تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,099,436 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,206,922 |
بهینه سازی مدیریت شبکه حمل و نقل اضطراری کلان شهرتهران پس از سوانح طبیعی با رویکرد آینده پژوهی | ||
پژوهشهای جغرافیای انسانی | ||
مقاله 11، دوره 47، شماره 1، فروردین 1394، صفحه 143-157 اصل مقاله (985.29 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jhgr.2015.51275 | ||
نویسندگان | ||
مجتبی امیری* 1؛ شهناز نوروزی2؛ علیرضا نجاری3 | ||
1دانشیار گروه مدیریت دولتی، دانشگاه تهران | ||
2کارشناس ارشد مدیریت شهری، دانشگاه تهران | ||
3کارشناس ارشد مدیریت سوانح طبیعی، دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
توجه به آینده، همواره از مهمترین اهداف کشورها محسوب میشود؛ بنابراین، شناخت تهدیدها و آسیبها، یکی از مهمترین عوامل دستیابی به آینده و آیندهپژوهی بهروش سناریونویسی، یکی از کارآمدترین روشهای مطالعة آینده است که با شناخت عوامل اصلی مؤثر بر مدیریت بحران در شبکة حملونقل و نیز تأثیر نیروهای مؤثر، شاکله و چارچوب سناریوهای تهدید، سوانح طبیعی و آسیبپذیری آیندة شهرهای بزرگ را شناسایی میکند و آنها را به فرصت تبدیل میکند. بههمینمنظور، در چارچوب این مقاله سعی بر آن است که با استفاده از آیندهپژوهی بهعنوان یک علم جدید- که در کشورهای مختلف دنیا روزبهروز کاربردیتر میشود و روشهای جدیدی از آن برای ساختن آیندهای مطلوبتر ارائه میشود- روشهایی متناسب با شیوههای برنامهریزی حملونقل اضطراری شهری مطرح شود که شرایط مطلوب توسعة پایدار را- که از آرمانهای این علم است- برآورده کند. درحقیقت، آیندهپژوهی در مدیریت سوانح طبیعی، تصمیمگیری برای فرایندی است که در زمان حال انجام میشود، اما حاصل آن، خلق آیندهای بهتر است. این روش برای تقویت توان و تحلیل آینده و توان نفوذ و مداخلة سازمانهای مرتبط در آینده، برای تبدیل تهدید شبکة حملونقل در برابر سوانح طبیعی به فرصتی برای امدادرسانی اضطراری و تعیین نقش مؤثر در موفقیت عملیات نیروهای امداد و نجات در شهر تهران است. این مقاله با رویکرد آیندهپژوهی برای بهینهسازی کارایی مدیریت شبکة حملونقل مناطق شهر تهران، مبتنی بر فرایندهای مدیریت حملونقل اضطراری به آن ارائه شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
آینده پژوهی؛ بهینه سازی؛ حمل ونقل اضطراری؛ سوانح طبیعی؛ شهر تهران | ||
مراجع | ||
1. آل رسول، س، 1385 ، بررسی روش های کاهش تبعات ناشی از زلزله بر شریان های حیاتی شهر تهرا 2. احمدی، ح، 1376 ، نقش شهرسازی در کاهش آسیبپذیری شهر، مجلة مسکن و 3. بالایی لنگرودی، ب، 1390 ، ارزیابی آسیبپذیری شبکة حمل ونقل در برابر زلزله، پایاننامة کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران. 4. بهبهانی، حمید، 1388 ، مهندسی ترافیک و حمل ونقل، سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور، تهران. 5. جایکا، 1380 ، گزارش نهایی پروژة ریزپهنهبندی لرز های تهران بزرگ. 6. حسنی، ن، 1383 ، زلزله در آلبوم تجربه فراگیری مهندسی زلزله با مشاهدة خرابیها، مرکز مطالعات بحران های طبیعی در صنعت. - 7. حسنی، ن، 1383 ، ضرورت بازنگری در مدیریت بحران زلزله در ایران، مجموعه مقالات کارگاه مشترک ایران و ژاپن. 8. حسینی، م، شبکة حمل ونقل تهران تا چه حد در برابر زلزله آماده است، پژوهشکدة سازة پژوهشگاه بینالمللی زلزله. 9. حسینی، م، 1387 ، مدیریت بحران، نشر شهر، تهران. 10 . حسینی، م، منتظرالقائم، س و نوروزی، ر، 1389 ، زلزلة بزرگ ون چوان چین، سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران. 11 . درویشزاده، ع، 1370 ، زمینشناسی ایران، نشر دانش امروز وابسته به انتشارات امیرکبیر، تهران . سیدحسینی، س. م، 1386 ، برنامهریزی مهندسی حمل ونقل و تحلیل جابهجایی مواد، انتشارات دانشگاه علم و صنعت، تهران. 13 . شریعت، الف، 1380 ، ارزیابی شریان های حیاتی هنگام زلزله، رسالة دکتری، دانشگاه علم و صنعت، تهران. 14 . شهرداری تهران، 1390 ، مشخصات شبکة بزرگراهی و راههای درون شهری تهران، معاونت حمل ونقل و ترافیک تهران. 15 . عبدالهی، م، 1383 ، مدیریت بحران در نواحی شهری، انتشارات سازمان شهرداری ها و دهداری های کشور، تهران. 16 . مرکز مطالعات زلزله و زیستمحیطی تهران بزرگ، 1377 ، گزارش پروژة ریزپهنهبندی لرز های تهران بزرگ، شهرداری تهران. 17 . معینفر، 1373 ، مجموعه اطلاعات پایة زلزله های ایران، مؤسسة نمایشگاه های فرهنگی ایرا مقدم، ح، 1375 ، مهندسی زلزله، جلد اول: مبانی و اصول بارگذاری لرزهای، انتشارات مرکز تحقیقات و مطالعات راه و ترابری. 18 . یمینیفرد، ف، سیاهکالی مرادی، ع، متولی عنبران، ع، نوروزی، ر و نقوی، م، 1388 ، لرزهخیزی و ساختار سرعتی پوستة تهران، سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران. 19.Abdollahi, M., 2004, Crisis Management in Urban Districts, State Municipalities and Governorships Organization Publication. (In Persian) 20. Ahmadi, H., 1997, Role of Urban Planning in Reducing City Vulnerability, Maskan & Enghelab Magazine. (In Persian) 21.Alerasoul, S., 2006, Study of Methods of Reducing Earthquake Outcomes in Critical Tehran Streets. (In Persian) 22.Balaei Langroudi, B., 2011, Evaluation of Transport Network Vulnerability against Earthquake, M.S Thesis, University of Tehran. (In Persian) 23. Basőz, N. and Kiremidjian, A. S., 1996, Risk Assessment for Highway Systems, Report No. 118, John A. Blume Earthquake Engineering Center, Department of Civil Engineering, Stanford University and Stanford, CA. 24.Behbahani, H., 2009, Traffic and Transport Engineering, State Municipalities and Governorships Organization, Tehran. (In Persian) 25.Chang, S. E. and Nojima, N., 1999, Measuring Lifeline System Performance: Highway Transportation System in Recent Earthquakes, Proceedings of the 6th National Earthquake Conference on Earthquake Engineering, Paper No. 70, Earthquake Engineering Research Institute (EERI), Oakland, CA. 26. Chang, S. E. and Nojima. N., 2001, Measuring Post-Disaster Transportation System Performance: The 1995, Kobe Earthquake in Comparative Perspective (J). Transportation Research Part A. 27.Chang, S. E., Seligson, H. A. and Eguchi, R. T., 1996, Estimation of the Economic Impact of Multiple Lifeline Disruption: Memphis Light, Gas and Water Division Case Study, Technical Report NCEER-96-0011, National Cente for Earthquake Engineering Research, University at Buffalo. 28.Chiang, W. and Jin, L., 1992, The Counter Measures for Urbanization Integrated Disaster in China (M), Peking: Chinese Construction Industry Publisher. 29. Darvishzadeh, A., 1991, Iranian Geology, Danesh Emrouz Publication, Affiliated to Amirkabir University Publication. (In Persian) 30. Greater Tehran Earthquake & Environmental Studies Center, 1998, Report of Greater Tehran Sub-Zoning Project Report, Tehran Municipality. (In Persian) 31. Hassani, N., 2004, Earthquake in Experience, Learning Earthquake Engineering by Seeing Damages, Center of Studies of Natural Crises in Industry. (In Persian) 32. Hassani, N., 2004, Necessity of Revision of Earthquake Crisis management in Iran, collection of articles of Iran and Japan joint workshop. (In Persian) 33. Hosseyni, M., , How Ready is Tehran Transport Network Against Earthquake, Structural Research Institute of International Earthquake Research Center. (In Persian)ن. 34. Hosseyni, M., 2008, Crisis Management, Shahr Publication, Tehran. (In Persian) 35. Hosseyni, M., Montazer Alghaem, S. and Nowrouzi, R., 2010, Great Van Chuan Earthquake in China, Tehran Crisis Management & Prevention Organization. (In Persian) 36. Houshiya, M., 1981, Seismic Damage Restoration of Underground Water Pipeline, Proceedings of US-Japan Cooperation Res. Seismic Risk Analysis and Its Application to Lifeline System. 37. Isoyama, R., Iwata, T. and Watanabe, T., 1985, Optimization of Post-Earthquake Restoration of City Gas Systems, Proceeding of the Trilateral Seminar Workshop on Lifeline Earthquake Engineering, Taipei, Taiwan. 38. Jaika, 2001, Final Report of Greater Tehran Seismic Sub-Zoning Project. (In Persian) 39. Koyke, Y., Ide, O., Takahashi, R., Bas, M. and Özhan, M., 2004, The Study on a Disaster Prevention/Mitigation Basic Plan in Istanbul part 2, Evaluation of Urban Vulnerability 13th World Conference on Earthquake Engineering ,Vancouver, B.C., Canada. 40. Kozin, F. and Zhou, H., 1990, System Study of Urban Response and Reconstruction Due to Earthquake Journal of Engineering Mechanics, ASCE. 41. Liang Chang Amr S. Elnashai Billie F. Spencer, Transportations Systems Modeling and Applications in Earthquake Engineering, Report No. 10-03, Mid- America earthquake center, 2010. 42. Liu Chunguang, Du Wei, Zhai Tong. Reliability of the Seismic Cabalitity of Urban Transportation System (J).Earthquake Engineering and Engineering Vibration, 1999. 43.Mehlhorn Sandy, 2009, A Method For Prioritizing Highway Routes for Reconstruction after a Natural Disaster, A Dissertation Presented for the Doctor of Philosophy Degree the University of Memphis, December. 44.Moeinfar, 1994, C ollection of Basic Information of Iranian Earthquakes, Iran Cultural Exhibitions Institute. (In Persian) 45.Moghaddam, H., 1996, Earthquake Engineering, Volume 1: Fundamentals & Principles of Seismologic Loading, Road & Transportation Studies Center Publication. (In Persian) 46. Naga, P. and Fan, Y. Y., 2007, Quick Estimation of Network Performance Measures Using Associative Memory Techniques, Transportation Research. 47. Seyedhosseyni, S. M., 2007, Materials Displacement Analysis & Transport Engineering Planning, Iran University of Science & Technology Publication. (In Persian) 48. Shariat, A., 2001, Evaluation of Critical Routes in Earthquake, PhD Dissertation, Iran University of Science & Technology Publication. (In Persian) 49. Tehran Municipality, 2011, Specifications of Highway Network and Tehran Intracity Roads, Tehran Traffic & Transport Deputy Office. (In Persian) 50.Wakabayashi, H. and Kameda, H., 1992, Network Performance of Highway Systems Under Earthquake Effects: A Case Study of the 1989 Loma Prieta Earthquake, The 5th US-Japan Workshop in Earthquake Disaster Prevention for Lifeline Systems, Public Works Research Institute, Tsukuba Science City, Japan. 51.Wang Zhitao, Wang Ling, Zhang Xiuyan. Nonlinear on Urban Traffic Analysis System Based on GIS for the Optimal Path after the Earthquake (J). Wuhan University of Technology (Transportation Science & Engineering) 2008. 52. Yaminifard, F., Siahkali, A., Motevalli Anbaran, A., Norouzi, R. and Naghavi, M., 2009, Seismicity and Speed Crust Structure of Tehran, Tehran Crisis Management & Prevention. (In Persian) 53. Zhang, R. H., 1992, Lifeline Interaction and post-earthquake urban system reconstruction, Proceedings of 10th World Conference on Earthquake Engineering, Balkema, Rotterdam.2002 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,885 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,986 |