تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,502 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,118,699 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,224,767 |
خوانش تدریجی کتاب دا | ||
جامعه شناسی هنر و ادبیات | ||
مقاله 2، دوره 5، شماره 2، مهر 1392، صفحه 165-186 اصل مقاله (389.12 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jsal.2013.51458 | ||
نویسندگان | ||
محمدرضا جوادی یگانه* 1؛ سیدمحمدعلی صحفی2؛ طاهره خیرخواه3 | ||
1دانشیار جامعهشناسی دانشگاه تهران | ||
2کارشناسارشد جامعهشناسی دانشگاه تهران | ||
3کارشناسارشد ارتباطات دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
کتاب دا یکی از متون مرتبط با جنگ است که در سالهای اخیر جایگاه مناسبی را در بین متون ادبی به خود اختصاص داده است. مقالة حاضر سعی دارد تحلیلی از فهم خوانندگان از خوانش این کتاب را بیان دارد. با توجه به مفهوم تازهتأسیس دانش تجربی ادبیات (ESL) که به کنشهای سیستم کلی ادبیات، همچون متن، نویسنده و خواننده میپردازد و نظریههای سه اندیشمند مهم در حوزة نظریههای ادبی خوانندهمحور- یعنی یاوس، آیزر و روزنبلت- به تحلیل خوانش مخاطبان از متن کتاب دا توجه شده است. در این تحقیق از روش تحلیل محتوای حاشیهنویسی خوانندگان بر کتاب دا، روایت آنان از دا همچنین از روش گروه کانونی استفاده شده است. گروه خوانندگان این تحقیق پنج نفر بودند. یافتههای تحقیق نشان میدهد خوانندگانی که خوانشی همسو با نویسنده داشتند، کل روایت کتاب را قبول کردند و سعی در توجیه مشکلات روایت داشتند. آنان حجم بالای کتاب و بعضی جزئیات اغراقآمیز آن را قبول داشتند، اما سعی میکردند این اشکالات را رفع کنند یا جزئی نشان دهند. در مقابل، خوانندگان ناهمسو با نویسنده، سعی داشتند تا متن را به چالش بکشند، رئال بودن متن را زیر سؤال برند و آن را تفسیری غیرواقعی از جنگ و موضوعات پیرامون آن میدانستند. | ||
کلیدواژهها | ||
تحلیل محتوای کیفی؛ خوانش متن؛ دانش تجربی ادبیات (ESL)؛ کتاب خاطرات دا؛ گروه کانونی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,315 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,746 |