![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,076 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,703,524 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,937,232 |
پیوند سینمای ایران با واقعیت (بررسی بازتاب مطالبات سیاسی در سینما بین سالهای 1374 تا 1384) | ||
جامعه شناسی هنر و ادبیات | ||
مقاله 4، دوره 5، شماره 1، شهریور 1392، صفحه 83-102 اصل مقاله (248.13 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jsal.2013.51008 | ||
نویسندگان | ||
تقی آزاد ارمکی1؛ آرمین امیر* 2؛ سحر فائقی3 | ||
1استاد جامعهشناسی دانشکدۀ علوم اجتماعی دانشگاه تهران | ||
2دانشجوی دکتری جامعه شناسی نظری و فرهنگی، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران | ||
3دانشجوی دکتری جامعه شناسی نظری و فرهنگی، دانشگاه علوم و تحقیقات تهران | ||
چکیده | ||
در بازۀ زمانیای که دوران اصلاحات نام گرفته اتفاقات بسیاری در جامعه و سینمای ایران رخ داد. این مقاله بر دو مورد تمرکز کرده است: نخست، اتفاقی که در عرصۀ انتخابهای سیاسی افتاد و میتوان شروع آن را پیروزی خاتمی با دو شعار همزمان دموکراسیخواهی و عدالتطلبی دانست و پایان آن را در انتخابات 1386 با پیروزی احمدینژاد با شعار عدالتطلبی دید، یعنی کمرنگشدن دموکراسیخواهی بهعنوان مطالبۀ جامعه. دوم، آزادترشدن سینما. سینمای بعد از دوم خرداد کمتر از قبل دچار سانسور و توقیف فیلم شد و بنابراین فیلمسازان فرصت یافتند بیش از پیش دغدغههای خویش را به تصویر بکشند. پرسش اصلی این نوشته، محل تلاقی این دو اتفاق است: اینکه آزادشدن سینما تأثیری در بازنمایی مطالبات سیاسی جامعه در سینما داشته است یا نه؟ در بررسی مطالبات سیاسی، از روش تحلیل ثانویه، و در بررسی بازنمایی فیلمها از مطالبات سیاسی، از روش تحلیل مضمون استفاده شده است. نهایتاً، این نتیجه حاصل شده است که آزادی سینما تأثیری مثبت بر بازنمایی خواستههای جامعه در سینما داشته است. | ||
کلیدواژهها | ||
تحلیل ثانویه؛ تحلیل مضمون جامعهشناسی سینما؛ دموکراسیخواهی؛ رویکرد بازتاب؛ سینمای ایران؛ عدالتطلبی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,458 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,538 |