی دانشگاه اصفهان، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی | ||
4استادیار گروه روان شناسی دانشگاه اصفهان، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی | ||
چکیده | ||
آموزش کارآفرینی از مهمترین برنامههای آموزشی غیر رسمی است که در بسیاری از مراکز آموزشی در حال انجام است. هدف از این پژوهش بررسی رابطۀ نیاز به شناخت، خودکارآمدی آموزشی و انگیزة یادگیری/انگیزة آموزشی با انتقال آموزش است. طرح پژوهش از نوع همبستگی است و تعداد 164 نفر از کارآموزان مرکز کارآفرینی دانشگاه اصفهان در دو مرحلة پیشآموزشی و پسآموزشی مورد سنجیده شدند. پرسشنامههای مرحلة پیشآموزشی عبارت بودند از: مقیاس نیاز به شناخت کاسیوپو، پتی و کائو (1984)، مقیاس خودکارآمدی پیشآموزشی کوئینونز (1995) و پرسشنامة انگیزة یادگیری نو و ویلک (1993). پرسشنامههای مرحلۀ پسآموزشی تحقیق عبارت بودند از: پرسشنامۀ خودکارآمدی پسآموزشی براون (1999) و پرسشنامۀ محققساختۀ انتقال آموزش. برای تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گامبهگام استفاده شد. یافتهها نشان داد که بین همة متغیرهای تحقیق و انتقال آموزش روابط مثبت معناداری وجود دارد؛ به علاوه نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون گامبهگام نشان داد که دو متغیر نیاز به شناخت و خودکارآمدی پسآموزشی توان پیشبینی انتقال آموزش را دارند. با عنایت به این موضوع که سازههای نیاز به شناخت و خودکارآمدی پسآموزشی از طریق آموزش قابل ارتقا هستند، میتوان انتظار داشت که با طراحی برنامههای آموزشی بر مبنای این دو متغیر انتقال آموزش به عملکرد نیز افزایش یابد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش کارآفرینی؛ انتقال آموزش؛ انگیزه یادگیری/ انگیزه آموزشی؛ خودکارآمدی آموزشی؛ نیاز به شناخت | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,169 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,754 |