تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,533 |
تعداد مقالات | 70,506 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,126,002 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,234,135 |
سنجش وضعیت توسعۀ کارآفرینی گردشگری در مناطق روستایی (مطالعۀ موردی: روستاهای بخش لاریجان شهرستان آمل) | ||
پژوهشهای جغرافیای انسانی | ||
مقاله 2، دوره 48، شماره 4، دی 1395، صفحه 603-616 اصل مقاله (1.06 M) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jhgr.2016.51279 | ||
نویسندگان | ||
مهدی حسام* 1؛ محمدرضا رضوانی2؛ حسنعلی فرجی سبکبار3؛ سوسن باستانی4 | ||
1استادیاردانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی دانشگاه گیلان | ||
2استاد و عضو قطب برنامهریزی روستایی، دانشکدۀ جغرافیا دانشگاه تهران | ||
3دانشیار و عضو قطب برنامهریزی روستایی، دانشکدۀ جغرافیا دانشگاه تهران | ||
4دانشیار دانشکدۀ علوم اجتماعی دانشگاه الزهرا (س) | ||
چکیده | ||
یکی از ابعاد بسیار مهم نظریههای توسعۀ پایدار روستایی، توسعۀ اقتصادی در کنار توسعۀ اجتماعی و اکولوژیک است. در این میان، گردشگری در جوامع روستایی، نقش بسیار مهمی در توسعۀ اقتصادی آنها دارد. یکی از مهمترین عوامل توسعۀ گردشگری در روستاها، توجه به کارآفرینی گردشگری است. بدینصورت که کارآفرینی گردشگری، با ایجاد اشتغال، بهبود کیفیت زندگی، توزیع مناسب درآمد و بهرهبرداری بهینه از منابع، نقش مهمی در رشد اقتصادی روستاها و درنتیجه در توسعۀ روستایی دارد. متنوعسازی اقتصاد روستایی، تنها با القا از بیرون محقق نمیشود. کارآفرینان محیطهای روستایی باید خود فرصتها و منابع بالقوه و بالفعل را بشناسند و با استفادة بهینه از آنها تنوع اشتغال و اقتصاد را برای محیط روستایی به ارمغان بیاورند. از اینرو، این مطالعه با هدف ارزیابی توسعۀ کارآفرینی در بحث گردشگری روستایی انجام گرفته است. محدودۀ مورد مطالعه شامل روستاهای بخش لاریجان شهرستان آمل در استان مازندران است. روش تحقیق، توصیفی- تحلیلی است. جامعة مورد مطالعه، شامل مشارکتکنندگان در فعالیتهای گردشگری منطقه است که از میان آنها 80 نفر بهعنوان نمونه بهصورت تصادفی انتخاب شدند. مطابق نتایج، شاخصهای دسترسی به زیرساختهای فیزیکی، فضای اجتماعی و میزان اعتمادبهنفس، مطلوبیت بالایی در روستاهای مورد مطالعه دارند، اما شاخصهای دسترسی به آموزش، مشاوره و تجربیات، مهارت و دانش، دسترسی به سرمایه، نوآوری و خلاقیت، آیندهنگری، تولید، فروش و بازاریابی تولیدات، در وضعیت مناسبی نیستند. | ||
کلیدواژهها | ||
بخش لاریجان؛ توسعۀ روستایی؛ توسعۀ کارآفرینی؛ گردشگری روستایی | ||
مراجع | ||
Ahmadpour Dariani, M. and Moghimi, M., 2006, Foundations ofEntrepreneurship, Faraandish Press, Tehran. (In Persian)
Bjork, P. and Virtanen, H., 2005, What Tourism Project Managers Need to Know about Co–Operation Facilitators, Scandinavian Journal of Hospitality and Tourism, Vol. 5, No. 3, PP. 212–230.
Chowdhury, M.S., 2007, Overcoming Entrepreneurship Development Constraints: The Case of Bangladesh, Journal of Enterprising Communities: People and Places in the Global Economy, Vol. 1, No. 3, PP. 240-251.
Cunha, C. and Marques, L., 2010, Literary Rural Tourism: Entrepreneurship and Best Practices, Forth International Tourism Congress, 24-25 November 2010, Peniche, Portugal.
Dadvarkhani, F., Ghassemi, A. and Ghanbari-nassab, A., 2009, Effects of Coastal Tourism on the Basis of Rural Households Survey; Case Study: Chamkhaleh Village, Langerood, Journal of Human Geography Research, No. 4, PP. 51-64. (In Persian)
Dadvarkhani, F., Rezvani, M., Imeni Gheshlagh, S. and Bozahrjomhori, K., 2011, Analyze the Role of Tourism in the Development of Rural Youth Entrepreneurship (The Case Study: Knadovan Village, Osku Province), Journal ofHuman Geography Research, No. 78, PP. 169-195. (In Persian)
Darban Astaneh, A., Ghadiri Massoum, M. and Firouzi, M., 2012, The Study of Relationship between Rural Administrator's Entrepreneurial Skills and Organizational Performance Case study: Qazvin Rural Administration Province, Journal of Rural Research, No. 1, PP. 27-59. (In Persian) Dobrev, S. and Barnett, W., 2005, Organizational Roles and Transition to Entrepreneurship, Academy of Management Journal, Vol. 48, No. 3, pp. 433- 449.
Dollinger, M.J., 1990, The Evolution of Collective Strategies in Fragmented Industries, Academy of Management Review, Vol. 15, No. 2, PP. 266–85.
Dutta, D. and Crossan, M., 2005, The Nature of Entrepreneurial Opportunities; Understanding the Process Using the 41 Organizational Learning Framework, Entrepreneurship: Theory and Practice, Baylor University.
Ghanian, M., Khani, F. and Baghai, L., 2011, Evaluation of Entrepreneurship Climate in Rural Tourism (Study of Oraman Region), Journal of Rural Research, No. 7, PP. 99-123. (In Persian)
Ghassemi, M., 2009, Entrepreneurship and Its Role in Rural Economic Development, Journal ofHousing and Rural Environment, No. 128, PP. 28-43. (In Persian)
Ghavami, H. and Lotfalipour, M., 2008, Factors Affecting on ChoiceofEntrepreneurshipVersusWageEmploymentLearned, Case Study: University ofFerdowsi Mashhad, Journal of Knowledge Development, No. 24, PP. 1-21. (In Persian)
Gunn, C. A., 2000, Tourism Planning: Concepts, Basics, Cases, Routledge, New York and London.
Heriot, K. C. and Campbell, N. D., 2002, A New Approach to Rural Entrepreneurship: A Case Study of Two Rural Electric Cooperatives. It’s Available at:
http://usasbe.org/knowledge/proceedings/proceedingsDOC/USABE2005proceeding-Heriot%2030.pdf.
Kazemi, M., 2006, Tourism Management, Samt Press, Tehran. (In Persian)
Kazemi, M., 2008, Assessing Entrepreneurship by Industrial Managers, Casual Study: Khorassan Province, Science and Development Magazine. (In Persian)
Khani Jazani, J., 2008, Principles ofEntrepreneurial Culture, Merravesh Press, Tehran. (In Persian)
Khanifar, H. and Vakili, F., 2008, The Relationship between Organizational Structure and Economic Entrepreneurship in Small and Medium Enterprises, Journal of Entrepreneurial Development, No. 2, PP. 35-52. (In Persian)
Kuratko, D. and Hodgetts, R., 2001, Entrepreneurship: A Contemporary Approach, Harcourt College Publishers, Philadelphia.
Leiper, N., 1990, Partial Industrialization of Tourism Systems, Annals of Tourism Research, Vol. 17, No. 4, PP. 600–605.
Lordkipanidze, M., Brezet, H. and Backman, M., 2004, The Entrepreneurship Factor in Sustainable Tourism Development, International Institute for Industrial Environmental Economics, P.O. Box 196, Lund 22100, Sweden.
Moghimi, M., 2002, Entrepreneurship,Interdisciplinaryand GlobalIssues, Journal of Marketing, No. 22, PP. 2-10. (In Persian)
Palmer, A. and Bejou, D., 1995, Tourism Destination Marketing Alliances, Annals of Tourism Research, Vol. 22, No. 3, PP. 616–29.
Pechlaner, H., Abfalter, D. and Raich, F., 2002, Cross-Border Destination Management Systems in the Alpine Region: The Role of Knowledge Networks on the Example of AlpNet, In R. B. Bouncken and S. Pyo (Eds), Knowledge Management in Hospitality and Tourism (PP. 89–108). Haworth, New York.
Reagan, B., 2002, Are High-Growth Entrepreneurs Building the Rural Economy, Federal Reserve Bank of Kansas City, Kansas City.
Rezvani, M. and Najarzadeh, M., 2008, Analysis of the Villagers Entrepreneurship Fields in the Development of Rural Areas (Case Study: Baraan Jonobi District, Isfahan), Journal of Entrepreneurial Development, No. 2, PP. 5-164. (In Persian)
Rezvani, M. and Safai, J., 2005, SecondHomeTourismand Its ImpactonRural Areas: Opportunitiesand Threats(Case Rural Areasof NorthernTehran), Journal of Geographic Research, Vol. 54, PP. 109-121. (In Persian)
Rezvani, M., 2004, Introduction toRural DevelopmentPlanningin Iran, Ghomess Publication, Tehran. (In Persian)
Roknoadin Eftekhari, A. and Sojasi Gheydari, H., 2010, Rural Development with Emphasis on Entrepreneurship, Samt Press, Tehran. (In Persian)
Roknoadin Eftekhari, A., Sojasi Gheydari, H. and Razavi, H., 2010, Agricultural Entrepreneurial Development Strategies in Rural Areas (Case Study: Villages of Khodabandeh),Journal of Rural and Development, No. 3, Vol. 1-29. (In Persian)
Sharma, K. K., 2005, Tourism and Development, 1st Edition, Sauop & Sons Publications.
Sharpley, R., 2002, Rural Tourism and the Challenge of Tourism Diversification: The Case of Cyprus, Tourism Management, Vol. 23, No. 3, PP. 233-244.
Stathopoulou, S., Psaltopoulos, D. and Skuras, D., 2004, Rural Entrepreneurship in Europe, A Research Framework and Agenda, International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research, Vol. 10, No. 6, PP. 404-425.
Tinsley, R. and Lynch, P., 2001, Small Tourism Business Networks and Destination Development, International Journal of Hospitality Management, Vol. 20, No. 4, PP. 367–378.
Wang, Y. and Fesenmaier, D. R., 2007, Collaborative Destination Marketing: A Case Study of Elkhart County, Indiana, Tourism Management, Vol. 28, No. 3, PP. 863–75. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,389 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,057 |